Literatúra a jej špecifické postavenie v mladšom školskom veku |
Úvod |
Čo by ste už mali vedieť… |
Literárny systém |
Pojem literatúra, literárny systém |
Vecná a umelecká literatúra |
Príklady |
Funkcie umeleckého textu |
Sekundárne funkcie umeleckého textu |
Literárna komunikácia |
Literatúra – literárna komunikácia – model literárnej komunikácie |
Príklady |
Pojem literárna kompetencia |
Pojem literárna kompetencia |
Príklady |
Ontologický status literárnych textov |
Fikčné svety – referencia prvého a druhého radu |
Príklady |
Zhrnutie |
Odporúčame |
Text a jeho vlastnosti |
Úvod |
Čo by ste už mali vedieť… |
Text – semiotické modelovanie textu |
Text – vlastnosti umeleckého textu |
Text – funkcie textu |
Umelecký text – vlastnosti umeleckého textu |
Funkcie textu |
Ikonické štýly |
Kritériá textovosti |
Znaky textu – kritériá textovosti |
Príklady |
Semiotické modelovanie, znak – kódovanie – dekódovanie textu |
Znak – kódovanie – dekódovanie textu |
Príklady |
Recepčné bytie textu |
Recepčné bytie textu – charakteristika |
Pojmy štýl – kompozícia – žáner |
Štýl – kompozícia – žáner |
Príklady |
Zhrnutie |
Odporúčame |
Doplnkové materiály |
Školské literárne vzdelávanie a jeho špecifiká |
Úvod |
Čo by ste už mali vedieť… |
Umelecká literatúra v školskej praxi |
Texty školského literárneho vzdelávania |
Čítanka – mimotextové čítanie – delenie textov literárneho vzdelávania |
Príklady |
Komunikačné aspekty literárneho vzdelávania |
Literárna komunikácia – jazyk – prehovor |
Príklady |
Kognitívne a nonkognitívne aspekty vývinu |
Kognitívny vývin, vnútorné a vonkajšie faktory |
Príklady |
Metódy používané pri práci s literárnym textom |
Delenie metód |
Príklady |
Hodnotenie literárneho diela v školskej praxi |
Literárny kánon – čiteľský zážitok |
Príklady |
Zhrnutie |
Odporúčame |
Doplnkové materiály |
Interpretácia umeleckého textu |
Úvod |
Čo by ste už mali vedieť… |
Interpretácia – nadinterpretácia |
Interpretácia umeleckého textu |
Interpretácia a nadinterpretácia textu |
Príklady |
Typy interpretácií umeleckého textu |
Typy interpretácií umeleckého textu |
Príklady |
Príprava učiteľa na interpretáciu umeleckého textu |
Príprava školského prostredia – príprava učiteľa |
Fázy odbornej prípravy učiteľa na interpretáciu umeleckého textu |
Príklady |
Postupy pri interpretácii umeleckých textov v školskej praxi |
Princípy práce pri interpretácii textu v školskej praxi |
Základné prístupy k literárnemu textu |
Príklady |
Nevhodné postupy učiteľa pri interpretácii umeleckého textu |
Neefektívne prístupy pri práci s umeleckým textom |
Chyby pri práci s umeleckým textom |
Príklady |
Zhrnutie |
Odporúčame |
Doplnkové materiály |
Recepcia textu. Zvlášnosti recepcie umeleckého textu v mladšom školskom veku |
Úvod |
Čo by ste už mali vedieť… |
Recepcia textu |
Recepcia textu |
Recepcia – fázy recepcie textu |
Príklady |
Pôsobenie skúsenostného a poznatkového komplexu na porozumenie textu |
Predpoklady dekódovania literárneho posolstva |
Princípy výberu vhodných textov |
Príklady |
Procesy a úrovne porozumenia textu |
Bloomova taxonómia edukačných cieľov |
Čitateľský zážitok |
Vyslovenie čitateľského zážitku |
Príklady |
Kritériá výberu vhodných umeleckých textov v školskej praxi |
Kritériá výberu vhodných umeleckých textov v školskej praxi |
Kritérium žánrovej vhodnosti |
Príklady |
Zhrnutie |
Odporúčame |
Recepčná a produkčná textová kompetencia detí v mladšom školskom veku |
Úvod |
Čo by ste už mali vedieť… |
Produkčné a recepčné zručnosti |
Recepčné textové kompetencie – čítanie a počúvanie |
Čítanie – čítanie s porozumením |
Príklady |
Rozvíjanie recepčnej textovej kompetencie |
Didaktické princípy rozvoja recepčnej textovej kompetencie |
Opis princípov |
Príklady |
Úrovne porozumenia textu – modely porozumenia |
Modely porozumenia |
Príklady |
Produkčná textová kompetencia |
Produkcia textu – hovoreného komunikátu – produkčná textová kompetencia |
Produkcia textu – písaného komunikátu – produkčná textová kompetencia |
Recepčné a produkčné zručnosti a ich nácvik |
Metódy rozvoja produkčných a recepčných činností |
Príklady |
Pojem gramotnosť |
Modely gramotnosti |
Elementárna gramotnosť |
Funkčná gramotnosť |
Zhrnutie |
Odporúčame |
Doplnkové materiály |
Dramatické umenie |
Úvod |
Čo by ste už mali vedieť… |
Prepojenie literatúry s dramatikou a mediálnou výchovou |
Dramatické umenie a detské divadlo |
Dráma ako výchovný prostriedok |
Príklady |
Dramatizácia literárneho textu |
Transformácia literárneho textu do dramatickej podoby a jej fázy |
Recitácia – umelecký prednes |
Zásady uplatňované pri recitácii umeleckého textu |
Zásady uplatňované pri recitácii umeleckého textu |
Pôsobivosť prednesu na adresáta |
Predvádzanie – intenzifikácia obsahu diel |
Dramatika – dramatické hry – recitácia |
Príklady |
Mediálna výchova |
Masmédiá – ciele mediálnej výchovy |
Príklady |
Zhrnutie |
Odporúčame |
Doplnkové materiály |
Záver |