Príklady
Často sa stáva, že učiteľka v snahe udržať pozornosť a disciplínu detí pri čítaní textu prerušuje čítanie spätnými otázkami a overuje, či žiaci dávajú pozor. Tým ale ruší estetický príjem textu, jeho celistvosť, čím sa zmierňuje aj jeho tenzná hodnota (teda napätie, ktoré text prináša). Je lepšie zabezpečiť udržanie pozornosti umocnením estetickej situácie ako strohými pokynmi a upozoroneniami pri príjme samotného textu. Dlhší text, ktorý presahuje ontologické možnosti príjmu detí, môže učiteľka prerušiť, ale toto prerušenie nesmie mať ráz preskúšania či autoritatívnych pripomienok, skôr má zhrnúť dejové súvislosti, ktoré by deťom mohli uniknúť. Je však dobré, ak učiteľ z dlhšieho textu vyberie vhodný úryvok, ktorý detskú pozornosť nepreťaží.