Kognícia je pojem, ktorý sa spomína nielen v súvislosti s literárnou zložkou, ale v súvislosti s komplexnou pedagogicko-psychologickou prípravou na rolu učiteľa. V tejto kapitole budeme hovoriť o kognitívnych procesoch žiakov ml. školského veku. Kogníciu definujeme ako súhrn všetkých štruktúr a procesov ľudskej mysle, teda patrí sem nielen myslenie a reč (kognitívne procesy), ale aj všetky procesy vnímania (nonkognitívne procesy). O objasnenie kognitívnych procesov sa zaslúžili psychológovia Jean Piaget (Švajčiarsko) a Lev Semionovič Vygotskij (Rusko). V kognitívnom vývoji dieťaťa zohrávajú úlohu interné a externé faktory. Dôležité je tiež poznanie Vygotského termínu „zóna najbližšieho vývinu.“ Tento pojem vysvetľuje jav, ktorý berie do úvahy momentálny výkon žiaka, a ten nemusí byť totožný s jeho prítomnou, ale doteraz neprejavenou schopnosťou.