Princíp komplexnosti sa zameriava na integráciu rozvoja recepčných zručností vo všetkých zložkách vyučovacieho predmetu slovenský jazyk a literatúra. Súvisí s čitateľskou gramotnosťou, ktorá sa dotýka celého vyučovacieho procesu a zasahuje všetky predmety.
Princíp komunikačno-kognitívneho prístupu vypovedá o dvoch druhoch čítania: čítania ako zdroja informácií a čítania ako zdroja zážitku.
Princíp orientácie na žiaka sa týka potreby rešpektovať vývinové osobitosti žiaka primárneho vzdelávania, poznať vývinové etapy.
Princíp aktuálnosti vedných poznatkov vypovedá o potrebe implantovať do vyučovacieho procesu aktuálne, nové poznatky z výskumov rôzneho druhu, ktoré sa dotýkajú oblasti výchovy a vzdelávania čitateľov.
Princíp rozvíjania jazykovo-komunikačnej a literárnej kultúry žiaka vypovedá o tom, že rozvojom recepčných zručností rozvíjame nielen literárnu a čitateľskú gramotnosť, ale komplexne aj kultúrnu gramotnosť jedinca.
Princíp jednoty poznávania a zážitkovosti sa týka dvoch základných druhov textu: vecného a umeleckého. Osvojované vedomosti žiak nezískava mechanicky, ak ich spájame so zážitkom, ktorý zabezpečuje rýchlejšie a trvalejšie zapamätanie si nových informácií.