Recepčné textové kompetencie – čítanie a počúvanie
Recepčné textové kompetencie – čítanie a počúvanie
Dieťa prostredníctvom čítania a počúvania (receptívnych zručností) môže recipovať rôzne obsahy a komunikačné zámery. Čítanie nie je iba zdroj informácií, ale poskytuje aj estetický zážitok. Počúvanie je efektívne vtedy, ak prichádza k porozumeniu obsahu z komplexného hľadiska. Je to mentálny proces, ktorý vyžaduje aktívnu premenu zvukových vĺn na zmysluplnú informáciu prostredníctvom činnosti mozgu. Počúvanie je psychický (nezmyslový) proces, ktorý je podmieňovaný úspešnou percepciou. Ide o funkčný proces, ktorý používame zámerne s cieľom dosiahnutia nejakých zámerov. V školskom prostredí je aj proces čítania chápaný predovšetkým ako súčasť obsahu vzdelávania detí. V týchto kontextoch sa čítanie stáva uvedomovanou činnosťou ako objekt učenia. Táto požiadavka je viac ako aktuálna, keďže v školskej výučbe stále pretrváva značne zúžené ponímanie čítania ako len dekódovania písaného textu do hovorenej modality reči. Čítanie je procesom spracovania písaných textov, avšak metaforicky sa používa aj v iných situáciách (napr. „čítanie“ významov z obrazov). Pri interpretácii čítania sa snažíme vyhýbať zúženému – monodisciplinárnemu chápaniu, ale zohľadňujeme viacero aspektov.