Zásady uplatňované pri recitácii umeleckého textu
Podľa R. Lesňáka treba mať pri príprave žiaka na recitáciu na pamäti isté kritériá: ich uplatnenie vedie k zdokonaľovaniu práce s umeleckým textom.
Kritériá, samozrejme, má na pamäti samotný učiteľ, ak chce dosiahnuť vysokoestetický účinok práce s umeleckým slovom. Dávame pozor hlavne na primeranosť dramatickej prípravy predlohy. Sem patrí:
  • vhodnosť výberu textu (vek recitátora, schopnosti a typ recitátora),
  • ideovo-umelecká náročnosť predlohy,
  • správne pochopenie obsahu (zmyslu) textu,
  • rozbor, členenie a úprava predlohy,
  • vystihnutie žánrových a štýlových osobitostí
  • aktuálny výklad a osvojenie recitovaného textu.
Toto kritérium kladie nároky na operatívnosť a interpretačnú schopnosť učiteľa, ktorý musí v spolupráci so žiakom hľadať čo najpríbuznejšie spojivá medzi cítením žiaka a zmyslom textu.