Literárny kánon predstavuje dominantný objekt poznania v literárnom vzdelaní. Kánonizované diela sú také umelecké texty, ktoré figurujú v čítankách vo všetkých stupňoch literárneho vzdelávania a istým spôsobom garantujú diachrónny prierez literárnych procesov (R. Bílik). Je to to, čo sa odporúča na čitateľský zážitok (P. Zajac).
Čitateľský zážitok (estetický zážitok) je reakcia na umelecké dielo (literárne dielo) vo forme subjektívneho prvku estetickej činnosti. Má objektívny základ v tom, že vyvoláva podobné zážitky u viacerých recipientov. Je to jedinečný proces spätosti fantázie a citu, pričom fantázii sa priznáva hlavný význam pri emocionálnej reakcii (T. Žilka).
V školskej praxi nemožno žiacky čitateľský zážitok vylúčiť a nástojiť bez analýzy a bez subjektívneho hodnotenia na tvrdení, ktoré je formulované v čítankách literárnou autoritou. Žiak má právo vypovedať o literárnom diele „mne sa to nepáči“ presne tak, ako to môžeme povedať o piesni či o obraze na stene. Ambíciou dobrého učiteľa literatúry teda nie je naučiť žiakov memorovať hodnotenia z učebníc a čítaniek, ale každý jeden súd o literárnom texte (aj ten negatívny) podoprieť faktami z textu. Treba vedieť, že žiak ako čitateľ má právo vysloviť o hocakom texte negatívny súd, vedieme ho však k tomu, aby svoj názor analyticky presvedčivo podložil. Uprednostňovanie jednostranného súhlasného postoja k textom vysokej literatúry môže viesť k blokácii čitateľských aktivít detí.