Modely porozumenia
Autonómne modely porozumenia opisujú recepciu ako proces, ktorý je nezávislý od vedomostí o svete (od predchádzajúcich informácií, ktorými žiak disponuje).
Interaktívne modely porozumenia predpokladajú, že poznatky, vyplývajúce z textu, sú ovplyvňované všeobecnými znalosťami hneď od začiatku.
Prvá úroveň porozumenia textu prebieha vtedy, ak je žiak schopný identifikovať informácie, ktoré sú v texte explicitne prítomné. O druhej úrovni porozumenia hovoríme vtedy, ak je žiak schopný vyvodiť z textu informácie, ktoré v ňom nie sú naformulované priamo. Tretia úroveň porozumenia zahŕňa schopnosť integrovať vedomosti a informácie z textu s predchádzajúcimi informáciami, ktoré žiak má. Štvrtá úroveň sa týka schopnosti kriticky analyzovať a hodnotiť text. Piata úroveň – najvyššia – je založená na procesoch tvorenia a vypovedá o schopnostiach tvoriť text na základe získaných informácií.
U žiaka primárneho stupňa ZŠ treba rozvíjať všetky úrovne porozumenia. Začíname prvou úrovňou a postupne prechádzame na vyššie, čím zabezpečíme zvyšovanie úrovne čitateľskej gramotnosti. Tento proces súvisí už so spomínanou Bloomovou taxonómiou, o ktorej sme už hovorili. Významnými procesmi, ktoré sa uplatňujú pri porozumení textu, sú procesy elaborácie a inferencie. K elaborácii prichádza vtedy, ak si žiak dotvára informácie z textu svojimi vlastnými skúsenosťami, poznatkami. Pri inferencii ide o proces „vyvodzovania“ významov, teda o dedukciu. Ide o „premostenie,“ doplnenie tých informácií, ktoré sú v texte významovo skryté.