Najnovšie výskumy v oblasti didaktiky jazyka a literatúry sa opierajú o mnohé vedné disciplíny (psychológia, lingvistika, estetika, umenoveda, teória literatúry…), pričom vychádzajú z istých filozofických princípov. Súčasné tendencie vo vyučovaní jazyka a literatúry v primárnom vzdelávaní sa inšpirujú pragmatizmom, konštruktivizmom, kognitivizmom. Za hlavný cieľ vyučovania materinského jazyka a literatúry v primárnom vzdelávaní sa považuje komplexné rozvíjanie komunikačnej a literárnej kompetencie žiaka, ktorá je súčasťou rozvíjania kognitívnej kompetencie. Literárne vzdelávanie chápe svoju úlohu v nadväznosti na komunikačný aspekt vyučovania, v ktorom je literárny text jeho východiskom. Kompetentné čítanie je teda kľúčovou otázkou a centrálnym problémom vyučovania literatúry. Ako ale prebieha táto komunikácia? Aké má špecifiká? Čo treba vedieť? Čo je to jazyk, prehovor?