V komunikácii sa aktualizujú isté mentálne stavy komunikantov (znalosti, skúsenosti, citové pohnútky..) a aktivizuje sa ich jazyková a komunikačná kompetencia. Termín textová produkcia vypovedá o procese tvorby textu. Na produkcii sa zúčastňuje kódovanie znaku, ale aj celý rad ďalších činností. Text produkujeme s rôznymi zámermi: chceme niečo vysvetliť, opísať, informovať, presvedčiť, pobaviť a pod. Treba mať preto na pamäti, že produkcia textu vždy podlieha motivovaným zámerom, pokračuje cez výber komunikačných prostriedkov a končí sa vyjadrením zvukovou alebo grafickou podobou. Produkčné textové kompetencie preto delíme na produkciu písaného komunikátu (písanie) a na produkciu hovoreného komunikátu (hovorenie). Hovorenie a písanie tvoria produkčné komunikačné zručnosti a spolu s recepčnými komunikačnými zručnosťami tvoria zručnostnú zložku komunikačného procesu. Pod produkčnou textovou kompetenciou rozumieme komplex znalostí a stratégií, ktoré umožňujú človeku dosahovať vlastný komunikačný zámer. Textová produkcia je zložitá mentálna aktivita jedinca, ktorá prebieha v istých fázach.