Najpoužívanejšie metódy nácviku recepčných zručností sú: pojmová mapa, brainstorming, tabuľka predpovedí, kladenie otázok, dotvorenie príbehu (prediktabilita) a pod.
Najčastejšie metódy nácviku produkčných zručností sú brainstorming, clustering, kompozično-štylistické cvičenia, kompozičné cvičenia, metóda konceptu, metódy úpravy a opravy textu a podobne.
S horeuvedenými metódami ako pojmová mapa (clustering), brainstorming, kladenie otázok a pod. sa pracuje aj na iných hodinách školského vzdelávania a sú dostatočne známe. V podmienkach primárneho vzdelávania ich využívame v závislosti od poznania konkrétneho žiackeho kolektívu. Je dobré využívať metódy nadväzujúce na poznanie Bloomovej taxonómie. Recepčné zručnosti sa dobre precvičujú pomocou tabuľky V – D – CH (viem – dozvedel som sa – chcem vedieť), do ktorej si žiaci zapisujú poznatky známe, nové a tie, ktoré by ešte chceli získať. Podobne sa dá využiť aj tabuľka INSERT, využívajúca symboly, ktoré označujú, čo je v texte nové, známe, čo je nejasné a pod. Produkčné činnosti zasahujú nácvik dialogických foriem, formy spoločenského kontaktu, základné informačné komunikáty, naratívne a deskriptívne texty. Vždy rešpektujeme ontologické špecifiká detí, pri ústnom komunikáte dbáme na efektivitu verbálneho vyjadrenia, do tvorby písaného komunikátu postupne začleňujeme prvky tvorivého písania.