V tejto kapitole budeme hovoriť o dramatizácii literárneho textu a o procesoch, ktoré možno v tomto procese uplatniť. Pri dramatizácii literárneho textu musí dbať učiteľ na správny výber textu (na jeho umeleckú hodnotu), ale aj na záujmy detí, ich vekovú špecifikáciu a možnosti. Dramatizácia je premena nedramatického literárneho textu na dramatický útvar. T. Žilka považuje dramatizáciu za typ adaptácie literárneho textu, kde ide o medziznakový a medzižánrový prepis originálu do dramatickej podoby, ktorý vzniká kvôli realizácii prvovzoru na javisko. Dramatizácia môže byť klasická (pridržiavame sa pôvodného diela); voľná (z pôvodného diela vyberáme časť a prispôsobujeme si ho vlastnému zámeru) alebo dramatizácia na motívy (vyberá sa iba niektorý motív z pôvodného diela a prenáša sa do iného časopriestoru). Podľa O. Panovovej poznáme niekoľko procesných krokov (fáz), ktorým sa pri dramatizácii literárneho textu nevyhneme.