V praxi sa často stáva, že učitelia primárneho vzdelávania pokladajú za prácu s umeleckým textom len prístup informačný a ilustračný (umelecký text využijú napríklad na hodine matematiky, prírodovedy a napájajú naň ďalšie myšlienkové operácie, smerujúce k inému ako estetickému príjmu textu). Za interpretačný prístup k umeleckému textu pokladajú také činnosti, ktoré smerujú k rekapitulácii sujetových následností (deti spätne konštruujú príbeh v jeho dejovej línii). Tieto postupy sú síce legitímne, no nepostačujúce, ak chceme rozvíjať literárnu kompetenciu žiaka. Navyše sú tieto postupy nefunkčné, ak pracujeme s poetickými útvarmi, preto niektorí učitelia limitujú prácu s poéziou. Povedomie o hodnotách umeleckého textu sa postupne buduje pomocou otázok, úloh a činností smerujúcich k hľadaniu zmyslu diela a spájania textových a mimotextových reálií. Len ťažko sa však dajú realizovať bez učiteľovej náležitej prípravy.