Masové médiá definujeme ako súhrn médií, ktoré patria do procesu masovej komunikácie. Majú verejný charakter. Pod týmto pojmom sa myslia noviny, časopisy, rozhlas, telvízia, knihy, film, video, internet, ale i letáky vydané vo veľkých nákladoch. Mediálnu výchovu možno definovať ako praktické vyučovanie zacielené na budovanie mediálnej kompetencie, chápanej ako kritický a rozlišujúci postoj voči médiám s cieľom vychovať emancipovaných občanov, schopných vytvoriť si svoj vlastný názor na základe prijatých informácií (ISCED 1). Mediálna výchova sa chápe ako prierezová téma: možno ju vkomponovať do viacerých edukačných zložiek (literárna výchova, etická a náboženská výchova, výtvarná a hudobná výchova), ale možno ju realizovať vo forme samostatného kurzu. Mediálna výchova dokáže nielen zvýšiť záujem žiakov o spoločenské dianie, ale aj naučiť deti rozpoznávať skrytý marketing a reklamu v akejkoľvek oblasti. Na jednej strane teda možno mediálnu výchovu charakterizovať ako výchovu k orientácii v masových médiách, na druhej strane aj ako výchovu, ktorá vedie k správnym návykom a vedomostiam o tom, ako možno médiá správne využívať a zároveň ich kriticky hodnotiť.
V primárnom vzdelávaní sa takáto výchova realizuje hrovými činnosťami (hra na redaktora, reportéra, anketára…), ale aj inými činnosťami: žiaci tvoria reportáž do printových médií (školský časopis, fiktívne noviny), do školského rozhlasu (vytvárajú spravodajské a publicistické útvary), vytvárajú reklamné slogany alebo reklamné letáky, analyzujú filmovú rozprávku, vytvárajú audiovizuálne reportáže o živote triedy, školy, konkrétnych ľudí a pod. Silným zážitkom je aj realizovanie mediálnej exkurzie do lokálnych či celoslovenských televízií, do rozhlasového štúdia, do redakcie novín a pod. Je dobré uskutočniť aj besedu s mediálnym odborníkom, ktorý deťom vysvetlí nástrahy internetovej komunikácie (čet, Facebook…), zaujme odborné stanovisko k internetovým hrám, ktoré si deti môžu stiahnuť, a upozorní ich na možné nástrahy.