Masmédiá – ciele mediálnej výchovy
Masové médiá definujeme ako súhrn médií, ktoré patria do procesu masovej komunikácie. Majú verejný charakter. Pod týmto pojmom sa myslia noviny, časopisy, rozhlas, telvízia, knihy, film, video, internet, ale i letáky vydané vo veľkých nákladoch. Mediálnu výchovu možno definovať ako praktické vyučovanie zacielené na budovanie mediálnej kompetencie, chápanej ako kritický a rozlišujúci postoj voči médiám s cieľom vychovať emancipovaných občanov, schopných vytvoriť si svoj vlastný názor na základe prijatých informácií (ISCED 1). Mediálna výchova sa chápe ako prierezová téma: možno ju vkomponovať do viacerých edukačných zložiek (literárna výchova, etická a náboženská výchova, výtvarná a hudobná výchova), ale možno ju realizovať vo forme samostatného kurzu. Mediálna výchova dokáže nielen zvýšiť záujem žiakov o spoločenské dianie, ale aj naučiť deti rozpoznávať skrytý marketing a reklamu v akejkoľvek oblasti. Na jednej strane teda možno mediálnu výchovu charakterizovať ako výchovu k orientácii v masových médiách, na druhej strane aj ako výchovu, ktorá vedie k správnym návykom a vedomostiam o tom, ako možno médiá správne využívať a zároveň ich kriticky hodnotiť.
V primárnom vzdelávaní sa takáto výchova realizuje hrovými činnosťami (hra na redaktora, reportéra, anketára…), ale aj inými činnosťami: žiaci tvoria reportáž do printových médií (školský časopis, fiktívne noviny), do školského rozhlasu (vytvárajú spravodajské a publicistické útvary), vytvárajú reklamné slogany alebo reklamné letáky, analyzujú filmovú rozprávku, vytvárajú audiovizuálne reportáže o živote triedy, školy, konkrétnych ľudí a pod. Silným zážitkom je aj realizovanie mediálnej exkurzie do lokálnych či celoslovenských televízií, do rozhlasového štúdia, do redakcie novín a pod. Je dobré uskutočniť aj besedu s mediálnym odborníkom, ktorý deťom vysvetlí nástrahy internetovej komunikácie (čet, Facebook…), zaujme odborné stanovisko k internetovým hrám, ktoré si deti môžu stiahnuť, a upozorní ich na možné nástrahy.