Pod pojmom recepcia chápeme pôsobenie literárneho diela na príjemcu a jeho príjem. Len v procese recepcie vieme identifikovať zmysel textu a jeho estetickú (zážitkovú) funkciu. Recepcia pozostáva z percepcie (vnímania) a responzie (reakcie, odpovede). Aktivity percepcie sú viazané na zmyslové vnímanie textu. Percepcia má dve fázy: vlastnú percepciu a apercepciu. Responzia má fázu interpretácie a konkretizácie, obidve zahŕňajú spätné prežívanie vnemov a ich dotváranie vo vlastnej fantázii.
Za fázy recepcie považujeme vlastnú percepciu a apercepciu. Vlastná percepcia je prvá fáza recepcie, v jej priebehu sa čitateľ zmocňuje textu zmyslovým vnímaním (orientuje sa na grafickú a zvukovú stránku jazyka). Druhou fázou je apercepcia. Tu si čitateľ vytvára konkrétne (jedinečné) zmyslové predstavy o prečítanom (o postavách, príbehu, priestore a pod.). Interpretácia je treťou fázou, ktorá nastáva po odznení prvých dvoch. Ide o hodnotovo-estetický úsudok, ktorý si čitateľ buduje. Konkretizácia je štvrtá fáza, v ktorej čitateľ priraďuje vnemom a predstavám, vyplývajúcim z recepcie, istý zmysel. Tento zmysel je dôležitý pre vlastný život čitateľa (recipenta). Treba vedieť, že význam (zmysel), ktorý textu dieťa na primárnom stupni prisúdi, sa s pribúdajúcimi rokmi a skúsenosťami mení.