Dráma ako výchovný prostriedok
Dramatické umenie (divadlo, film, rozhlas a televízia) je multidimenzionálnym prostriedkom zážitkového učenia a zároveň prostriedkom kultivovania detského percipienta. V syntéze viacerých divadelných zložiek žiak rozvíja svoje komunikačné zručnosti, pamäť, fantáziu, pohybovú kultúru a mnohé iné. Dramatické umenie nie je len divadlo, ale tvoria ho aj film, televízia a rozhlas. Dráma (dramatické umenie) v edukačnej činnosti teda nezahŕňa len tvorivú dramatiku. Aktívna recepcia a aktívna účasť na tvorbe dramatického diela je vhodnou tvorivou činnosťou, ktorá zasahuje najviac oblasť literárnej výchovy, ale týka sa aj výtvarnej, hudobnej či pohybovej výchovy. Možno ju uplatniť vo všetkých zložkách vyučovacieho procesu. Odlišujeme však pojem divadlo pre deti od pojmu detské divadlo. Pod pojmom divadlo pre deti chápeme divadelné predstavenie, ktoré hrajú dospelí (herci) deťom. Detské divadlo (divadlo hrané deťmi) je však pojem pre divadelné spracovanie umeleckého artefaktu samotnými deťmi.
V primárnom vzdelávaní je využitie prvkov dramatiky (výchova dramatickým umením, angažovanie sa v dramatických útvaroch) nevyhnutnosťou, pretože pre dieťa vo veku 6 – 10 rokov je hra (vžívanie sa) typickou a prirodzenou činnosťou. Zopakujme si, že tvorivá dramatika využíva metódu hry v role, ktorá predpokladá vžívanie sa dieťaťa do istých situácií a ich následné riešenie. Hra v role môže byť: úplná alebo čiastočná. Čiastočná môže byť založená na vyjadrení pohybom alebo vyjadrení rečou alebo zvukom. Divadlo vzniklo zo schopnosti človeka hrať a napodobňovať: žiaci svojím správaním a konaním napodobňujú viac či menej fiktívne postavy a v rôznej miere autenticity realizujú aj seba samého.