Neestetické funkcie literárneho textu voláme sekundárne funkcie. Patria sem napríklad:
Poznávacia (vzdelávacia funkcia) – je evidentná v literárnych textoch, ktoré sú vybrané ako školské literárne texty (sú súčasťou čítanky, šlabikára a pod.). Svoje miesto má v literatúre faktu, ale i v iných typoch textu (napr. encyklopédie, cestopisy…). Poznatky sa k čitateľovi dostávajú nie prostredníctvom definícií, ale prostredníctvom emocionálneho zážitku.
Zábavná (relaxačná) úloha – je dôležitá pri tvorbe populárnej literatúry, ale i v tvorbe literatúry pre deti.
Výchovná funkcia – bola prvoradá v tvorbe pre deti do 30. rokov 20. storočia. V súčasnosti sa pôsobenie výchovnej funkcie literatúry nazreteľnejšie ukazuje v didaktických rozprávkach.
Ideová (formatívna) funkcia – má dominantné postavenie v takej literatúre, ktorá primárne sleduje ideové pôsobenie na čitateľa. Môžu to byť meditatívne rozprávky, rozprávky s kresťansko-didaktickou tendenciou, príbehy zo života detí a pod.
Psychoterapeutická funkcia literatúry vypovedá o jej možnosti pôsobiť na čitateľa terapeuticky, únikovo.