Podľa spôsobu komunikačného a kognitívneho stimulovania rozlišujeme konvergentné metódy a divergentné metódy.
Konvergentné metódy (metódy zatvoreného typu) môžu byť reproduktívne (založené na opakovaní) a aplikačné (založené na jedinej správnej odpovedi).
Divergentné metódy vyžadujú tvorivosť, úsudok, delíme ich na produktívne (otvoreného typu, ktoré vyžadujú tvorivosť, fantáziu) a hodnotiace (vyžadujú úsudok, názor, hodnotenie).
Čítanie však považujeme nielen za jednu z hlavných metód, ale aj za cieľ literárneho vzdelania.
Písanie vystupuje v jazykovom a literárnom vzdelávaní ako vzdelávací cieľ (potreba naučiť písať), zvládnuť písomnú formu komunikácie a jej žánre, ale aj ako metóda smerujúca k porozumeniu literárnych textov.
Počúvanie je súčasťou komunikačnej (dialogickej) situácie. Tá nie je situáciou permanentného hovorenia, ale situáciou, ktorú charakterizuje striedanie rolí: expedienta a recipienta. Recepčný akt sa aj v prípade literárneho textu môže uskutočniť v podobe počúvania. Počúvanie je prvá komunikačná aktivita, s ktorou sa dieťa stretáva, a zároveň je východiskom pre všetky ostatné: pre hovorenie, čítanie a písanie.
Dielo a jeho čítanie teda nemožno od seba oddeliť ani v didaktickej komunikácii. Naučiť žiaka kompetentne čítať – to znamená umožniť mu spoznať funkčné špecifiká umeleckého textu, jeho výstavbové prvky, jeho štruktúru a žánrovú diferenciáciu a tiež nadobúdať čitateľské skúsenosti na pestrej variete textov (výchova k čitateľstvu).
Nácvik čítania, rozmanité spôsoby čítania (tiché, hlasné), kritické čítanie, čítanie orientované na niektoré aspekty textu a pod. – to všetko sú len modality kultivujúce čítanie, teda modality čitateľskej kompetentnosti.
Čítanie ako obsah práce na hodine literatúry sa potom orientuje na:
|
-
1.
|
kvalitu a úroveň rozumenia v literárnej komunikácii (interpretačné čítanie a jeho postupy),
|
|
|
-
2.
|
kultivovanie techniky čítania (tiché čítanie, hlasné čítanie, čítanie s dôrazom na rolu).
|
|
V literárnom vzdelávaní môžeme počúvanie chápať dvojako. Počúvanie ako:
|
-
1.
|
komunikačná aktivita (čítanie nahlas, ide o „náhradu“ vlastnej recepcie autentickým čítaním);
|
|
|
-
2.
|
vyučovacia metóda (cesta vedúca k formovaniu interpretačných kompetencií a porozumeniu textu, podávanie tzv. recepčného návodu). V tejto pozícii sa počúvanie využíva na prvé zoznámenie s textom, ale aj ako súčasť interpretačných aktivít, napr. kompetentné predčítanie textu učiteľom, resp. profesionálna (herecká) podoba čítania textu.
|
|
Písanie je variantom hovorenia, pri ktorom sa zvýrazňuje tlak na kompetentnosť rečového aktu. Písanie vystupuje potom v jazykovom a literárnom vzdelávaní ako:
|
-
1.
|
vzdelávací cieľ (potreba naučiť písať), zvládnuť písomnú formu komunikácie a jej žánre,
|
|
|
-
2.
|
metóda podporujúca rozumenie literárnych textov.
|
|
Z literárnovýchovného aspektu sa potom sústreďujeme na tie písomné aktivity a prejavy, ktoré je možné viazať na čítanie literárneho diela v škole i v mimoškolskom prostredí.
V. Obert v tejto súvislosti rozlišuje introvertné a extrovertné žánre, ktoré vznikajú ako reakcie na text. Môžu byť:
|
-
1.
|
introvertné – sú reflexiou čitateľa a slúžia pre jeho potrebu: anotácia diela, citát z diela, konspekt, výpisky z diela, osnova diela, čitateľský denník,
|
|
|
-
2.
|
extrovertné žánre – literárny kvíz, literárna anketa, štylizovaný list autorovi a pod.
|
|
Hovorenie o prečítanom ako metóda literárneho vzdelávania ponúka možnosť pre ústne prehovory žiakov v procese literárnej výchovy. Pomáha:
|
-
1.
|
verbalizovať zážitkový obsah recepcie textu,
|
|
|
-
2.
|
nacvičiť si a osvojiť si invariantov štandardných rečových žánrov,
|
-
dialogických – rozhovoru, dialógu, besedy, diskusie,
|
|
|
|
|