Katedra pedagogiky výtvarného umenia – archív aktualít
16. 5. 2022, predminulý rok
The Open Structure Art Society and the Vasarely Museum Budapest cordially invite you to the opening of…The Open Structure Art Society and the Vasarely Museum Budapest cordially invite you to the opening of the exhibition…čítať viac »
9. 9. 2019, pred piatimi rokmi
Autorka, titul výstavy: Mária Balážová: Ženský dezén Retrospektívna výstava výraznej… Autorka, titul výstavy: Mária Balážová: Ženský dezén Retrospektívna výstava výraznej slovenskej autorky, reprezentantky regionálnej výtvarnej scény s následným uvedením novej monografickej publikácie. Miesto konania: Galéria Jána Koniarka v Trnave, Koppelova vila, Zelený kríčok 3, Trnava www.gjk.sk Kurátor: Mgr. Roman Gajdoš, PhD. Vernisáž: 12. 9. 2019 (štvrtok) o 18.00 hod. Trvanie výstavy: 12. 9. – 27. 10. 2019 https://www.gjk.sk/sk/vystavy/archiv-vystav/2019/maria-balazova-zensky-dezen/ https://artfacts.net/artist/maria-balazova/148595 http://maria.bbalaz.sk/p/content/view/76 Výstavu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Fond na podporu umenia je hlavným partnerom projektu. čítať viac »
10. 2. 2019, pred piatimi rokmi
Maliarka Mária Balážová, pedagogička Trnavskej univerzity získala cenu Honorary Mention Award na medzinárodnej…Maliarka Mária Balážová, pedagogička Trnavskej univerzity získala cenu Honorary Mention Award na medzinárodnej výstave International Drawing Biennale India 2018/19, New Delhi, ktorá sa koná v týchto dňoch. Medzinárodná porota vybrala na bienále práce sto výtvarníkov z celého sveta, vystavovali umelci z Japonska, Nemecka, Kanady, Českej republiky, Poľska, Španielska, Srbska, Ruska, Švajčiarska, Bulharska a samozrejme Indie. Hlavnú cenu získala Nemka Claudia Weber. Balážová uvedenú cenu získala za kresbu tušom a ceruzou Unpaid Housework 1, 2018. Je to už druhá cena za kresbu v jej kariére, v roku 1990 podobnú získala na medzinárodnej výstave Drawing 1990, v Provo, USA. Autorka má na konte množstvo kolektívnych a samostatných výstav doma a v zahraničí, medzi najvýznamnejšie galérie kde vystavovala patria Národní galerie v Prahe (Veletržní palác), Műcsarnok Kunsthalle Budapest, Národná galéria v Bukurešti, Mestská galéria Ljubljana, Kunsthalle Tallin. Najvýznamnejšou výstavou kresby bolo Medzinárodné trienále kresby Wroclaw 1992, kde spolu s ňou vystavovali aj Valie Export, Nancy Spero, Dan Perjovschi, Endre Tót, Milan Knížák, Getulio Alviani… Blažej Baláž čítať viac »
5. 2. 2019, pred piatimi rokmi
KPVU a Turčianska galéria v Martine Vás srdečne pozýva na vernisáž výstavy: Archív ako križovatka medzi…KPVU a Turčianska galéria v Martine Vás srdečne pozýva na vernisáž výstavy: Archív ako križovatka medzi minulosťou a prítomnosťou / Veronika Rónaiová a študenti Katedry pedagogiky výtvarného umenia Trnavskej univerzity. Vernisáž výstavy sa uskutoční 7. 2. 2019 o 17:00 hod. v Turčianskej galérii v Martine. Kurátorom je bývalý absolvent KPVU Mgr. Adam Galko, odborný pracovník Turčianskej galérie. čítať viac »
14. 11. 2017, pred niekoľkými rokmi
Prednáška: Ján Vasilko : KEometria (košická scéna – od figurácie ku geometrii) 22. novembra (streda)…Prednáška: Ján Vasilko : KEometria (košická scéna – od figurácie ku geometrii) 22. novembra (streda) 2017 o 14:00 v uč. č. 3F1 Téma: Prednáška prezentuje význam košickej výtvarnej scény v 20. storočí hlavne v dvoch polohách: prínos a význam košickej moderny 20. – 30. rokov (A. Jasusch, F. Foltýn, G. Schiller, J. Jakoby) a rozvoj geometrického jazyka predovšetkým od 60. rokov dodnes (Bartusz/-ová, J. Kornúcik, A. Szentpétery, J. Vasilko). Mgr. art. Ján Vasilko (1979) – slovenský maliar a pedagóg. Absolvent Katedry výtvarných umení a intermédií Fakulty umení TU v Košiciach (2005), kde dnes aj pedagogicky pôsobí. Víťaz ceny Oskara Čepana (2005), víťaz Strabag Art Award International Viedeň (2009). čítať viac »
6. 11. 2016, pred niekoľkými rokmi
Univerzitná knižnica Trnavskej univerzity, Katedra pedagogiky výtvarného umenia a Katedra slovenského…Univerzitná knižnica Trnavskej univerzity, Katedra pedagogiky výtvarného umenia a Katedra slovenského jazyka a literatúry pozýva všetkých milovníkov fotografie na moderovanú diskusiu…čítať viac »
27. 10. 2014, pred viacerými rokmi
Laureátkou 19. ročníka Ceny Oskára Čepana sa stala Jana Kapelová. Na výstave finalistov sa predstavila…Laureátkou 19. ročníka Ceny Oskára Čepana sa stala Jana Kapelová. Na výstave finalistov sa predstavila s dielom Čakanie na materiál, ktoré vytvorila v spolupráci so svojim otcom Jánom Kapelom. Slávnostnému vyhláseniu ceny predchádzala komentovaná prehliadka výstavy finalistov v Novej synagóge, Kunsthalle Žilina. Ďalšími finalistami boli Martin Kochan, Jaroslav Kyša a Matěj Smetana. Porota zohľadnila pri výbere finalistu aj celkovú tvorbu autora. Slávnostným večerom, ktorý sa konal na Stanici Záriečie v Žiline, sprevádzali Ingrid Hrubaničová a Ľubomír Burger. Do dramaturgie večera invenčne vstúpil predseda poroty Áron Fenyvesi (Trafo Gallery, Maďarsko), ktorý mal svoj prejav v rodnom jazyku, z ktorého naživo prekladala galeristka Gabriela Kisová. Zdroj: Kapelová má Čepana | Artalk.cz čítať viac »
27. 10. 2014, pred viacerými rokmi
Súčasný vedúci Katedry pedagogiky výtvarného umenia, doc. akad. mal. Blažej Baláž, získal cenu Prize…Súčasný vedúci Katedry pedagogiky výtvarného umenia, doc. akad. mal. Blažej Baláž, získal cenu Prize of the Union of Visual Artists of the Czech Republic za kresbu olejom (100 × 70 cm, 2014) s názvom Political: Zdroj: 9. International Biennial of Drawing Pilsen 2014 čítať viac »
13. 11. 2019, pred piatimi rokmi
Účasť pedagóga KPVU Blažej Baláža na výstave MOC BEZMOCNÝCH/Politické aspekty v slovenskom a českom umení…Účasť pedagóga KPVU Blažej Baláža na výstave MOC BEZMOCNÝCH/Politické aspekty v slovenskom a českom umení po roku 1989, ktorej vernisáž je dňa 21. 11. 2019 o 18.00 v Kunsthalle Bratislava. 21 / 11 2019 štvrtok/Thursday 18:00/6 pm, KHB, Nám. SNP 12 kurátorka/curator Lenka Kukurová vstup voľný/entrance free Výstava potrvá do 23. februára 2020/ Duration of the exhibition till 23rd of February 2020 vernisáž výstavy/ opening of the exhibition MOC BEZMOCNÝCH/ Politické aspekty v slovenskom a českom umení po roku 1989 The POWER of The POWERLESS/ Political Aspects in Slovak and Czech Art After 1989 Viac informácií o výstave: http://bit.ly/36AXx6J For more info see: http://bit.ly/33BT1TD Odkaz na event/Event link: http://bit.ly/2Q4TV7a November 89 je významným politickým medzníkom našich novodobých dejín, ktorý zásadne ovplyvnil aj postavenie umenia v spoločnosti. Nadobudnutá sloboda prejavu umožnila umelcom a umelkyniam nielen verejne prezentovať ich diela, ale aj otvorene vyjadrovať kritické názory. Pri príležitosti tridsiateho výročia novembrových udalostí pripravila Kunsthalle Bratislava výstavu Moc bezmocných zameranú na umenie, ktoré kriticky reflektuje spoločenské problémy v slovenskom a českom kontexte. Výstava mapuje, ako sa rozličné politické otázky odrážali v umeleckej tvorbe na Slovensku a v Českej republike v priebehu posledných tridsiatich rokov. November 1989 is an important political turning-point in our modern history, which has also essentially influenced the status of art in society. The newly-acquired freedom of expression enabled artists not only to present their works in public but also to express critical opinions. On the occasion of the 30th anniversary of the November events Kunsthalle Bratislava has prepared The Power of the Powerless, an exhibition focused on art that critically reflects on social problems in the Czech and Slovak context. The exhibition maps how various political issues have been reflected in the work of artists in Slovakia and the Czech Republic during the past thirty years. Vystavujúci autori a autorky/Presented artists: Darina Alster & Tamara Moyzes, Dalibor Bača, Zbyněk Baladrán, Blažej Baláž, Pavlína Fichta Čierna, Jiří Černický, Eva Filová, Daniel Fischer, Andreas Gajdošík, Guma Guar, Oto Hudec, Anetta Mona Chişa & Lucia Tkáčová, Peter Kalmus, Kassaboys, Michal Kindernay, Krištof Kintera, Šymon Kliman, Lenka Klodová, Zdena Kolečková, Jan J. Kotík, Marie Lukáčová, Marcel Mališ, Peter Meluzin, Michal Moravčík, Mothers Artlovers, Michal Murin, Ilona Németh, Martin Piaček, Pode Bal, Tomáš Rafa, Reakcia, Emília Rigová, Rafani, Maroš Rovňák, Rudolf Sikora, Stojíme pri kultúre, Kateřiná Šedá, Maja Štefančíková, Nová Věčnost, Martin Zet, Jana Želibská. Nad podujatím prevzala záštitu prezidentka Slovenskej republiky pani Zuzana Čaputová. Ďalšie informácie: http://www.kunsthallebratislava.sk/event/umenie-v-politickom-kontexte čítať viac »
24. 9. 2019, pred piatimi rokmi
Účasť pedagóga KPVU Blažej Baláža na výstave Environmentálne umenie na Slovensku v Turčianskej galérii…Účasť pedagóga KPVU Blažej Baláža na výstave Environmentálne umenie na Slovensku v Turčianskej galérii, ktorej vernisáž je dňa 26. 9. 2019 o 17.00. Kurátorom výstavy je Adam Galko, absolvent Katedry pedagogiky výtvarného umenia (2018). http://www.turiecgallery.sk/sk/vystavy/aktualne-vystavy/ čítať viac »
9. 9. 2019, pred piatimi rokmi
Účasť pedagóga KPVU Blažej Baláža na výstave Podoby slobody v Nitrianskej galérii, ktorej vernisáž je…Účasť pedagóga KPVU Blažej Baláža na výstave Podoby slobody v Nitrianskej galérii, ktorej vernisáž je 12. 9. 2019 o 18.00. https://nitrianskagaleria.sk/event/en-coming-soon-faces-of-freedom/ čítať viac »
9. 9. 2019, pred piatimi rokmi
Vernisáž: 12. septembra 2019 o 18.00 hod. Trvanie výstavy: 12. 9. – 27. 10. 2019 … Vernisáž: 12. septembra 2019 o 18.00 hod. Trvanie výstavy: 12. 9. – 27. 10. 2019 Miesto: Galéria Jána Koniarka, Kopplova vila, Trnava Kurátor výstavy: Roman Gajdoš Samostatná výstava Márie Balážovej predstavuje výber z diela tejto trnavskej autorky za posledných deväť rokov. Koncepcia kladie dôraz na tvorbu z posledného obdobia, ktorá artikuluje osobné, introspektívne témy jazykom geometrickej abstrakcie. Balážová využíva jej výrazové prostriedky ako nástroj kritiky rodovej nerovnosti, čím sa stále viac odkláňa od predchádzajúcej pozície svojho maliarskeho programu, pre ktorý bolo dôležité hľadanie novotvarov a v nich ukrytých významov, smerom k výraznejším feministickým a osobným výpovediam. Ako zásadný motív sa feminizmus a s ním spojená sociálna kritika ukázal v jej diele na samostatnej výstave, ktorá niesla názov Ženská geometria (Galéria Z, Bratislava, 2016) a neskôr na výstavách Geo-femina (Stredoslovenská galéria, Banská Bystrica, 2017) a Pod sukňou (Považská galéria umenia, 2017). V cykle Neplatené domáce práce Balážová tematizuje aktuálne problémy vypovedajúce o hodnote ženskej práce spojené s prekarizáciou či pracovnou stereotypizáciou. Slovné spojenie „ženská práca“ (podobne ako slovo „ženský“ v názve výstavy) však nemá za úlohu fungovať ako prvoplánový protipól mužského, ale chce ironicky poukázať na to, ako sa táto naturalizovaná spoločenská konštrukcia dostáva do nášho bežného uvažovania. Vo svojich maľbách a kresbách vypovedá o tomto fenoméne aj na základe vlastnej životnej skúsenosti (ročné štúdium na učňovskej škole textilného zamerania v Trenčíne). Balážová vizualizuje vzťahy nadvlády a disciplinácie, pričom všetko sa odohráva na pozadí jej osobnej mytológie, vlastného piktogramového jazyka, kde sa ženský princíp (zobrazovaný ako had s kosoštvorcovou hlavou s prázdnym obdĺžnikom uprostred) neustále konfrontuje s princípom mužským (kosoštvorec s dvoma otvormi symbolizujúcimi semenníky, ale aj upretý mužský pohľad) – kresba z tohto cyklu, nesúca rovnaký názov, získala ocenenie na Medzinárodnom bienále kresby v Novom Dillí. Strach z násilia, moci a nadvlády sa v najnovších prácach premieta do intímneho prostredia rodiny, kde je dominantný mužský prvok systematicky projektovaný do plochy obrazu a vrcholí v sérii kresieb a malieb s názvom Domáce násilie. Niekde použitý výrazne expresívny rukopis veľmi priamočiaro odkazuje k Balážovej osobnému príbehu a posúva všeobecnú kritiku androcentrickej spoločnosti do intímnejšej polohy. Hlavnú úlohu tu hrá postava despotického otca, ktorý sa na akrylových plátnach a veľkoformátových kresbách neustále démonicky vracia – deštruktívne a agresívne. Mária Balážová vo svojich najnovších dielach stavila na priamočiaru výpoveď osobného príbehu spojenú s terapeutickým charakterom. Tento prístup v jej diele predstavuje nový rozmer nielen pre ňu samotnú, ale pre geometrickú maľbu vôbec. Roman Gajdoš Výstavu podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia. Doc. Mgr. art Mária Balážová narodená 1956 v Trnave, absolvovala SUPŠ Bratislava (1972 – 76) a VŠMU v Bratislave (1978 – 1984). Na začiatku svojej umeleckej činnosti sa venuje hlavne médiu kresby, objektu, autorskej odevnej tvorbe, neskôr maľbe a grafike. Je výraznou predstaviteľkou postgeometrického a feministického umenia na Slovensku. V roku 1990 získala za kresby cenu Honorable Mention v USA (Provo) a v roku 2019 Honorary Mention Award, International Drawing Biennale 2018 – 19, New Delhi (India). Vystavovala na Vth International Triennale of Drawing, Wroclaw (1992), Klub konkretistov, Bratislava, Slovenská národná galéria (1999), Eine kurze Geschichte zur Malerei, Leverkusen (2001), Contemporary Slovak Art 1960 – 2000, Ljubljana, City Art Museum (2007), Here and Now, Budapest, Kunsthalle (2015), Hommage à Peter Vajda, Praha, Museum Kampa – Nadace Jana a Medy Mládkových (2018). Zastúpená v zbierkach: Slovenská národná galéria, Bratislava, Národní galerie, Praha (CZ), Galéria Jána Koniarka, Trnava, Stredoslovenská galéria, Banská Bystrica, Galéria M. A. Bazovského, Trenčín, Moravská galerie Brno, Zbierka PSIS, Bratislava, Tama Art University Museum, Tokyo (J), Městské muzeum a galerie, Břeclav (CZ), Richard Adam Gallery, Brno (CZ). Pôsobí na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity ako vysokoškolská pedagogička, žije v Trnave. čítať viac »
9. 4. 2019, pred piatimi rokmi
Pedagógovia Katedry pedagogiky výtvarného umenia Blažej Baláž a Cyril Blažo vystavujú na výstave Signal…Pedagógovia Katedry pedagogiky výtvarného umenia Blažej Baláž a Cyril Blažo vystavujú na výstave Signal – The Story of (Post-) Conceptual Art in Slovakia, ktorá sa bude konať v najrenomovanejšej galérii v Maďarsku – Ludwig Museum Budapest. Vernisáž výstavy je 18. 4. a výstava bude trvať do 23. 6. 2019. čítať viac »
28. 9. 2018, pred niekoľkými rokmi
Považská galéria, Žilina Veronika Rónaiová – DEDIČSTVO 27. septembra 2018 – 18. novembra 2018 http:…Považská galéria, Žilina Veronika Rónaiová – DEDIČSTVO 27. septembra 2018 – 18. novembra 2018 http://www.pgu.sk/výstavy/veronika-ronaiova-dedicstvo/ čítať viac »
23. 4. 2018, pred niekoľkými rokmi
Stredoslovenská galéria v Banskej Bystrici, 24. 4. 2018 o 17.00 Kurátor Roman Gajdoš https://www.ssgbb… Stredoslovenská galéria v Banskej Bystrici, 24. 4. 2018 o 17.00 Kurátor Roman Gajdoš https://www.ssgbb.sk/vystavy/391-blazej-balaz-ghostwriter Pozvánka čítať viac »
4. 4. 2018, pred niekoľkými rokmi
Vernisáž: 5. 4. 2018, 19:00; Trnvanie výstavy: 6. 4. – 9. 4. 2018; Galéria MEDIUM, Bratislava.čítať viac »
19. 3. 2018, pred niekoľkými rokmi
Termín: od 8. 3. 2018, 17:00 do 29. 4. 2018, 17:00 Vystavujúce autorky: Mária Balážová, Veronika Rónaiová…Termín: od 8. 3. 2018, 17:00 do 29. 4. 2018, 17:00 Vystavujúce autorky: Mária Balážová, Veronika Rónaiová http://www.gmab.sk/vystavy-a-podujatia/zena-ulica-dlan-kost-zeny-v-zbierkovom-fonde-gmab.html?page_id=11479 čítať viac »
16. 10. 2017, pred niekoľkými rokmi
Mária Balážová: Pod sukňou Vernisáž: 19. októbra 2017 o 17:00 hod. Trvanie výstavy: … Mária Balážová: Pod sukňou Vernisáž: 19. októbra 2017 o 17:00 hod. Trvanie výstavy: 19. november 2017 Miesto: Považská galéria, Žilina Kurátor výstavy: Roman Gajdoš Tlačová správa: Už na niekoľkých predchádzajúcich výstavách ohlásila Mária Balážová v rámci postgeometrickej abstrakcie vstup do novej problematiky, ktorá dnes stále intenzívnejšie rámcuje jej dielo. V aktuálnej fáze tvorby u nej do popredia výraznejšie vstupuje feministická pozícia, ktorá síce bola v podprahovej rovine jej prác prítomná vždy, ale ako obsahová dominanta nastupovala postupne až v rámci výstavných projektov Mária Balážová: Mužské a ženské obrazy (Galéria umenia Ernesta Zmetáka, Nové Zámky, 2013), Mária Balážová: Od poriadku k chaosu (Turčianska galéria, Martin, 2014). Posledné samostatné výstavy Ženská geometria (Galéria Z, Bratislava, 2016) a Geo-Femina (Stredoslovenská galéria, Banská Bystrica, 2017) predstavovali už jednoznačné priznanie sa k týmto témam. Feministické teórie podrobili predstavu o abstrakcii ako majoritne mužskej sfére tvorby zdrvujúcej kritike, pričom novými výtvarnými formami zároveň preverovali aj hegemonickú legitimitu jej jazyka – maľbu. Preto je Balážovej prístup, používajúci abstraktnú maľbu na tlmočenie feministických a rodovo podfarbených obsahov, špecifický. Kým v predchádzajúcej tvorbe hadia hlava odkazovala k ženskej symbolike nosnou figúrou, ktorej konfigurácie vždy nanovo definovali obrazové pole, od roku 2006 vstupuje do jej uvažovania nový prvok – muž, premietaný do plochy obrazu ako hadia hlava s dvoma štvorcami uprostred a tvoriaci vizuálny protipól k ženskému princípu. Nové tvaroslovie a prvky individuálnej mytológie napomáhajú k definovaniu vzťahového a proporčného balansu, kde je nadvláda muža ako dominantného ovládacieho prvku systematicky projektovaná do plochy obrazu. Dobrým príkladom je cyklus Parliamentary Feminist Tread, ktorý tematizuje disproporčné zastúpenie žien v slovenskom, českom, poľskom a maďarskom parlamente. Vo svojich najnovších prácach sa Balážová presúva od všeobecných feministicky intonovaných komentárov k osobným príbehom, ktoré v predchádzajúcej tvorbe prezentoval napríklad obraz Fátum (2000). Ide o osobnú mytológiu, kde semifiguratívne čítanie hadej hlavy a tela prestáva plniť univerzálnu funkciu akéhosi všeobecného vzorca a namiesto toho je nahradené silným stotožnením. Na pozadí jednoduchej konfigurácie vzniká vizuálny komentár, kde „ženské“ prestáva byť len jednoduchým protikladom k mužskému, ale stáva sa priestorom, v ktorom dochádza k formulovaniu úvah o vzťahoch, rodine, sebaidentifikácii, či striedaní generácií (Ženská geometria 1 – Mama, Ženská geometria 2 – Ja, Ženská geometria 3 – Dcéra). Navyše falická pozícia, ktorú v týchto troch plátnach telo a hlava hada nadobúdajú odkazuje k neľahkému postaveniu ženy vo falocentrickej spoločnosti. V diskurze umenia zas môžeme tento triptych čítať ako konfrontáciu so zipsami Barnetta Newmana. Jeho naratívny aspekt projektovaný na osi minulosť – prítomnosť – budúcnosť, tak hovorí aj o postavení ženy – výtvarníčky v kontexte umeleckého (znova dominantne mužského) sveta. Balážovej tvorba sa však nespája s priamym radikalizmom, ktorý bol vlastný niektorým feministkám sedemdesiatych rokov. Dôležitejší je strach z násilia, moci a nadvlády, ktoré sa s týmito témami bytostne spájajú a v jednotlivých obrazoch sú projektované viac metaforicky ako priamočiaro, viac intímne ako inštitucionálne. V niektorých prípadoch dokonca nastupuje ironizovanie samotných feministických teórií (Hadia geometria 119 – Obraz feminizmu 2). Ide o pokus ponúknuť nový rozmer, akýsi otvorený priestor na vlastné definovanie mužských a ženských vzťahov, ktoré podobne ako hadie telá v Balážovej maľbách môžu byť v nekonečných variantoch ohýbané, spájané a vykĺbené. Výstava Pod sukňou v Považskej galérii naznačuje posun, ktorým prešla tvorba Márie Balážovej za posledných dvanásť rokov a spätne ju reinterpretuje optikou feministického uvažovania. Tentoraz obohatenú o nový aspekt sociálneho feminizmu, najmä v diele Textilné robotnice (2017). Roman Gajdoš Mária Balážová (nar. 1956 v Trnave, žije v Trnave, pôsobí na Trnavskej univerzite ako docentka) Samostatné výstavy (výber): 2011 Mária Balážová – Post-Geo, Liptovský Mikuláš, Liptovská galéria P. M. Bohúňa 2011 Mária Balážová, Blažej Baláž – Post-Geo-Text, Slowakisches Institut, Berlin (D) 2013 Mária Balážová – Mužské a ženské obrazy, Nové Zámky, Galéria umenia 2014 Mária Balážová – Od poriadku k chaosu, Martin, Turčianska galéria 2016 Mária Balážová – Ženská geometria, Bratislava, Galéria Z 2017 Mária Balážová – Geo-Femina, Banská Bystrica, Stredoslovenská galéria Kolektívne výstavy (výber): 2012 ObraSKovo nanovo – Súčasná slovenská maľba, Poprad, Tatranská galéria 2012 Sociálna sonda Veroniky Rónaiovej 2, Bratislava, Dom umenia 2012 VIII. International Biennial of Drawing, Plzeň, Západočeské muzeum (CZ) 2013 The Best Works of The Biennial of Drawing Pilsen, Szombathely, Kunsthalle Szombathely (HU) 2014 VII. Nový zlínsky salon 2014, Zlín, Krajská galerie výtvarného umění (CZ) 2014 IX. International Biennial of Drawing, Plzeň, Západočeské muzeum (CZ) 2015 Here and Now, Budapest, Kunsthalle (HU) 2015 5th International Drawing Triennial, Tallin Art Hall, Tallin (EE) 2016 4th International Salon Graphics, Kraljevo (RS) 2016 Osten Biennal of Drawing, Skopje (MK) 2016 Vth Intercontinental Biennial of Small Graphics, Aiud (RO) 2016 Spoločensky živí, Galéria SVU – Umelka, Bratislava 2016 5th International Digital Graphic Arts Biennial, Gdynia (PL) 2017 Nech šije! Móda na Slovensku 1945 – 1989, Slovenská národná galéria, Bratislava 2017 16th International Triennial of Small Graphic Forms, Lodž, Miejska Galeria Sztuki (PL) 2017 KK CZ-SK (Klub konkretistov CZ-SK), Galéria SVU – Umelka, Bratislava Ocenenia: 1990 Honorable Mention, Drawing 1990, Provo (USA) 1995 Cena Masarykovej akademie umění, Praha (CZ) 2005 The Jury’s Award, Biennale of smal graphics GRAFIX, Břeclav (CZ) Zbierky: Slovenská národná galéria, Bratislava, Národní galerie, Praha (CZ), Galéria Jána Koniarka, Trnava, Stredoslovenská galéria, Banská Bystrica, Galéria M. A. Bazovského, Trenčín, Zbierka Slovenskej sporiteľne, Bratislava, Zbierka PSIS, Bratislava, Tama Art University Museum, Tokyo (J), Sbírka Richarda Adama, Brno (CZ). Bibliografia: Beskid, V. – Valoch, J. – Gajdoš, R. 2009. Mária Balážová / Dielo z rokov 1985 – 2009. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, 111 s. https://www.artfacts.net/en/artist/maria-balazova-148595/profile.html http://maria.bbalaz.sk/p/content/view/76 čítať viac »
10. 10. 2017, pred niekoľkými rokmi
Vystavujúci autori: Blažej Baláž, Cyril Blažo https://www.ssgbb.sk/vystavy… Vystavujúci autori: Blažej Baláž, Cyril Blažo https://www.ssgbb.sk/vystavy/359-od-bodu-k-pamatovej-stope https://www.webumenia.sk/en/kolekcia/136 čítať viac »
23. 8. 2016, pred niekoľkými rokmi
Vernisáž: 31. augusta 2016 o 18:00 hod. Trvanie výstavy: do 19. septembra 2016 … Vernisáž: 31. augusta 2016 o 18:00 hod. Trvanie výstavy: do 19. septembra 2016 Miesto: Galéria Umelka, Veľká sála, Dostojevského rad 2, Bratislava Kurátorská koncepcia: Michaela Guillaume čítať viac »
23. 8. 2016, pred niekoľkými rokmi
Otvorenie výstavy: 2. septembra (piatok) 2016 o 18:00 hod. Trvanie výstavy: do 9. októbra… Otvorenie výstavy: 2. septembra (piatok) 2016 o 18:00 hod. Trvanie výstavy: do 9. októbra 2016 Miesto: Galéria Z, Ventúrska 9, Bratislava Výstavu uvedie: Roman Gajdoš čítať viac »
19. 5. 2015, pred niekoľkými rokmi
Vernisáž: 22. mája 2015 o 17:00 hod. Trvanie výstavy: 22. mája – 27. júna 2015 Miesto… Vernisáž: 22. mája 2015 o 17:00 hod. Trvanie výstavy: 22. mája – 27. júna 2015 Miesto: Galéria umenia Ernesta Zmetáka, Nové Zámky Kurátor výstavy: Roman Gajdoš Tlačová správa Dielo Blažeja Baláža je širšej verejnosti známe skôr vďaka postkonceptuálnym pozíciám, ktoré tento autor systematicky rozvíja od 90. rokov. Názov výstavného projektu Private/Public odkazuje k úzkemu prepojeniu autorovho osobného života so životom verejným a predstavuje výber z jeho aktivít za posledných dvadsať rokov, pre ktoré je charakteristické opustenie galerijného rámca. Aktivistické, ekologické a politické práce nie sú však podmienené aktuálnymi umeleckými trendmi, ale predstavujú v autorovej tvorbe prirodzenú tendenciu, ktorá bola prítomná už v jeho predchádzajúcom diele. Sociálna angažovanosť, ekoaktivizmus a artivizmus sa najkomplexnejšie prekrývajú v permanentnej akcii Moja cesta (1993 – doteraz), ktorej povahu v 90-tych rokoch vymedzil ostrý spor o ne/vybudovanie supermarketu, úspešnom „vybojovaní“ tohto zápasu a následnom pretvorení časti sídliska na (dnes už husto porastený) park. Performancie, akcie, eventy, fotografie, listy s ekologickým apelom, žiadosti a petície súvisiace so snahou o udržanie takto vzniknutého prírodného prostredia dokumentujú ucelený, neustále sa rozvíjajúci procesuálny charakter tohto diela. Tento etický obrat, postavený na fenoméne starostlivosti premosťuje a posúva doterajšiu autorovu tvorbu k radikálnym polohám, k priamej angažovanosti stierajúcej rozdiel medzi umením a sociálnou či politickou aktivitou. V 90-tych rokoch sa uskutočnilo niekoľko akcií, ktoré sa z perspektívy sociálneho modu v Balážovej tvorbe javia dnes ako kľúčové. Ako jeden z hlavných podnetov zaznamenávame performanciu Artwart, ktorá sa uskutočnila na samostatnej autorovej výstave v Galérii Jána Koniarka v roku 1997, a v rámci ktorej sa po prvýkrát slovo Wart (ang. bradavica, ale aj war a art) objavuje. Rovnako v tomto roku sa udiala organizačne asi najmasívnejšia akcia (s bratislavskou a trnavskou verziou) s názvom Skarabeus, ktorá pod Balážovým vedením a organizáciou predstavovala politickú manifestáciu proti zrušeniu Trnavskej univerzity a jej vyvrcholením bolo oficiálne odovzdanie otvoreného listu vtedajšiemu predsedovi vlády Vladimírovi Mečiarovi. Ekoaktivistické prístupy prichádzajúce do stretu s politickou mocou majú zase svoje pokračovanie v performancii Zákony rastu (1999), kde ničenie mincí, zasadenie ich kovového prachu do zeme a následné polievanie odkazujú k ekonomickým tokom a ironicky k „rastu“ HDP. Snaha o budovanie určitej formy spoločenstva, ktorú je dnes možné chápať aj ako odkaz k aktuálnym participatívnym tendenciám, je projektovaná do série akcií s názvom Koniarek Rock Stone, prebiehajúce medzi rokmi 1997 – 2002, ktoré popri svojej apelatívnej povahe mali priamy dosah na fungovanie Galérie Jána Koniarka v Trnave a zaslúžili sa nielen o prístavbu nového krídla galérie, ale aj o vybudovanie stálej expozície Koniarkových diel či jeho monografiu. Moment odporu a inštitucionálnej kritiky paralelne pokračuje v koncepte rozposielania iniciačných listov, petícií, protestov a výziev, ktoré dokumentujú porevolučné, umeleckopolitické dianie na Slovensku. Pod názvom Wart preberá tento cyklus po roku 2000 na seba podobu autonómnej série konceptuálnych listov, ktoré zároveň slúžia na dokumentáciu súčasného spoločensko-politického diania. Každý „wart“ je samostatný list, protestsong obsahujúci nesúhlasné stanovisko voči postupom a rozhodnutiam zo strany ministerstiev, vyšších územných celkov a galérií s priloženým potvrdením o doporučenom odoslaní. Každý list má svoje označenie a poradové číslo v roku, v ktorom bol odoslaný, je verejným dokumentom a dôkazom autorovej snahy vytvárať na politické štruktúry tlak zo strany obyčajného občana. Roman Gajdoš Blažej Baláž Narodený: 29. 10. 1958 Nevoľné Štúdium: 1977 – 83 VŠVU Bratislava Samostatné výstavy – výber 2007 Texty 1988/2007, Košice, Východoslovenská galéria Texty 1988/2007, Žilina, Považská galéria 2009 Wartezeit, Wien, Slowakisches Institut (AT) Sucharatolest, Bratislava, Dom umenia 2011 Blažej Baláž: Konceptuálne texty, Liptovský Mikuláš, Liptovská galéria P. M. Bohúňa Mária Balážová, Blažej Baláž: Post-Geo-Text, Berlin, Slowakisches Institut, (D) 2012 Einemu, Nitra, Nitrianska galéria 2013 Travesties, Nitra, Nitrianska galéria Kolektívne výstavy – výber 2011 Sedmokrásky a klony, Bratislava, Slovenská národná galéria ObraSKov, Brno, Wannieck Gallery (CZ) VI. Nový zlínsky salon 2011, Zlín, Dům umění (CZ) 1st International Biennial of Drawing and Graphic Arts, Györ, Városi Müvészeti Múzeum (H) 2012 International Drawing Competition, Wroclaw, Muzeum Architektury (PL) 2012 Krv, Bratislava, Slovenská národná galéria 2014 Neurčitý princíp, Bratislava, SVU Dostojevského rad IX. International Biennial of Drawing, Plzeň, Západočeské muzeum (CZ) 15th International Triennial of Small Forms of Graphics, City Art Gallery Lodž (PL) Geo-Text, Košice, Východoslovenská galéria 7th Rokycany Biennial in Graphic Arts, Museum of Dr. B. Horák, Rokycany (CZ) 2015 Here and Now, Műcsarnok, Budapest (HU) Ausgewählte Werke der Biennale der Zeichenkunst Pilsen 2014, Centrum Bavaria Bohemia, Schönsee (D) Close-Up, etc. Galerie, Praha (CZ) Bibliografia Valoch, J. – Vartecká, A. 2003. Blažej Baláž. Trnava : Trnavská univerzita v Trnave, Na východ od raja, 132 s. Beskid, V. – Gajdoš, R. 2007. Blažej Baláž: Texty 1988/2007. Trnava : Na východ od raja, Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 50 s. Baláž, B. 2009. Texty k textom. Trnava : Pedagogická fakulta, 30 s. www.bbalaz.sk http://www.artfacts.net/en/artist/blazej-balaz-165810/profile.html Roman Gajdoš (Mgr. MgA. PhD.) Narodený: 12. 8. 1983 Štúdium: 2005 – 2010 doktorandské štúdium na Pedagogickej fakulte TU 2005 – 2007 Fakulta výtvarných umění VUT, Brno, odbor – výtvarné umenie 2001 – 2005 Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, Trnava Kurátorská činnosť 2014 Mária Balážová: Od poriadku k chaosu, Martin, Turčianska galéria v Martine 2013 Blažej Baláž: Travestie, Martin, Turčianska galéria v Martine 2013 Mária Balážová: Mužské a ženské obrazy, Nové Zámky, Galéria umenia Ernesta Zmetáka 2012 Blažej Baláž: Einemu, Nitra, Nitrianska galéria 2011 Sedem dotykov, Nitra, Nitrianska galéria, Bunker 2011 Lukáš Kijac a Katarína Krajčíriková: Permanent Blue, Bratislava, Cik Cak centrum 2011 Mária Balážová: Post-Geo, Liptovský Mikuláš, Centrum Kolomana Sokola – Galéria Petra Michala Bohúňa 2011 Blažej Baláž: Konceptuálny text, Liptovský Mikuláš, Galéria Petra Michala Bohúňa 2010 Zuzana Branišová: Dynastija, Nitra, Galéria mladých – Nitrianska galéria Knižné publikácie, zborníky, periodiká 2015 Gajdoš, R. 2015. Súkromné vojny Blažeja Baláža. Praha : etc. Galerie 2014 Gajdoš, R. 2014. Rodinný album a potreba dialógu. In Rónaiová, V. a kol. 2014. Veronika Rónaiová – Úschovňa. Rimavská Sobota : Mestská galéria Rimavská Sobota, 201 s. 2013 Gajdoš, R. 2013. S bolesťou druhých pred očami. In Vlna, roč. XV., č. 55, s. 60–65 2013 Gajdoš, R. 2013. Warts and all. In Vlna, roč. X., č. 35, s. 110 2012 Gajdoš, R. 2011. ObraSKov. In Flashart, roč. VI, č. 23 – 24, s. 70 2012 Gajdoš, R. – Blažovský, J. 2012. Topografia neistoty. In Ištvánfyová, Z. – Reichwalderová, E. – Šperková, P. (eds.) 2012. Dimenzie postmodernej prózy. České Budějovice : Jihočeská univerzita, s. 25–32 2011 Gajdoš, R. 2011. ObraSKov. In Ateliér, roč. 24, č. 19, s. 5, Česká republika. 2010 Gajdoš, R. 2010. Branislav Malík: The Mediamorphosis of the World. Philosophical, Anthropological and Political Aspects of Contemporary Media. In Journal of Pedagogy, vol. 1, no. 2, p. 146–148. 2010 Gajdoš, R. 2010. Zuzana Branišová: Stav neprítomnosti. Trnava : Trnavská univerzita v Trnave, Pedagogická fakulta, 16 s. 2010 Gajdoš, R. 2010. Konceptuálny text/genéza a metamorfózy. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis/VEDA, 129 s. čítať viac »
25. 1. 2020, pred štyrmi rokmi
Slovenská výtvarná únia a KPVU PF Trnavskej univerzity Vás pozývajú na výstavu Farba dialógu Výber… Slovenská výtvarná únia a KPVU PF Trnavskej univerzity Vás pozývajú na výstavu Farba dialógu Výber zo študentských prác s pedagogickou konfrontáciou tvorby V. R. Výstava predstavuje spoločný projekt maliarky a pedagogičky Veroniky Rónaiovej s kolektívom jej študentov. Usporiadateľ: Slovenská výtvarná únia a KPVU PF Trnavskej univerzity Vernisáž: 16. 1. 2020 o 17:00, Kamenná sála, Galéria Umelka Výstavu uviedla doc. Veronika Rónaiová a študentka Trnavskej univerzity Bc. Denisa Baumgartnerová, ktorá bude tiež návštevníkov sprevádzať aj na komentovanej prehliadke dňa 26. 1. o 16:00. Trvanie výstavy: 17. 1. 2020 – 8. 2. 2020 Otvorené denne okrem pondelka od 12:00 – 18:00. Miesto konania: Galéria Umelka – Kamenná sála, Dostojevského rad č. 2, 811 09 Bratislava Autorky: Veronika Rónaiová, Lívia Bognárová, Lucia Ďurovková, Simona Jánošková, Monika Švedová, Linda Blahová, Daniela Šiandorová, Tereza Kukučková, Lenka Hasajová, Lenka Juhásová, Patrícia Rábarová a Denisa Baumgartnerová Slovenská výtvarná únia Dostojevského rad č. 2 811 09 Bratislava čítať viac »
24. 4. 2018, pred niekoľkými rokmi
Mikuláš Galanda: Kresba a grafika 8. 2. 2018 – 20. 5. 2018 http://www.turiecgallery.sk/vystavy/aktualne…Mikuláš Galanda: Kresba a grafika 8. 2. 2018 – 20. 5. 2018 http://www.turiecgallery.sk/vystavy/aktualne-vystavy/#01 Sediaci Pavol Tóth 8. 2. 2018 – 20. 5. 2018 http://www.turiecgallery.sk/vystavy/aktualne-vystavy/#01 čítať viac »
24. 10. 2017, pred niekoľkými rokmi
Jana Kucejová, študentka 4. ročníka PVU je kurátorkou výstavy…čítať viac »