Dátum: 16. 10. 2017, pred niekoľkými rokmi
Mária Balážová: Pod sukňou
Vernisáž: | 19. októbra 2017 o 17:00 hod. |
---|---|
Trvanie výstavy: | 19. november 2017 |
Miesto: | Považská galéria, Žilina |
Kurátor výstavy: | Roman Gajdoš |
Tlačová správa:
Už na niekoľkých predchádzajúcich výstavách ohlásila Mária Balážová v rámci postgeometrickej abstrakcie vstup do novej problematiky, ktorá dnes stále intenzívnejšie rámcuje jej dielo. V aktuálnej fáze tvorby u nej do popredia výraznejšie vstupuje feministická pozícia, ktorá síce bola v podprahovej rovine jej prác prítomná vždy, ale ako obsahová dominanta nastupovala postupne až v rámci výstavných projektov Mária Balážová: Mužské a ženské obrazy (Galéria umenia Ernesta Zmetáka, Nové Zámky, 2013), Mária Balážová: Od poriadku k chaosu (Turčianska galéria, Martin, 2014). Posledné samostatné výstavy Ženská geometria (Galéria Z, Bratislava, 2016) a Geo‑Femina (Stredoslovenská galéria, Banská Bystrica, 2017) predstavovali už jednoznačné priznanie sa k týmto témam.
Feministické teórie podrobili predstavu o abstrakcii ako majoritne mužskej sfére tvorby zdrvujúcej kritike, pričom novými výtvarnými formami zároveň preverovali aj hegemonickú legitimitu jej jazyka – maľbu. Preto je Balážovej prístup, používajúci abstraktnú maľbu na tlmočenie feministických a rodovo podfarbených obsahov, špecifický. Kým v predchádzajúcej tvorbe hadia hlava odkazovala k ženskej symbolike nosnou figúrou, ktorej konfigurácie vždy nanovo definovali obrazové pole, od roku 2006 vstupuje do jej uvažovania nový prvok – muž, premietaný do plochy obrazu ako hadia hlava s dvoma štvorcami uprostred a tvoriaci vizuálny protipól k ženskému princípu. Nové tvaroslovie a prvky individuálnej mytológie napomáhajú k definovaniu vzťahového a proporčného balansu, kde je nadvláda muža ako dominantného ovládacieho prvku systematicky projektovaná do plochy obrazu. Dobrým príkladom je cyklus Parliamentary Feminist Tread, ktorý tematizuje disproporčné zastúpenie žien v slovenskom, českom, poľskom a maďarskom parlamente.
Vo svojich najnovších prácach sa Balážová presúva od všeobecných feministicky intonovaných komentárov k osobným príbehom, ktoré v predchádzajúcej tvorbe prezentoval napríklad obraz Fátum (2000). Ide o osobnú mytológiu, kde semifiguratívne čítanie hadej hlavy a tela prestáva plniť univerzálnu funkciu akéhosi všeobecného vzorca a namiesto toho je nahradené silným stotožnením. Na pozadí jednoduchej konfigurácie vzniká vizuálny komentár, kde „ženské“ prestáva byť len jednoduchým protikladom k mužskému, ale stáva sa priestorom, v ktorom dochádza k formulovaniu úvah o vzťahoch, rodine, sebaidentifikácii, či striedaní generácií (Ženská geometria 1 – Mama, Ženská geometria 2 – Ja, Ženská geometria 3 – Dcéra). Navyše falická pozícia, ktorú v týchto troch plátnach telo a hlava hada nadobúdajú odkazuje k neľahkému postaveniu ženy vo falocentrickej spoločnosti. V diskurze umenia zas môžeme tento triptych čítať ako konfrontáciu so zipsami Barnetta Newmana. Jeho naratívny aspekt projektovaný na osi minulosť – prítomnosť – budúcnosť, tak hovorí aj o postavení ženy – výtvarníčky v kontexte umeleckého (znova dominantne mužského) sveta. Balážovej tvorba sa však nespája s priamym radikalizmom, ktorý bol vlastný niektorým feministkám sedemdesiatych rokov. Dôležitejší je strach z násilia, moci a nadvlády, ktoré sa s týmito témami bytostne spájajú a v jednotlivých obrazoch sú projektované viac metaforicky ako priamočiaro, viac intímne ako inštitucionálne. V niektorých prípadoch dokonca nastupuje ironizovanie samotných feministických teórií (Hadia geometria 119 – Obraz feminizmu 2).
Ide o pokus ponúknuť nový rozmer, akýsi otvorený priestor na vlastné definovanie mužských a ženských vzťahov, ktoré podobne ako hadie telá v Balážovej maľbách môžu byť v nekonečných variantoch ohýbané, spájané a vykĺbené.
Výstava Pod sukňou v Považskej galérii naznačuje posun, ktorým prešla tvorba Márie Balážovej za posledných dvanásť rokov a spätne ju reinterpretuje optikou feministického uvažovania. Tentoraz obohatenú o nový aspekt sociálneho feminizmu, najmä v diele Textilné robotnice (2017).
Roman Gajdoš |
Mária Balážová (nar. 1956 v Trnave, žije v Trnave, pôsobí na Trnavskej univerzite ako docentka)
Samostatné výstavy (výber):
2011 | Mária Balážová – Post‑Geo, Liptovský Mikuláš, Liptovská galéria P. M. Bohúňa |
2011 | Mária Balážová, Blažej Baláž – Post‑Geo‑Text, Slowakisches Institut, Berlin (D) |
2013 | Mária Balážová – Mužské a ženské obrazy, Nové Zámky, Galéria umenia |
2014 | Mária Balážová – Od poriadku k chaosu, Martin, Turčianska galéria |
2016 | Mária Balážová – Ženská geometria, Bratislava, Galéria Z |
2017 | Mária Balážová – Geo‑Femina, Banská Bystrica, Stredoslovenská galéria |
Kolektívne výstavy (výber):
2012 | ObraSKovo nanovo – Súčasná slovenská maľba, Poprad, Tatranská galéria |
2012 | Sociálna sonda Veroniky Rónaiovej 2, Bratislava, Dom umenia |
2012 | VIII. International Biennial of Drawing, Plzeň, Západočeské muzeum (CZ) |
2013 | The Best Works of The Biennial of Drawing Pilsen, Szombathely, Kunsthalle Szombathely (HU) |
2014 | VII. Nový zlínsky salon 2014, Zlín, Krajská galerie výtvarného umění (CZ) |
2014 | IX. International Biennial of Drawing, Plzeň, Západočeské muzeum (CZ) |
2015 | Here and Now, Budapest, Kunsthalle (HU) |
2015 | 5th International Drawing Triennial, Tallin Art Hall, Tallin (EE) |
2016 | 4th International Salon Graphics, Kraljevo (RS) |
2016 | Osten Biennal of Drawing, Skopje (MK) |
2016 | Vth Intercontinental Biennial of Small Graphics, Aiud (RO) |
2016 | Spoločensky živí, Galéria SVU – Umelka, Bratislava |
2016 | 5th International Digital Graphic Arts Biennial, Gdynia (PL) |
2017 | Nech šije! Móda na Slovensku 1945 – 1989, Slovenská národná galéria, Bratislava |
2017 | 16th International Triennial of Small Graphic Forms, Lodž, Miejska Galeria Sztuki (PL) |
2017 | KK CZ‑SK (Klub konkretistov CZ‑SK), Galéria SVU – Umelka, Bratislava |
Ocenenia:
1990 | Honorable Mention, Drawing 1990, Provo (USA) |
1995 | Cena Masarykovej akademie umění, Praha (CZ) |
2005 | The Jury’s Award, Biennale of smal graphics GRAFIX, Břeclav (CZ) |
Zbierky:
- Slovenská národná galéria, Bratislava,
- Národní galerie, Praha (CZ),
- Galéria Jána Koniarka, Trnava,
- Stredoslovenská galéria, Banská Bystrica,
- Galéria M. A. Bazovského, Trenčín,
- Zbierka Slovenskej sporiteľne, Bratislava,
- Zbierka PSIS, Bratislava,
- Tama Art University Museum, Tokyo (J),
- Sbírka Richarda Adama, Brno (CZ).
Bibliografia:
- Beskid, V. – Valoch, J. – Gajdoš, R. 2009. Mária Balážová / Dielo z rokov 1985 – 2009. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, 111 s.
- https://www.artfacts.net/en/artist/maria‑balazova‑148595/profile.html
- http://maria.bbalaz.sk/p/content/view/76