Medzinárodné vzťahy
Katedra pracuje v sieti prestížnych inštitúcií zaoberajúcich sa vzdelávaním a starostlivosťou v ranom detstve (ECEC) s pôsobnosťou v USA, Veľkej Británii, Švédsku, Nemecku, Belgicku, Austrálii a inde. Katedra pravidelne realizuje semináre pre študentov a doktorandov s významnými autoritami zo zahraničia. Katedra prijíma študentov z iných zahraničných univerzít v rámci programu Erasmus. Členovia katedry pravidelne hosťujú na zahraničných univerzitách, pravidelná spolupráca funguje napr. s týmito univerzitami:
- The Education Department, The University of Scranton, USA,
- Institute of Education, University of London, UK,
- Department of Education, University of Roehampton, UK,
- Department of Child and Youth studies, Stockholm university, Sweden,
- School of Education, University of Newcastle, Australia.
Články
30. 11. 2018, pred niekoľkými rokmi
Medzinárodné partnerstvá univerzít a akademických pracovísk sú už v súčasnosti neodmysliteľnou a nevyhnutnou…Medzinárodné partnerstvá univerzít a akademických pracovísk sú už v súčasnosti neodmysliteľnou a nevyhnutnou súčasťou ich existencie a práce. Sotva sa bez nich zaobíde akademický výskum, vývojová i pedagogická činnosť vysokých škôl, no dôležitou sa stáva aj pre školy z nižších vzdelávacích stupňov. Partnerstvá sa vytvárajú prirodzenými kontaktmi akademikov (i študentov a učiteľov) v globálnom prostredí a súčasne sú podporované rôznymi schémami školskej i vednej politiky na medzinárodnej scéne. Veď napokon je to aj ústredný motív existencie programu Erasmus+ a jeho súčastí. Participácia na tomto programe umožňuje naozaj všestrannú internacionalizáciu vzdelávania, umožňuje vytváranie stabilných partnerstiev a vykonávanie aktivít čerpajúcich z výhod medzinárodnej spolupráce. Je to práve program Erasmus+ a jeho kľúčová oblasť KA201, ktorá s názvom Strategické partnerstvá pre školské vzdelávanie podporuje medzinárodnú spoluprácu na poli vzdelávania cez všetky jeho stupne a úrovne. Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity využila túto podporu a stala sa iniciátorom, nositeľom i koordinátorom projektu v tejto oblasti programu Erasmus+. Od tohto roku spúšťame projekt s názvom Kurikulum pre kultúrnu a sociálnu diverzitu v predškolskom vzdelávaní, ktorý je naozaj založený na vytvorení partnerstiev a spolupráce v horizontálnom i vertikálnom slova zmysle. Uveďme, v akom slova zmysle. Projekt spája univerzitné pracoviská zo štyroch krajín a dvoch kontinentov. V rámci európskeho kontinentu sú do projektu zapojené Trnavská univerzita, Univerzita sv. Cyrila a sv. Metoda Veliko Tarnovo v Bulharsku, Šoproňská univerzita z Maďarska. Ďalší kontinent je Ázia, reprezentovaná Indonéziou a jej Štátnou univerzitou v Semarangu na ostrove Jáva. Je to preto, že s touto univerzitou máme už dlhodobú spoluprácu v téme, ktorá je predmetom projektu (diverzita vo vzdelávaní) a aj preto, že Indonézia je krajina, ktorá je skutočne plná diverzity ako trvalej súčasti svojej kultúry. Táto medzinárodná sieť projektu je takpovediac horizontálnou vrstvou projektového partnerstva. Vertikálna dimenzia má dve roviny. Tou prvou je skutočnosť, že projekt vytvára partnerstvo a spoluprácu s materskými školami. Súčasťou inštitucionálneho projektového tímu sú viaceré materské školy zo Slovenska, Maďarska, Bulharska a neformálne aj z Indonézie. Jednoducho preto, že téma projektu sa dotýka predškolského vzdelávania a bez zapojených materských škôl, spoliehajúc sa len na akademické prostredia, by bol bezduchý a bezcieľny. No a druhá rovina vertikálnej dimenzie spočíva v tom, že sa prepája vysokoškolské prostredie s predškolským vzdelávaním, teda že cez partnerov z vysokoškolského prostredia sa zmysluplne vstupuje do predškolského vzdelávania, ktoré je vlastne hlavnou oblasťou projektového vplyvu. Ide totiž o to, že zámerom projektu je vyvinúť spoločný rámec premyslenej práce s kultúrnou diverzitou v predškolskom vzdelávaní, ktorá je súčasťou súčasného sveta a ktorú je potrebné reflektovať už od raného vzdelávania. Samozrejme ide o rámec, ktorý umožní adaptáciu na národné špecifiká a potreby národných vzdelávacích systémov pri zabezpečovaní inkluzívneho vzdelávania. Na pôde koordinátora projektu, teda na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity, sa v dňoch 22. a 23. novembra 2018 konal prvý pracovný seminár všetkých riešiteľských pracovísk a teda projektových partnerov. Išlo o štartovacie stretnutie v skutočne medzinárodnom duchu s ohľadom na metodologické a praktické postupy a následnosti, ktoré riešenie projektu vyžaduje a na úspešné výsledky bude v rámci nasledujúcich troch rokov aj vyžadovať. Seminár prvý raz fyzicky spojil všetky zúčastnené strany, ujasnil východiskové pozície jednotlivých partnerov, zabezpečil administratívny štart projektových aktivít a najmä bol platformou pre detailnú diskusiu o tom, ako konkrétne sa bude postupovať pri realizácii plánovaných výstupov, ktoré sú najpodstatnejším faktorom projektu. Keďže ide o medzinárodný projekt zameraný na predškolské vzdelávanie, spoločná metodológia projektu a rámcové výstupy musia zohľadňovať národné podmienky. Tieto musia byť všetkým zúčastneným stranám jasné a musia byť zdieľané. Seminár bol teda priestorom na výmenu základných informácií o odlišných systémoch predškolského vzdelávania zúčastnených krajín a o perspektívach ich ďalšieho vývoja. Pozoruhodné a produktívne sú minimálne dve veci. V projekte sa stretávajú krajiny so spoločnou komunistickou minulosťou a postkomunistickou skúsenosťou, čo je nepochybne akýsi spoločný východiskový bod na vzájomné porozumenie súčasného stavu predškolského vzdelávania v celej geografickej a politickej šírke bývalého takzvaného východného bloku Európy. Tou druhou vecou je celkom odlišný vývoj predškolského vzdelávania v rozvojovej Indonézii, ktorý je však spojený s veľkou citlivosťou na diverzitu, ktorú si naše krajiny zatiaľ len vytvárajú a budujú. Kombinácia zvolených partnerských krajín sa na seminári ukázala ako mimoriadne dôležitá a dobrá voľba, ktorá môže prispieť nielen k zdieľaným a nadnárodne ukotveným (avšak kultúrne relevantným) stratégiám rozvoja predškolského vzdelávania v zúčastnených krajinách, ale aj k produkcii nových poznatkov na poli porovnávacej predškolskej pedagogiky, kde je vlastne doposiaľ analytické poznanie vývoja predškolského vzdelávania v bývalom východoeurópskom bloku neznámym poľom. Ďalšie body rokovania na štartovacom seminári riešili metodologické postupy práce na jednotlivých plánovaných výstupoch a distribúciu zodpovednosti jednotlivých partnerov. A to osobitne pre spracovanie metodického materiálu pre materské školy zameraného na prácu s diverzitou v jej širokom poňatí, ďalej na spracovanie politických analýz predškolského vzdelávania na národných úrovniach (s medzinárodný porovnaním) a na prípravu workshopov pre učiteľov materských škôl, ktorí sú vlastne hlavnými odberateľmi výstupov projektu. Seminár súčasne ukázal, že pre potreby úspešného riešenia projektu bude potrebné spracovať aj národné informačné štúdie súvisiace s povahou národných systémov predškolského vzdelávania a národných kurikulárnych politík predškolského vzdelávania. Tieto výstupy poslúžia ako dobré východisko nielen na rozumnú prácu na plánovaných výstupoch, ale aj na dôkladnejšie štúdium medzinárodnej predškolskej pedagogiky. Nemožno opomenúť ani aktívnu účasť reprezentantov materských škôl v našom projekte, ktoré prispejú k realizačným praktickým výstupom projektu najmä v tom zmysle, že prinesú cielené a systematické návrhy vzdelávacích programov, ako zakomponovať princípy práce s diverzitou založenom na princípoch inkluzívneho vzdelávania do každodennej (no koncepčne ukotvenej) práce materských škôl. Štartovací seminár v Trnave potvrdil, že voľba partnerov na realizáciu projektu je naozaj strategická, je nádejná, s prísľubom produktívneho prínosu. Seminár vytvoril platformu na vzájomné zdieľanie spoločného postupu a očakávaných výstupov. Prvé výstupy budú následne umiestnené a diskutované na online projektovej platforme a prezentované na druhom stretnutí projektového tímu, ktoré sa bude konať v júni 2019 na pôde univerzity v Šoproni v Maďarsku. Branislav Pupala Dana Masaryková čítať viac »
1. 3. 2018, pred niekoľkými rokmi
Vďaka programu Erasmus+ a jeho súčasti, spolupráce s partnerskými neeurópskymi krajinami, získali naše…Vďaka programu Erasmus+ a jeho súčasti, spolupráce s partnerskými neeurópskymi krajinami, získali naše kontakty so St. Xavier’s College v nepálskom Kathmandu reálne kontúry. Prvé učiteľské mobility, na ktoré je tento program zameraný, sa odštartovali už na začiatku februára. Na dvojtýždňový pobyt do Nepálu pricestovala Dr. Dana Masaryková, ktorá podľa dohodnutého programu zrealizovala vo viacerých skupinách študentov St. Xavier’s College prednášky a semináre a mala možnosť bližšie sa zoznámiť s nepálskym vzdelávacím prostredím. Spolu s ňou pricestoval na dvojmesačný pobyt do Kathmandu aj prof. Branislav Pupala. V rámci dlhodobejšieho pôsobenia sú jeho aktivity mnohostranné. Okrem pôsobenia na fakulte sa v rámci projektov Nepálskej jezuitskej spoločnosti, ktorá zriaďuje aj samotnú St. Xavier’s College, zúčastňuje na podporných aktivitách na rozvoj predškolských zariadení a základných škôl v odľahlých kútoch východného Nepálu. Ďalším krokom tejto konkrétnej spolupráce je dvojmesačný pobyt Fr. Jomona Jose, SJ., prodekana partnerskej nepálskej inštitúcie na našej fakulte, ktorý sa začne v polovici marca 2018. čítať viac »
6. 2. 2018, pred niekoľkými rokmi
Budovanie siete univerzitných pracovísk je nielen všeobecne zdieľaným imperatívom pre univerzitné prostredie…Budovanie siete univerzitných pracovísk je nielen všeobecne zdieľaným imperatívom pre univerzitné prostredie v súčasnosti, ale je aj konkrétnou cieľovou výzvou v programoch Erasmus+, ktorý podporuje vytváranie strategických partnerstiev. Presne s týmto cieľom sme 23. januára 2018 navštívili pre nás veľmi blízku univerzitu v Maďarsku, Univerzitu v Šoproni. Za vedenie fakulty sa stretnutia zúčastnila Dr. Masaryková a za oblasť pedagogických odborov prof. Pupala. Rokovali sme s dekanom fakulty Pedagogickej fakulty Šoproňskej univerzity a so zástupcami jednotlivých katedier. Naše fakulty sú si veľmi podobné najmä v silnom akcente na oblasť ranej starostlivosti o deti a predškolského vzdelávania a v oboch krajinách predstavujú špičkové pracoviská v danej oblasti. Rokovanie nemalo formálny charakter, ale jeho zámerom bola príprava medzinárodného projektu so zameraním na predškolské vzdelávania a sociálnu inklúziu. Okrem našich pracovísk je plánom tohto projektu vytvoriť spolupracujúcu sieť univerzitných pracovísk troch európskych krajín a niektorých ázijských krajín. Veľmi nás teší záujem partnerskej univerzity o tento konkrétny typ spolupráce, s ktorým sa spája už prebiehajúce rozbehnutie niektorých projektových aktivít. Okrem odbornej stránky nás s touto univerzitou a s týmto prostredím spájajú veľmi blízke kultúrne, historické a sociálne tradície. čítať viac »
6. 2. 2018, pred niekoľkými rokmi
Takmer už trojročná spolupráca našej fakulty s univerzitným a vzdelávacím prostredím v Indonézii, najmä…Takmer už trojročná spolupráca našej fakulty s univerzitným a vzdelávacím prostredím v Indonézii, najmä cez intenzívne vzťahy s Universitas Negeri Semarang v Centrálnej Jave, stojí pred ďalšími perspektívami a opiera sa o obojstranný záujem. Našu fakultu dňa 1. februára 2018 navštívila diplomatická delegácia z Veľvyslanectva Indonézskej republiky v SR v Bratislave pod vedením Jej excelencie pani veľvyslankyne Adiyatwidi Adiwoso Asmady, aby spolu s dekanom fakulty prof. René Bílikom, prodekankou Dr. Masarykovou, prof. Branislavom Pupalom a doc. Ondrejom Kaščákom vyjadrila podporu tejto spolupráci, detailnejšie sa oboznámila s doterajšími aktivitami v tejto oblasti a aby sme spoločne prerokovali konkrétne projekty a predstavy o blízkej budúcnosti. Pani Veľvyslankyňa sa spolu so svojimi kolegami so záujmom oboznámili s históriou a súčasnosťou našej univerzity a fakulty, hlbšie prenikli do širokého spektra našich aktivít vo viacerých oblastiach Indonézie, ktoré doteraz realizoval (a prezentoval) prof. Branislav Pupala a vyjadrili skutočný záujem o rozšírenie tejto spolupráce. Ten sa opiera o všeobecný záujem Indonézie posilniť väzby indonézskeho vzdelávacieho prostredia s európskym svetom a jeho pedagogickými tradíciami. Prerokovali sme nové projekty na spoluprácu v najbližšom období, najmä tie, ktoré sú podporované v rámci programov Erasmus, či už na úrovni mobilít, alebo sieťovania univerzitných pracovísk. Z indonézskej strany je tiež záujem o ponuku našich študijných programov v angličtine, aby indonézski študenti mohli prísť študovať na našu univerzitu najmä v rámci magisterských a doktorandských štúdií. čítať viac »
9. 9. 2017, pred niekoľkými rokmi
Sú to dva roky, čo naša fakulta nadviazala spoluprácu s Pedagogickou fakultou Štátnej univerzity v Semarangu…Sú to dva roky, čo naša fakulta nadviazala spoluprácu s Pedagogickou fakultou Štátnej univerzity v Semarangu, osobitne v oblasti predškolskej pedagogiky a v príprave učiteľov pre predškolské zariadenia. Na počiatku tejto spolupráce bol lektorský pobyt prof. Branislava Pupalu na tejto univerzite a jeho účasť na indonézskych konferenciách zameraných na predmet spolupráce. Medzitým sme v júni mohli na našej fakulte privítať Rinu Windiartiovú, M.Ed., ktorá sa zúčastnila konferencie Učiteľ nie je Google v Senci a mala prezentácie i stretnutia s pracovníkmi našej Katedry školskej pedagogiky a s našimi doktorandmi. Prof. Branislav Pupala sa na konci augusta znovu vrátil do Indonézie, aby na dvojmesačnom pracovnom pobyte pôsobil ako lektor v novom medzinárodnom programe predškolskej pedagogiky a aby sa podieľal na dotváraní tohto programu, ktorý bude pripravený tak, že študenti budú môcť časť štúdia absolvovať aj na našej fakulte. O obojstrannej spolupráci, ktorú na indonézskom pracovisku koordinuje vedúci Katedry učiteľstva pre predškolské vzdelávanie Edi Waluyo, MPD., pravidelne vychádzajú správy na portáli pracoviska (pozri odkazy nižšie). Naša spolupráca sa uskutočňuje aj s podporou Veľvyslanectva Indonézskej republiky na Slovensku, ktorá sa zaujíma o túto akademickú spoluprácu a podporí naše kroky pri uchádzaní sa o získanie grantu na vzájomné výmenné pobyty študentov a učiteľov medzi našou fakultou a UNNES v rámci programu Erasmus+. Odkazy http://paud.unnes.ac.id/index.php/2017/08/24/welcome-back-mr-brano/ http://paud.unnes.ac.id/index.php/2017/09/05/prof-branislav-pupala-masuk-kelas-internasional-pgpaud/ http://paud.unnes.ac.id/index.php/2017/09/08/branislav-pupala-narasumber-workshop-pengembangan-kurikulum-internasional-pgpaud/ čítať viac »
17. 5. 2016, pred niekoľkými rokmi
V Indonézii, v meste Semarang (ostrov Jawa) sa v dňoch 13. a 14. mája 2016 konal tretí ročník medzinárodnej…V Indonézii, v meste Semarang (ostrov Jawa) sa v dňoch 13. a 14. mája 2016 konal tretí ročník medzinárodnej konferencie zameranej na oblasť vzdelávania detí v ranom veku The 3rd Semarang Early Childhood Research & Education Talk (známej pod skratkou Secret). Konferenciu každý druhý rok organizuje Semarang state university (UNNES), jej katedra na prípravu predškolských učiteľov. Tento ročník mal názov Towards Research-Informed Vision And Practice of Early Childhood Education a participovali na nej hostia a účastníci najmä z ázijských a afrických krajín (Indonézia, Malajzia, India, Keňa, Malawi), ale aj z Veľkej Británie, Nového Zélandu a zo Slovenska. Na pozvanie organizátorov predniesol na konferencii hlavný referát prof. PhDr. Branislav Pupala, CSc. z našej pedagogickej fakulty. Toto vystúpenie zúročilo jeho viacročné pôsobenie v oblasti porovnávacej a rozvojovej predškolskej pedagogiky, s osobitným dôrazom na problematické miesta kurikulárnych politík rozličných regiónov sveta, ktoré prináša globalizácia. Prof. Pupala a dekan Pedagogickej fakulty Semarang state university Prof. Dr. Fakhruddin priamo na konferencii podpísali dohodu o spolupráci medzi oboma ich pracoviskami. Pedagogická fakulta TU tak získava ešte pevnejšie miesto v medzinárodnej predškolskej pedagogike a v tejto oblasti posilňuje svoje doterajšie pôsobenie na ázijskom (i africkom) kontinente. http://unnes.ac.id/berita/pgpaud-unnes-selenggarakan-semarang-early-childhood-research-and-education-talks/ čítať viac »
22. 1. 2016, pred niekoľkými rokmi
V roku 2015 bolo pri Pedagogickej fakulte TU zriadené Kenské centrum pre štúdiá raného detstva a predškolského…V roku 2015 bolo pri Pedagogickej fakulte TU zriadené Kenské centrum pre štúdiá raného detstva a predškolského vzdelávania – špecifické pracovisko Keňa, Kwale. Vzniklo na základe predchádzajúcich aktivít Katedry školskej pedagogiky v lokalite Kwale (jedna z najchudobnejších pobrežných lokalít v Keni) na poli predškolského vzdelávania a starostlivosti o deti v ranom veku. Vznik pracoviska sa súčasne úzko spája s novým akreditovaným medziodborovým študijným programom PdF TU (v spolupráci s FZSP TU) vzdelávanie a zdravotníctvo v rozvojovej spolupráci, ktorý je zameraný na prípravu odborníkov pre starostlivosť o deti v ranom veku v chudobných a sociálne vylúčených lokalitách. Základy centra Kenské centrum svoje pôsobenie zakladá na tradíciách výborne vybudovaných kapacít PdF TU v oblasti predškolskej pedagogiky, kde pôsobia špičkoví odborníci na predškolské vzdelávanie s významným dopadom na rozvoj predškolskej pedagogiky a politiky predškolského vzdelávania v domácom prostredí i v medzinárodnom rozmere, s osobitným zreteľom na problematiku predškolského vzdelávania v rozvojových krajinách a v oblastiach s poddimenzovanou starostlivosťou o deti v ranom veku. Aktivity pracoviska v oblasti predškolského vzdelávania sa opierajú a napĺňajú stratégie rozvojovej spolupráce Slovenskej republiky formulované v Strednodobej stratégii rozvojovej spolupráce SR na roky 2014 – 2018, a konkrétnejšie tiež v Stratégii SR pre rozvojovú spoluprácu s Kenskou republikou na roky 2014 – 2018. Naše aktivity súčasne prispievajú k napĺňaniu rozvojových cieľov OSN, osobitne k cieľu 2, smerujúceho k vytváraniu podmienok na zabezpečenie všeobecného základného vzdelania. V oblasti predškolského vzdelávania začala Pedagogická fakulta TU v Keni pôsobiť od roku 2013, kedy sa nadviazalo na existujúce projekty TU v oblasti Kwale pri zdravotnej starostlivosti o deti v tomto regióne a kedy bola artikulovaná základná potreba vytvoriť novú platformu v komplexnej starostlivosti o deti v ranom veku zameranú na vytváranie podmienok pre zabezpečenie kvalitného predškolského vzdelávania. Pracovníci pedagogickej fakulty vykonali pilotážne štúdie v danom regióne, nadviazali kontakty s lokálnymi autoritami v oblasti predškolského vzdelávania, identifikovali základné potreby regiónu pre špecifickú oblasť svojho pôsobenia, nadviazali spoluprácu s učiteľmi predškolského vzdelávania a s inštitúciami, ktoré sa podieľajú na správe predškolského vzdelávania na regionálnej i na celoštátnej úrovni. Spolu s tým začali vykonávať odbornú, výskumnú a vývojovú činnosť dotýkajúcu sa predškolského vzdelávania v kenskom prostredí. Tá sa dotýka: komplexného výskumu detstva v africkom/kenskom prostredí a jeho lokalitách ohrozených výraznou chudobou a zníženým prístupom k predškolskému vzdelávaniu, a to v participácii s učiteľmi a študentmi diplomového štúdia predškolskej pedagogiky Teachers’ College v Matuga (subregión Kwale), výskumu tvorby národného a lokálneho kurikula predškolského vzdelávania, uplatnenia špecifických evaluačných nástrojov na hodnotenie predškolského vzdelávania v konkrétnych predškolských zariadeniach, identifikácie základných atribútov rozvojovej spolupráce v oblasti predškolského vzdelávania s osobitným zreteľom na chudobou ohrozované lokality Kene. V oblasti vzdelávania predškolských učiteľov v regióne Kwale sa prostredníctvom rozvojových aktivít PdF TU v Kwale na Teachers’ College v Matuga (subcounty Kwale) začala spolupráca na vývoji študijných modulov zameraných na zavádzanie IKT vzdelávania ako nástroja všestrannej podpory predškolského vzdelávania a zapájanie študentov diplomového štúdia učiteľstva pre materské školy do spoločných výskumných programov zameraných na štúdium kenského detstva. Vytvorili sa podmienky na zapojenie lokálnych učiteľov predškolského vzdelávania do zvyšovania kvalifikácie na PdF TU s cieľom vyškoliť miestnych odborníkov na vysokokvalifikovaných expertov v oblasti predškolskej pedagogiky schopných priamo zužitkovať najvyššie vzdelanie pre potreby rozvoja predškolského vzdelávania vo svojom vlastnom prostredí. Hlavným lokálnym partnerom pracoviska je regionálny úrad pre predškolské vzdelávanie – DICECE v Kwale (Distric Centre for Early Childhood Development nad Education), ktorý všestranne zodpovedá za správu predškolského vzdelávania v danej lokalite a súčasne plní aj funkciu Teachers’ College v príprave učiteľov predškolského vzdelávania v danom regióne. Spolupráca s týmto partnerom je zakotvená v podpísanom Memorande o spolupráci medzi touto inštitúciou a PdF TU. Súčasné aktivity Vzhľadom na kontinuitu s doterajšími aktivitami a s ohľadom na skutočnosť, že fakulta v súvislosti so svojím pôsobením v oblasti rozvojovej spolupráce získala práva na realizáciu nového medziodborového študijného programu s názvom vzdelávanie a zdravotníctvo v rozvojovej spolupráci, sa aktivity pracoviska v roku sústreďujú do nasledujúcich oblastí: Zabezpečenie praktickej výučby vybraných študentov novoakreditovaného medziodborového študijného programu vzdelávanie a zdravotníctvo v rozvojovej spolupráci v rámci predpísaných odborných praxí. Študenti získajú priamu skúsenosť z pôsobenia v programoch rozvojovej spolupráce v cieľovej krajine, osvoja si zručnosti potrebné pre oblasť rozvojovej spolupráce v oblasti predškolského vzdelávania a hlbšiu ľudskú skúsenosť v kontakte s diametrálne odlišnou kultúrou a životnými podmienkami. Univerzitné vzdelávanie kenských učiteľov predškolského vzdelávania v študijnom odbore vzdelávanie a zdravotníctvo v rozvojovej spolupráci na PdF TU (prostredníctvom špecifického pracoviska), ich zapojenie do spoločných projektov rozvojovej spolupráce v oblasti predškolského vzdelávania a umožnenie ich participácie na výskumných, vývojových a pedagogických aktivitách špecifického pracoviska. Pôsobenie v oblasti profesijného rastu učiteľov predškolského vzdelávania v regióne Kwale, ktoré je založené na zmluvnej spolupráci medzi Pedagogickou fakultou Trnavskej univerzity a DICECE (District Centre for Early Childhood Development and Education) v Kwale. Základným nástrojom tohto programového cieľa sú krátkodobé vzdelávacie aktivity zamerané na lokálnu komunitu učiteľov predškolského vzdelávania v regióne Kwale a orientované na metodiku tvorby lokálneho kurikula a na metodickú podporu učiteľov vo vybraných oblastiach predškolského vzdelávania. Participácia na príprave diplomovaných učiteľov predškolského vzdelávania na Teachers’ College pri DICECE v Kwale (Matuga): podieľanie sa na výučbe; spolupráca na modernizácia študijných programov – najmä vývoj a aplikácia nových vzdelávacích modulov zameraných na všestranné využitie IKT v predškolskom vzdelávaní; zapájanie študentov a učiteľov do spoločných výskumných projektov zameraných na skúmanie ECEC v kenských a afrických podmienkach. Spolupráca s kenskou celonárodnou autoritou v oblasti vývoja predškolského kurikula NACECE (National Centre for Early Childhood Development and Education) v Nairobi zameraná na vzájomnú konzultáciu tvorby národného kurikula, inovačné procesy v tvorbe kurikula, spojené s prenosom skúseností v oblasti kurikulárneho vývoja a politiky predškolského vzdelávania v SR a v európskych krajinách. Ďalšia spolupráca s Catholic University of Eastern Africa v Nairobi pri vývoji a zabezpečovaní vysokoškolských študijných programov predškolskej pedagogiky (Early Childhood Education and Care). Transfer a aplikácia výsledkov činnosti pracoviska do rozvoja študijných programov na Pedagogickej fakulte TU, rozšírenie a prehĺbenie poznatkov v oblasti rozvojového vzdelávania, globálnych štúdií, porovnávacej predškolskej pedagogiky, transfer výstupov výskumných projektov do domáceho prostredia s osobitným zreteľom na „pedagogiku chudoby“ a s výskumným a aplikačným dosahom na problémovú oblasť raného vzdelávania detí z ekonomicky a sociálne slabého prostredia. Personálne zabezpečenie Vedúci centra: prof. PhDr. Branislav Pupala, CSc. Členovia centra: pracovníci PdF TU podieľajúci sa na výskumných a študijných programoch v oblasti predškolského a primárneho vzdelávania Externí spolupracovníci: Prof. Tata Mbugua, PhD. (University of Scranton, USA) Marek Tesar, PhD., MA, TTC (Auckland University, New Zealand) Nichodemus Mbaluku, MA (DICECE Kwale) Immaculate Tendwa, BA (DICECE Kwale) čítať viac »
11. 12. 2013, pred viacerými rokmi
V mesiacoch november a december privítala pedagogická fakulta a v rámci nej katedra školskej pedagogiky…V mesiacoch november a december privítala pedagogická fakulta a v rámci nej katedra školskej pedagogiky významných odborníkov z troch krajín – USA, Ruskej federácie a Turecka. Katedra dlhodobo spolupracuje s Department of Education, Scranton Univerzity, Pensylvánia USA, ktorý sa zaoberá prípravou predškolských učiteľov a učiteľov primárneho vzdelávania. Reprezentantka tejto inštitúcie, prof. Tata Mbugua navštívila od 14. – 20. 11. 2013 katedru, pričom jej program zahŕňal spoločnú účasť s členmi katedry školskej pedagogiky na odbornej konferencii, stretnutia s predstaviteľmi univerzity a fakulty a hosťujúcu prednášku pre študentov doktorandského štúdia o predškolskom vzdelávaní v USA a Keni. Prednáška prof. Tata Mbugua Pod vedením prof. Mbugua sa uskutočnil aj svojou formou veľmi zaujímavý interaktívny seminár medzi študentmi predškolskej a elementárnej pedagogiky v Trnave a medzi partnerskými študentmi v Scrantone. Tento interaktívny seminár mal podobu online videokonferencie. S partnerskou inštitúciou v Scrantone rozvíja katedra, okrem učiteľských mobilít, aj spoločnú vedeckú, publikačnú a projektovú činnosť. Videokonferencia medzi trnavskými a scrantonskými študentmi Od 3. – 7. 12. 2013 navštívili katedru vedúce pracovníčky jednej z najväčších ruských univerzít, Štátnej pedagogickej univerzity A. N. Herzena, konkrétne dekanka Inštitútu detstva profesorka Nina A. Notkina a vedúca katedry predškolskej pedagogiky prof. Alexander Givivna Ghoghoberidze. Ide o najstaršiu a najprestížnejšiu katedru predškolskej pedagogiky v celom Rusku. Obe katedry intenzívne spolupracujú na tvorbe spoločného magisterského študijného programu v odbore predškolská pedagogika, ktorý by mal začať fungovať od roku 2015. Obe významné odborníčky okrem stretnutí s reprezentantmi univerzity a fakulty realizovali aj hosťujúcu prednášku pre študentov doktorandského študijného programu školská pedagogika. Prednáška ruských profesoriek Tretiu významnú návštevu predstavuje mesačný výskumný pobyt doktorky Evrim Üstünlüoğlu z Ekonomickej univerzity v Izmire (Turecko), riaditeľky centra cudzích jazykov tamojšej univerzity, ktorá s podporou katedry vykonávala výskum kvality vysokoškolského vzdelávania na pedagogickej fakulte z pohľadu študentov a učiteľov. Údaje získané počas jej výskumného pobytu budú komparované s údajmi získanými na iných univerzitách v zahraničí, čo môže poskytnúť zaujímavý obraz o kvalite a vnímaní vysokoškolského vzdelávania z medzinárodnej perspektívy. Okrem vykonávania svojej výskumnej činnosti prezentovala doktorka Üstünlüoğlu poznatky o školskom systéme v Turecku v rámci kurzu Komparatívnej pedagogiky študentom doktorandského štúdia. Prednáška doktorky Üstünlüoğlu Hostia z Ruskej federácie a Turecka na spoločnej prednáške Text: doc. PaedDr. Ondrej Kaščák, PhD. Fotodokumentácia: Mgr. Iveta Sedliaková čítať viac »
26. 11. 2013, pred viacerými rokmi
Dňa 18. novembra 2013 sa uskutočnila prednáška hosťujúcej profesorky Dr. Tata Mbugua (The University…Dňa 18. novembra 2013 sa uskutočnila prednáška hosťujúcej profesorky Dr. Tata Mbugua (The University of Scranton) o predprimárnom a primárnom vzdelávaní v USA a Keni. Konala sa v Bratislave v priestoroch Ústavu výskumu sociálnej komunikácie SAV a poslucháčmi boli študenti spoločného doktorandského študijného programu školská pedagogika z Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave a ÚVSK SAV. čítať viac »
26. 11. 2013, pred viacerými rokmi
Dňa 18. novembra 2013 sa uskutočnil online seminár študentov odboru predškolská a elementárna pedagogika…Dňa 18. novembra 2013 sa uskutočnil online seminár študentov odboru predškolská a elementárna pedagogika z Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave so študentmi predškolskej pedagogiky univerzity v Scrantone (The Scranton University, USA, Pennsylvania) pod vedením profesorky Dr. Tata Mbugua. čítať viac »