Princípy projektu:
-
Iniciovať konflikt detských prekonceptov o prírodných javoch...
-
Zapájať dieťa do objavovania predmetov a javov v prírode...
-
Umožniť deťom v maximálnej miere pozorovať skutočnosť, o ktorej sa
učia, dotýkať sa skutočnosti...
-
Pomáhať dieťaťu analyzovať, experimentovať, klásť si otázky o
realite, v ktorej žije...
-
Podporovať fantáziu dieťaťa ako aj jeho zvedavosť...
-
Zdokonaľovať ovládanie jazyka dieťaťa pri vyjadrovaní vlastných
názorov...
-
Pracovať s deťmi v malých skupinách...
-
Viesť deti k tomu, aby formulovali hypotézy v interaktívnej
atmosfére primerane malých skupín...
-
Viesť deti tak, aby sa učili samostatne, dať deťom priestor na
vysvetlenie vlastných
názorov, diskutovať o nich...
-
Deti viesť k tomu, aby sa samostatne vyjadrovali ku skúmanej
problematike, ako pomôcku si vedú zošit pokusov...
-
Učiteľ postupne
sa
rozvíjajúce učenie iba usmerňuje...
|
Princíp projektu je možné vyjadriť aj
prostredníctvom jadra koncepcie, ktoré je možné znázorniť algoritmom
kognitívnych činností realizovaných na vyučovaní:
-
Pozorovanie a objavovanie,
zmyslová empíria (voľné pozorovania,
funkčné činnosti zamerané na ozrejmenie doterajších vedomostí
o skúmanom jave)
-
Vyjadrenie koncepcií
(voľné vyjadrenie súčasných predstáv o pozorovanom
jave)
-
Kladenie otázok
(štruktúrované vyjadrenie skúmateľných faktorov pozorovaného javu)
-
Identifikácia vedeckého problému
(formulácia jedného alebo viacerých vedeckých problémov vo forme
otázky alebo hypotézy
-
Validácia
-
skúmaním (pozorovaním, prieskumom a vyhľadávaním v dokumentácii,
manipuláciou a modelovaním, experimentom)
-
riadeným učením (demonštráciou, cvičením)
-
Štruktúrovanie
(vyjadrenie výsledkov: ústne, písomné, grafické)
-
Integrácia nadobudnutých poznatkov
(prenos, opätovné využitie, hodnotenie)
Grafické znázornenie algoritmu s
metodickým opisom nájdete tu. |