Technické vzdelávanie v zmysel rozvoja technického myslenia
zameraného na tvorbu inovácií je v našom vzdelávaní už pomerne
dlho zanedbávané. Preto sme sa rozhodli vytvoriť súbor metodických
materiálov, prostredníctvom ktorých chceme podporiť rozvoj
technických talentov už u detí na prvom stupni základných škôl.
Vzhľadom na to, že základom pre technické uvažovanie je funkčné
využívanie prírodovedného poznania využili sme na tvorbu aktivít
prepojenie prírodovedných výskumných aktivít a ich aplikácie pri
riešení drobných technických problémov.
Napríklad, deti skúmajú, ktorým smerom sa točia ozubené kolesá,
ak ich k sebe zapojíme v jednom rade. Potom skúšajú zapojiť kolesá
iným spôsobom a preverujú, či princíp, ktorý objavili platí aj v
iných prípadoch – skúmajú, ako sa mení spôsob točenia kolies, ak
ich zapojíme do kruhu.

Deti objavia jeden zo základných princípov fungovania ozubených
súkolesí. Tým, že poznatok získali cez vlastné skúmanie,
vlastným uvažovaním, vedia ho následne využiť pri riešení
drobných technických problémov a to najmä preto, že mu dobre
porozumeli. Aby si deti zvykli využívať svoje nadobudnuté
poznanie, vedieme ich k riešeniu drobných technických problémov.
Napríklad, v nasledujúcej úlohe je úlohou detí sfunkčniť ozubené
súkolesie na obrázku tak, aby sa vedro pohybovalo smerom do
studne. Dieťa tak musí použiť poznatok, ktorý nadobudlo
skúmaním v predchádzajúcej aktivite.

Vytvorené metodické materiály tak podporujú technické vzdelávanie prostredníctvom aplikácie výskumne ladenej koncepcie vzdelávania, ktorá vedie deti nielen k nadobúdaniu technického poznania, ale rozvíja samotné technické premýšľanie, čím je dosahovaný dlhodobejší efekt vzdelávacích intervencií. Vzhľadom na formuláciu cieľov v relevantnej vzdelávacej oblasti ide o aktívne prepojenie s prírodovedným vzdelávaním, aby výsledkom vzdelávania neboli naučené postupy, ale všeobecná zručnosť a spôsobilosť využiť poznanie pri riešení rôznych technických, konštrukčných a užívateľských problémov.