
NÁZOV PROJEKTU: Technika hrou pre ZŠ
GRANTOVÁ SCHÉMA: Nadácia Volkswagen Slovakia
RIEŠITEĽ: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave
DOBA RIEŠENIA PROJEKTU: 2016 – 2019 (Samotný projekt bol
ukončený, ale školenia pre učiteľov stále prebiehajú.)
Cieľ projektu
je rozvoj špecifického spôsobu premýšľania, ktorý je typický pre techniku a
technológie. Súvisiacou praktickou činnosťou sa zároveň podporuje rozvoj
manuálnych zručností, typických pre vzdelávaciu oblasť Človek a svet práce.
Takto inovovaný prístup k technickému vzdelávaniu sa adekvátne prispôsobuje
zmenám, ktoré nastali v oblasti techniky v dôsledku postupných zmien v
ľudskej spoločnosti.
Projekt Technika hrou má ambície nielen v podpore rozvoja pracovného potenciálu
ľudí, ale aj v selektívnej podpore potenciálu prirodzených technických talentov,
čím si Slovensko vie zaručiť nielen dostatok zručnej pracovnej sily v technických
odboroch, ale aj odborníkov, ktorí zabezpečia samotné napredovanie technického
vývoja a výroby. Čo začína hrou, môže pri správnom pedagogickom vedení končiť
inováciou, pričom najpodstatnejším prvkom pedagogického vedenia je podpora
pocitu kompetentnosti, dôvery vo vlastné schopnosti.
Hlavným cieľom projektu je podpora formálneho technického vzdelávania
prioritne prostredníctvom aplikácie výskumne ladenej koncepcie vzdelávania,
ktorá vedie deti nielen k nadobúdaniu technického poznania, ale rozvíja
samotné technické premýšľanie, čím je dosahovaný dlhodobejší efekt vzdelávacích
intervencií.
Výskumne ladená koncepcia prírodovedného a technického vzdelávania je prvým
uceleným induktívne orientovaným didaktickým nástrojom prispôsobeným
slovenským podmienkam, ktorý vznikol na základe potreby rozvoja samostatného a
sebavedomého premýšľania dieťaťa o svete, ktorý ho obklopuje a ktorý bol
precizovaný niekoľkoročným overovaním v praxi a to aj vďaka podpore Nadácie
Volkswagen Slovakia v rámci finančnej podpory pre rozvoj projektu Technika
hrou. Aplikáciou konceptu do praxe je možné dosiahnuť inovované ciele
implementované pri poslednej zmene do Štátneho vzdelávacieho programu pre
úrovne vzdelávania ISCED 0 a ISCED 1 vo vzdelávacích oblastiach Človek a
svet práce a Človek a príroda. Prínos projektu je možné teda ponímať v inovácii
praktickej realizácie primárneho technického a zároveň i prírodovedného
formálneho vzdelávania a to v súlade s najnovším didaktickým poznaním v danej
oblasti.
V rámci rozvoja relevantných didaktických kompetencií je možné požiadať o
realizáciu akreditovaného školenia učiteľov (inovačný typ školenia v rozsahu
25 hodín) na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity v Trnave. Školenia sú
realizované prostredníctvom praktických workshopov, na ktorých sú objasňované
samotné princípy výskumne ladenej koncepcie prírodovedného a technického
vzdelávania priamo na praktických aktivitách aplikovateľných do vzdelávacieho
procesu v MŠ a na 1. stupni ZŠ.
Kontakt na školiteľa:
Kristína ŽoldošováKatedra školskej pedagogiky
Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave
kristina.zoldosova@truni.skš