logo nadacia VW

NÁZOV PROJEKTU: Technika hrou pre ZŠ

GRANTOVÁ SCHÉMA: Nadácia Volkswagen Slovakia

RIEŠITEĽ: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave

DOBA RIEŠENIA PROJEKTU: 2016 – 2019 (Samotný projekt bol ukončený, ale školenia pre učiteľov stále prebiehajú.)

Cieľ projektu

je rozvoj špecifického spôsobu premýšľania, ktorý je typický pre techniku a technológie. Súvisiacou praktickou činnosťou sa zároveň podporuje rozvoj manuálnych zručností, typických pre vzdelávaciu oblasť Človek a svet práce. Takto inovovaný prístup k technickému vzdelávaniu sa adekvátne prispôsobuje zmenám, ktoré nastali v oblasti techniky v dôsledku postupných zmien v ľudskej spoločnosti.

Projekt Technika hrou má ambície nielen v podpore rozvoja pracovného potenciálu ľudí, ale aj v selektívnej podpore potenciálu prirodzených technických talentov, čím si Slovensko vie zaručiť nielen dostatok zručnej pracovnej sily v technických odboroch, ale aj odborníkov, ktorí zabezpečia samotné napredovanie technického vývoja a výroby. Čo začína hrou, môže pri správnom pedagogickom vedení končiť inováciou, pričom najpodstatnejším prvkom pedagogického vedenia je podpora pocitu kompetentnosti, dôvery vo vlastné schopnosti.

Hlavným cieľom projektu je podpora formálneho technického vzdelávania prioritne prostredníctvom aplikácie výskumne ladenej koncepcie vzdelávania, ktorá vedie deti nielen k nadobúdaniu technického poznania, ale rozvíja samotné technické premýšľanie, čím je dosahovaný dlhodobejší efekt vzdelávacích intervencií.

Výskumne ladená koncepcia prírodovedného a technického vzdelávania je prvým uceleným induktívne orientovaným didaktickým nástrojom prispôsobeným slovenským podmienkam, ktorý vznikol na základe potreby rozvoja samostatného a sebavedomého premýšľania dieťaťa o svete, ktorý ho obklopuje a ktorý bol precizovaný niekoľkoročným overovaním v praxi a to aj vďaka podpore Nadácie Volkswagen Slovakia v rámci finančnej podpory pre rozvoj projektu Technika hrou. Aplikáciou konceptu do praxe je možné dosiahnuť inovované ciele implementované pri poslednej zmene do Štátneho vzdelávacieho programu pre úrovne vzdelávania ISCED 0 a ISCED 1 vo vzdelávacích oblastiach Človek a svet práce a Človek a príroda. Prínos projektu je možné teda ponímať v inovácii praktickej realizácie primárneho technického a zároveň i prírodovedného formálneho vzdelávania a to v súlade s najnovším didaktickým poznaním v danej oblasti.

V rámci rozvoja relevantných didaktických kompetencií je možné požiadať o realizáciu akreditovaného školenia učiteľov (inovačný typ školenia v rozsahu 25 hodín) na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity v Trnave. Školenia sú realizované prostredníctvom praktických workshopov, na ktorých sú objasňované samotné princípy výskumne ladenej koncepcie prírodovedného a technického vzdelávania priamo na praktických aktivitách aplikovateľných do vzdelávacieho procesu v MŠ a na 1. stupni ZŠ.



Kontakt na školiteľa:

Kristína Žoldošová
Katedra školskej pedagogiky
Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave
kristina.zoldosova@truni.skš