Časopis Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave
Scientia et Eruditio
Pokyny na tvorbu príspevkov
Príspevky posielajte elektronicky ako prílohu vo formáte .doc
alebo .docx
. Názov súboru uvádzajte v podobe priezviska prvého autora a prvých troch slov názvu príspevku bez diakritiky, príklad: prokop‑velkost‑samic‑modliviek.docx
.
Príspevky posielajte na e‑mailové adresy redaktorov, podľa zamerania čísla časopisu:
Termíny odovzdávania príspevkov a zverejňovania jednotlivých čísiel:
Opis | Termín |
---|---|
Odovzdávanie príspevkov do prvého čísla časopisu (prírodné vedy) | február |
Zverejnenia prvého čísla časopisu | apríl |
Odovzdávanie príspevkov do druhého čísla časopisu (pedagogika) | júl |
Zverejnenie druhého čísla | september |
Odovzdávanie príspevkov do tretieho čísla časopisu (filológia) | október |
Zverejnenie tretieho čísla | december |
Všeobecné pokyny
Počet strán na príspevok (jedna normostrana obsahuje 1 800 znakov vrátane medzier) vrátane obrázkov, grafov, tabuliek, schém, príloh a literatúry:
- teoretické a empirické štúdie: 6 – 15 normostrán,
- recenzie a správy: 1 – 3 normostrany.
Technické detaily textu príspevku
- Použite textový procesor Microsoft Word.
- Veľkosť strany vo A4, na výšku, všetky okraje: 2,5 cm.
- Stránkovanie nie je potrebné vkladať.
- Písmo: Cambria 11 pt.
- Riadkovanie: násobky 1,15.
- Medzi odsekmi nevynechávajte riadok, všetky medzery (vrátane nadpisov) sú definované v šablóne v bodoch.
- Na začiatok odseku nevkladajte tabulátory ani medzery.
- Nezvýrazňujte text farebne alebo podčiarkovaním, ale tučným písmom alebo kurzívou.
- Nepoužívajte r i e d e n i e textu medzerami (ani tabulátormi), na zvýraznenie textu používajte vstavané štýly Výrazný (Silný – pomenovanie závisí od vnútorných pravidiel MS Wordu) alebo Zvýraznenie.
- Obrázky, tabuľky a grafy očíslujte a pomenujte, pričom každý útvar odlíšte menovkou a číslujte ich samostatne (na konci každého názvu/popisu útvaru je bodka, resp. otáznik, či výkričník), napríklad:
- Obrázok 1: Samica modlivky zelenej.
- Tabuľka 1: Viacnásobná regresia.
- Graf 1: Súvislosť medzi dĺžkou pronóta a reakčným časom.
- Číslo a názov (popis) tabuľky umiestnite nad tabuľku, číslo a popis obrázka/grafu umiestnite pod obrázok/graf.
- Schémy, grafy a obrazové podklady podobného charakteru odporúčame vytvárať ako kreslený/vložený objekt v Microsoft Worde alebo dodávať vo vektorovom formáte kompatibilnom s Microsoft Wordom (napríklad WMF).
- Obrázky, najmä fotografie, posielajte v dostatočnej kvalite.
- Za jazykovú a štylistickú úpravu príspevkov zodpovedajú autori.
(Odporúčanie: Ak píšete alebo vkladáte text v inom jazyku, nastavte textu správny jazyk korektúry alebo (aspoň) vypnite automatické opravy (ktoré spravidla urobia viac škôd, než úžitku). Kritické to je najmä pri písaní českého textu s nastavenou slovenčinou a naopak, lebo korektúra automaticky „opraví“ mnohé správne zapísané slová.)
Odkazovanie (citácie) v texte príspevku
- Parafrázovanie (porov. Prokop, 2015, s. 26).
- Priama citácia (Prokop, 2015, s. 26).
- Odkaz na zdroj ako na celok (Prokop, 2015).
- V prípade spoluautorstva dvoch alebo troch autorov treba v zátvorke uviesť všetky priezviská oddelené čiarkou (Prokop, Fančovičová, 2015).
- V prípade spoluautorstva štyroch alebo viacerých autorov sa za priezviskom prvého autora uvedie skratka „et al.“ (Prokop et al., 2015).
- Pri uvádzaní viacerých diel viacerých autorov treba diela usporiadať podľa abecedného poradia priezvisk autorov (prípadne podľa roku vydania) a oddeliť ich bodkočiarkou (Fančovičová, Prokop, 2015; Prokop, 2010, 2015).
- Používať poznámky pod čiarou je možné v prípade doplnenia základného textu – pri citovaní sa používajú rovnaké pravidlá ako pri citovaní v texte.
Pokyny na usporiadanie príspevku (teoretické a empirické štúdie)
Prosíme autorov, aby použili priložené šablóny a aby v nej dodržali použitie definovaných štýlov. Ak nie ste dostatočne oboznámení s problematikou kaskádových štýlov v prostredí procesora Microsoft Word, ideálnym spôsobom na správne vytvorenie príspevku je vkladanie textu bez formátovania priamo do šablóny (nadpis na miesto nadpisu, abstrakt do abstraktu, odseky, obrázky, grafy… rozmnožiť v šablóne podľa potreby a vložiť text popisov a odsekov bez formátovania do nich – obrázky a iné objekty tiež vkladať s pomocou položky Prilepiť ako…, prípadne vložiť priamo ako súbor z pevného disku).
Forma zápisu použitej literatúry
Zoznam použitej literatúry upravte takto:
- zoznam literatúry je potrebné zoradiť v abecednom poradí podľa priezviska autora, bez ohľadu na kategóriu použitého prameňa (monografia, článok v časopise atď.),
- v prípade odkazovania sa na viaceré diela jedného autora je potrebné zoradiť ich podľa roku vydania; ak jeden autor vydal v tom istom roku viaceré diela, treba za rok uviesť písmená a, b, c atď., pričom poradie sa určuje abecedne podľa názvu diela.
- ak sú dvaja až štyria autori, oddeľujú sa pomlčkou; ak je viac autorov ako štyria, uvedie sa prvý autor a skratka et al.,
- v prípade odkazovania sa na kolektívnu monografiu alebo zborník sa za menom editora/zostavovateľa uvádza ed., ak ide o jedného editora/zostavovateľa alebo eds., ak ide o viacerých editorov/zostavovateľov.
- Uvádzať je dovolené iba literatúru uvedenú (citovanú) v texte príspevku.
- Záväzná je norma STN ISO 690.
- Použite písmo: Cambria 9 pt (normálne) a zarovnanie textu doľava.
- Každý autor je povinný overiť, či jestvuje a doplniť identifikátor DOI ku každému použitému zdroju.
- Záväzný tvar DOI je: https://doi.org/10.«prefix»/«sufix», príklad: https://doi.org/10.31262/2585‑8556/2019/3/1/1‑9.
Podrobnosti nájdete na adrese https://www.crossref.org/display‑guidelines/ (v anglickom jazyku).
Pri uvádzaní literatúry odporúčame (ale nevyžadujeme) používať celé krstné meno (ak je známe).
Citácie on‑line zdrojov musia povinne obsahovať dátum posledného prístupu. Príklad: [citované 15. júla 2017].
Prípony anglických radových čísloviek (1st, 2nd, 3rd, 4th…) sa nepíšu ako horné indexy, ale v riadku.
Vzorový zápis použitej literatúry
Knihy/monografie
Walker, Ian. 2013. Výzkumné metody a statistika. 1. vyd. Praha : Grada. ISBN 978‑80‑247‑3920‑5.
Kariková, Soňa – Šimegová, Miroslava. 2009. Šikanovanie na stredných školách v Slovenskej republike. Opole : Uniwersytet Opolski. ISBN 978‑83‑926832‑7‑8.
Lechta, Viktor – Kudláčová, Blanka, eds. 2013. Reflection of inclusive education of the 21st Century in Correlative Scientific Fields. Frankfurt a. Main : Peter Lang Publishing. ISBN 978‑3‑631‑64835‑3.
Speight, James G. 2005. Lange’s Handbook of Chemistry. [online]. London : McGraw‑Hill [citované 10. júna 2009]. ISBN 978‑1‑60119‑261‑5. Dostupné na: ⟨http://www.knovel.com/web/portal/basic_search/display?_EXT_KNOVEL_DISPLAY_bookid=1347&_EXT_KNOVEL_DISPLAY_fromSearch=true&_EXT_KNOVEL_DISPLAY_searchType=basic⟩.
Článok v časopise
Pokrivčáková, Silvia. 2014. Code‑switching ako lingvodidaktický fenomén = Code/switching as a phenomenon of language pedagogy. In XLinguae. Vol. 7, no. 2, pp. 61–74. ISSN 1337‑8384.
Šarkan, Martin – Nemec, Rastislav. 2010. Humanistic Paradigms of Education in the Postmodern Vision. In Journal of Pedagogy. Vol. 1, no. 2, pp. 99–119. ISSN 1338‑1563.
Koťa, Jaroslav – Strouhal, Martin. 2017. Kontroverze humanismu a jeho dědictví v sociálních vědách a v pedagogice. In e‑Pedagogium. [online]. Roč. 2017, č. 1, s. 25–34 [citované 15. júla 2017]. ISSN 1213‑7499. Dostupné na: ⟨http://old.pdf.upol.cz/fileadmin/user_upload/PdF/e‑pedagogium/2017/e‑Pedagogium_1‑2017online.pdf⟩.
Kapitoly v monografiách a zborníkoch
Rajský, Andrej. 2010. Európa – východiskové črty a charakteristiky. Ideál a ideály európskeho človeka v procese dejín vlastného sebanazerania. In Kudláčová, Blanka, ed. Európske pedagogické myslenie (od antiky po modernu). Bratislava : Typi Universitstis Tyrnaviensis/Veda. S. 12–19. ISBN 978‑80‑8082‑297‑2.