public class Roj.Bod extends Object implements Comparable<Roj.Bod>
Trieda uchovávajúca údaje o jednom bode roja. Kreslenie, aktivitu a potrebné prepočty zabezpečuje programátor pomocou vstavaných metód alebo na základe údajov o bode.
| Modifikátor a typ | Atribút a opis | 
|---|---|
| double | alfaUhly pootočenia bodu okolo stredu otáčania. | 
| double | betaUhly pootočenia bodu okolo stredu otáčania. | 
| TreeMap<Integer,Integer> | celociselneParametre Alias pre celočíselnéParametre. | 
| TreeMap<Integer,Integer> | celočíselnéParametreMapa umožňujúca spravovanie zákazníckeho zoznamu celočíselných
 parametrov bodu. | 
| double | dhTento atribút určuje zmenu hrúbky čiary robota vykonanú pred
 kreslením spoja smerujúceho do tohto bodu. | 
| double | dhoTento atribút určuje zmenu hrúbky čiary robota vykonanú pred
 kreslením objektu na polohe tohto bodu. | 
| double | dxPosunutie originálnej súradnice polohy bodu. | 
| double | dyPosunutie originálnej súradnice polohy bodu. | 
| double | dzPosunutie originálnej súradnice polohy bodu. | 
| double | faktor | 
| Farba | farbaTento atribút určuje zmenu farby robota vykonanú pred kreslením
 objektu na polohe tohto bodu. | 
| Farba | farbaSpojaTento atribút určuje zmenu farby robota vykonanú pred
 kreslením spoja smerujúceho do tohto bodu. | 
| double | gamaUhly pootočenia bodu okolo stredu otáčania. | 
| KreslenieTvaru | kreslenieToto kreslenie umožňuje upraviť tvar objektu nakresleného na
 súradniciach tohto bodu roja. | 
| Object | objektĽubovoľná inštancia s dodatočnými informáciami súvisiacimi
 s týmto bodom. | 
| TreeMap<Integer,Double> | realneParametre Alias pre reálneParametre. | 
| TreeMap<Integer,Double> | reálneParametreMapa umožňujúca spravovanie zákazníckeho zoznamu reálnych
 parametrov bodu. | 
| double | rozmerParameter rozmeru objektu kresleného na polohe bodu. | 
| int | skupinaTento atribút umožňuje rozlíšiť body patriace do zákaznícky
 definovateľných skupín. | 
| double | smerToto je atribút, do ktorého sa priebežne (automaticky) ukladá
 posledná orientácia grafického robota počas kreslenia tohto bodu. | 
| boolean | spojTento atribút určuje, či bude medzi polohou predchádzajúceho
 a tohto bodu roja kreslená spojovacia čiara. | 
| KreslenieTvaru | svgKreslenieToto kreslenie umožňuje definovať komplexnejší spôsob exportu
 objektu na súradiciach tohto bodu roja do formátu SVG. | 
| Shape | svgTvarTento atribút umožňuje definovať jednoduchý tvar, ktorý
 bude exportovaný ako objekt umiestnený na súradniciach tohto
 bodu roja do formátu SVG. | 
| boolean | transformuj | 
| double | x0Originálna súradnica polohy bodu. | 
| double | x1Prepočítaná (lokálne transformovaná) súradnica polohy bodu. | 
| double | x2Konečná (globálne transformovaná) súradnica polohy bodu. | 
| double | x3Atribút cieľovej (zobrazovanej) polohy a veľkosti objektu na
 bode. | 
| double | xsSúradnica stredu otáčania bodu. | 
| double | y0Originálna súradnica polohy bodu. | 
| double | y1Prepočítaná (lokálne transformovaná) súradnica polohy bodu. | 
| double | y2Konečná (globálne transformovaná) súradnica polohy bodu. | 
| double | y3Atribút cieľovej (zobrazovanej) polohy a veľkosti objektu na
 bode. | 
| double | ysSúradnica stredu otáčania bodu. | 
| double | z0Originálna súradnica polohy bodu. | 
| double | z1Prepočítaná (lokálne transformovaná) súradnica polohy bodu. | 
| double | z2Konečná (globálne transformovaná) súradnica polohy bodu. | 
| double | z3Atribút cieľovej (zobrazovanej) polohy a veľkosti objektu na
 bode. | 
| boolean | zobrazTento atribút určuje, či bude objekt na polohe tohto bodu
 zobrazený. | 
| double | zsSúradnica stredu otáčania bodu. | 
| Konštruktor a opis | 
|---|
| Bod() | 
| Modifikátor a typ | Metóda a opis | 
|---|---|
| boolean | bodV(double súradnicaX,
    double súradnicaY)Zistí, či sa súradnice zadaného bodu nachádzajú v kruhu
 s veľkosťou polomeru úmernému vzdialenosti inštancie tohto bodu
 od kamery (aktuálnej projekcie) a stredom na aktuálnej pozícii
 jeho projekcie. | 
| boolean | bodV(double súradnicaX,
    double súradnicaY,
    double polomer)Overí, či sa zadané súradnice nachádzajú v kruhu so zadaným
 polomerom a stredom na aktuálnej pozícii projekcie bodu. | 
| boolean | bodV(Poloha objekt)Funguje rovnako ako metóda  bodV(x, y), len namiesto súradníc bodu je použitá poloha
 zadaného objektu… | 
| boolean | bodV(Poloha objekt,
    double polomer)Funguje rovnako ako metóda  bodV(x, y, polomer), len namiesto súradníc bodu
 je použitá poloha zadaného objektu… | 
| void | citajZoSuboru(Súbor súbor,
             String identifikátor) Alias pre čítajZoSúboru. | 
| int | compareTo(Roj.Bod iný)Porovná polohu tohto bodu s polohou zadaného bodu a vráti
 hodnotu  0.0, ak sú vzdialenosti oboch bodov od kamery
 zhodné, kladnú hodnotu, ak je vzdialenosť druhého bodu od kamery
 väčšia a zápornú hodnotu v opačnom prípade. | 
| void | čítajZoSúboru(Súbor súbor,
             String identifikátor)Prečíta údaje o inštancii tohto bodu z konfiguračného súboru
 otvoreného na čítanie. | 
| double | dajParameter(int index,
            double predvolenáHodnota)Umožňuje prevziať hodnotu zákaznícky definovaného reálneho
 parametra bodu. | 
| int | dajParameter(int index,
            int predvolenáHodnota)Umožňuje prevziať hodnotu zákaznícky definovaného celočíselného
 parametra bodu. | 
| void | kresliSpoj()Táto metóda využije kresliaci robot roja na nakreslenie spoja
 (čiary) smerujúceho z aktuálnej polohy robota do tohto bodu. | 
| void | kresliTeleso()Táto metóda využije kresliaci robot roja na nakreslenie
 objektu umiestneného na polohe tohto bodu (ak je viditeľný – pozri
 atribút  zobraz). | 
| boolean | mysV() Alias pre myšV. | 
| boolean | mysV(double polomer) Alias pre myšV. | 
| boolean | myšV()Zistí, či sa súradnice myši nachádzajú v kruhu s veľkosťou
 polomeru úmernému vzdialenosti inštancie tohto bodu od kamery
 (aktuálnej projekcie) a stredom na aktuálnej pozícii jeho
 projekcie. | 
| boolean | myšV(double polomer)Overí, či sa súradnice myši nachádzajú v kruhu so zadaným
 polomerom a stredom na aktuálnej pozícii projekcie bodu. | 
| void | nastavParameter(int index,
               double hodnota)Umožňuje nastaviť hodnotu zákaznícky definovaného reálneho
 parametra bodu. | 
| void | nastavParameter(int index,
               int hodnota)Umožňuje nastaviť hodnotu zákaznícky definovaného celočíselného
 parametra bodu. | 
| void | precitajZoSuboru(Súbor súbor,
                String identifikátor) Alias pre čítajZoSúboru. | 
| void | prečítajZoSúboru(Súbor súbor,
                String identifikátor) Alias pre čítajZoSúboru. | 
| void | spojDoSVG(SVGPodpora svgPodpora)Táto metóda umožňuje exportovať spoj definovaný k tomuto bodu
 do zadanej inštancie SVG podpory. | 
| void | telesoDoSVG(SVGPodpora svgPodpora)Táto metóda umožňuje exportovať objekt definovaný pre tento
 bod do zadanej inštancie SVG podpory. | 
| void | transformuj()Ak je hodnota atribútu  transformujrovnátrue, tak táto metóda prepočíta (vypočíta nové) hodnoty
 transformovaných súradnícx1,y1az1. | 
| void | ulozDoSuboru(Súbor súbor,
            String identifikátor) Alias pre uložDoSúboru. | 
| void | uložDoSúboru(Súbor súbor,
            String identifikátor)Zapíše údaje o inštancii tohto bodu do konfiguračného súboru
 otvoreného na zápis. | 
| void | upevni()Táto metóda fyzicky presunie bod na jeho transformovanú polohu
 a zruší transformácie (inak dočasného) posunutia a pootočenia
 bodu. | 
public double x0
Originálna súradnica polohy bodu. Atribúty x0,
 y0 a z0 určujú pôvodnú netransformovanú polohu
 bodu v priestore.
Upozornenie: Po zmene hodnoty tohto
 atribútu je nevyhnutné nastaviť príznak transformuj na true.
public double y0
Originálna súradnica polohy bodu. Atribúty x0,
 y0 a z0 určujú pôvodnú netransformovanú polohu
 bodu v priestore.
Upozornenie: Po zmene hodnoty tohto
 atribútu je nevyhnutné nastaviť príznak transformuj na true.
public double z0
Originálna súradnica polohy bodu. Atribúty x0,
 y0 a z0 určujú pôvodnú netransformovanú polohu
 bodu v priestore.
Upozornenie: Po zmene hodnoty tohto
 atribútu je nevyhnutné nastaviť príznak transformuj na true.
public double dx
Posunutie originálnej súradnice polohy bodu. Atribúty
 dx, dy a dz určujú voliteľné posunutie
 (transfromovanie posunutím) originálnej polohy bodu (pozri
 x0, y0 alebo z0) v priestore.
 Takto sa dá bod ľubovoľne posúvať v priestore bez toho, aby sme
 stratili originálne hodnoty súradníc jeho polohy.
Upozornenie: Po zmene hodnoty tohto
 atribútu je nevyhnutné nastaviť príznak transformuj na true.
public double dy
Posunutie originálnej súradnice polohy bodu. Atribúty
 dx, dy a dz určujú voliteľné posunutie
 (transfromovanie posunutím) originálnej polohy bodu (pozri
 x0, y0 alebo z0) v priestore.
 Takto sa dá bod ľubovoľne posúvať v priestore bez toho, aby sme
 stratili originálne hodnoty súradníc jeho polohy.
Upozornenie: Po zmene hodnoty tohto
 atribútu je nevyhnutné nastaviť príznak transformuj na true.
public double dz
Posunutie originálnej súradnice polohy bodu. Atribúty
 dx, dy a dz určujú voliteľné posunutie
 (transfromovanie posunutím) originálnej polohy bodu (pozri
 x0, y0 alebo z0) v priestore.
 Takto sa dá bod ľubovoľne posúvať v priestore bez toho, aby sme
 stratili originálne hodnoty súradníc jeho polohy.
Upozornenie: Po zmene hodnoty tohto
 atribútu je nevyhnutné nastaviť príznak transformuj na true.
public double xs
Súradnica stredu otáčania bodu. Atribúty xs, ys,
 zs určujú polohu stredu otáčania bodu v priestore.
 (Pozri aj alfa, beta alebo
 gama.)
Upozornenie: Po zmene hodnoty tohto
 atribútu je nevyhnutné nastaviť príznak transformuj na true.
public double ys
Súradnica stredu otáčania bodu. Atribúty xs, ys,
 zs určujú polohu stredu otáčania bodu v priestore.
 (Pozri aj alfa, beta alebo
 gama.)
Upozornenie: Po zmene hodnoty tohto
 atribútu je nevyhnutné nastaviť príznak transformuj na true.
public double zs
Súradnica stredu otáčania bodu. Atribúty xs, ys,
 zs určujú polohu stredu otáčania bodu v priestore.
 (Pozri aj alfa, beta alebo
 gama.)
Upozornenie: Po zmene hodnoty tohto
 atribútu je nevyhnutné nastaviť príznak transformuj na true.
public double alfa
Uhly pootočenia bodu okolo stredu otáčania. Atribúty
 alfa, beta a gama určujú uhly pootočenia
 (transformovania otáčaním) bodu v priestore okolo stredu otáčania
 [xs, ys, zs].
Upozornenie: Po zmene hodnoty tohto
 atribútu je nevyhnutné nastaviť príznak transformuj na true.
Poznámka: Transformácia pootočenia je zložená z troch samostatných transformácií rotácie okolo jednotlivých osí súradnicovej sústavy. Skladanie transformácií nie je komutatívne, takže výsledok rotácie nie je intuitívny a môže sa líšiť od (intuitívne) predpokladaného stavu.
public double beta
Uhly pootočenia bodu okolo stredu otáčania. Atribúty
 alfa, beta a gama určujú uhly pootočenia
 (transformovania otáčaním) bodu v priestore okolo stredu otáčania
 [xs, ys, zs].
Upozornenie: Po zmene hodnoty tohto
 atribútu je nevyhnutné nastaviť príznak transformuj na true.
Poznámka: Transformácia pootočenia je zložená z troch samostatných transformácií rotácie okolo jednotlivých osí súradnicovej sústavy. Skladanie transformácií nie je komutatívne, takže výsledok rotácie nie je intuitívny a môže sa líšiť od (intuitívne) predpokladaného stavu.
public double gama
Uhly pootočenia bodu okolo stredu otáčania. Atribúty
 alfa, beta a gama určujú uhly pootočenia
 (transformovania otáčaním) bodu v priestore okolo stredu otáčania
 [xs, ys, zs].
Upozornenie: Po zmene hodnoty tohto
 atribútu je nevyhnutné nastaviť príznak transformuj na true.
Poznámka: Transformácia pootočenia je zložená z troch samostatných transformácií rotácie okolo jednotlivých osí súradnicovej sústavy. Skladanie transformácií nie je komutatívne, takže výsledok rotácie nie je intuitívny a môže sa líšiť od (intuitívne) predpokladaného stavu.
public double rozmer
Parameter rozmeru objektu kresleného na polohe bodu. (Pozri aj
 faktor.)
public boolean transformuj
public double x1
Prepočítaná (lokálne transformovaná) súradnica polohy bodu.
 Atribúty x1, y1 a z1 určujú lokálne
 transformovanú polohu bodu v priestore. Sú vypočítané z atribútov
 originálnych súradníc bodu [x0, y0,
 z0], hodnôt posunutia bodu v priestore
 [dx, dy, dz] (transformácia
 posunutím) a hodnôt pootočenia bodu v priestore (uhly alfa, beta a gama) okolo stredu
 otáčania [xs, ys, zs]
 (transformovania otáčaním).
Upozornenie: Z uvedeného vyplýva, že ak
 sa hodnota ktoréhokoľvek z vyššie spomenutých atribútov zmení, tak
 súradnice x1, y1 a z1 musia byť opätovne
 prepočítané. To znamená, že súčasne so zmenou hociktorého
 z atribútov spomenutých v opise vyššie je nevyhnutné nastaviť
 príznak transformuj na true.
Poznámka: Transformácia pootočenia je zložená z troch samostatných transformácií rotácie okolo jednotlivých osí súradnicovej sústavy. Skladanie transformácií nie je komutatívne, takže výsledok rotácie nie je intuitívny a môže sa líšiť od (intuitívne) predpokladaného stavu.
public double y1
Prepočítaná (lokálne transformovaná) súradnica polohy bodu.
 Atribúty x1, y1 a z1 určujú lokálne
 transformovanú polohu bodu v priestore. Sú vypočítané z atribútov
 originálnych súradníc bodu [x0, y0,
 z0], hodnôt posunutia bodu v priestore
 [dx, dy, dz] (transformácia
 posunutím) a hodnôt pootočenia bodu v priestore (uhly alfa, beta a gama) okolo stredu
 otáčania [xs, ys, zs]
 (transformovania otáčaním).
Upozornenie: Z uvedeného vyplýva, že ak
 sa hodnota ktoréhokoľvek z vyššie spomenutých atribútov zmení, tak
 súradnice x1, y1 a z1 musia byť opätovne
 prepočítané. To znamená, že súčasne so zmenou hociktorého
 z atribútov spomenutých v opise vyššie je nevyhnutné nastaviť
 príznak transformuj na true.
Poznámka: Transformácia pootočenia je zložená z troch samostatných transformácií rotácie okolo jednotlivých osí súradnicovej sústavy. Skladanie transformácií nie je komutatívne, takže výsledok rotácie nie je intuitívny a môže sa líšiť od (intuitívne) predpokladaného stavu.
public double z1
Prepočítaná (lokálne transformovaná) súradnica polohy bodu.
 Atribúty x1, y1 a z1 určujú lokálne
 transformovanú polohu bodu v priestore. Sú vypočítané z atribútov
 originálnych súradníc bodu [x0, y0,
 z0], hodnôt posunutia bodu v priestore
 [dx, dy, dz] (transformácia
 posunutím) a hodnôt pootočenia bodu v priestore (uhly alfa, beta a gama) okolo stredu
 otáčania [xs, ys, zs]
 (transformovania otáčaním).
Upozornenie: Z uvedeného vyplýva, že ak
 sa hodnota ktoréhokoľvek z vyššie spomenutých atribútov zmení, tak
 súradnice x1, y1 a z1 musia byť opätovne
 prepočítané. To znamená, že súčasne so zmenou hociktorého
 z atribútov spomenutých v opise vyššie je nevyhnutné nastaviť
 príznak transformuj na true.
Poznámka: Transformácia pootočenia je zložená z troch samostatných transformácií rotácie okolo jednotlivých osí súradnicovej sústavy. Skladanie transformácií nie je komutatívne, takže výsledok rotácie nie je intuitívny a môže sa líšiť od (intuitívne) predpokladaného stavu.
public boolean zobraz
Tento atribút určuje, či bude objekt na polohe tohto bodu zobrazený. V každom bode roja môže alebo nemusí byť kreslený nejaký objekt – 2D objekt (prípadne určitým vlastným spôsobom generovaný 3D objekt – autor takéhoto kódu by musel doriešiť zistenie orientácie objektu). Tento atribút určuje, či má byť spustené jeho kreslenie.
public Farba farba
Tento atribút určuje zmenu farby robota vykonanú pred kreslením objektu na polohe tohto bodu.
public double dho
Tento atribút určuje zmenu hrúbky čiary robota vykonanú pred kreslením objektu na polohe tohto bodu.
public double x2
public double y2
public double z2
public boolean spoj
Tento atribút určuje, či bude medzi polohou predchádzajúceho a tohto bodu roja kreslená spojovacia čiara. (Pri kreslení roja ako celku je táto hodnota pre prvý bod roja irelevantná.)
farbaSpoja, 
dhpublic Farba farbaSpoja
Tento atribút určuje zmenu farby robota vykonanú pred kreslením spoja smerujúceho do tohto bodu. (Pri kreslení roja ako celku je táto hodnota pre prvý bod roja irelevantná.)
public double dh
Tento atribút určuje zmenu hrúbky čiary robota vykonanú pred kreslením spoja smerujúceho do tohto bodu. (Pri kreslení roja ako celku je táto hodnota pre prvý bod roja irelevantná.)
spoj, 
farbaSpojapublic double x3
Atribút cieľovej (zobrazovanej) polohy a veľkosti objektu na
 bode. Atribúty x3 a y3 určujú zobrazovanú
 (premietanú) polohu objektu (kresleného na polohe tohto bodu) na
 plátno sveta. Atribút z3 určuje prepočítaný rozmer objektu.
 Hodnoty týchto atribútov sú vypočítané len v prípade, že je faktor
 rozmeru a zobrazovanej polohy (atribút faktor)
 kladný. Počítajú sa z hodnôt súradníc konečnej (globálne
 transformovanej) polohy bodu [x2, y2,
 z2], rozmeru objektu kresleného na bode –
 rozmer, faktora (deliteľa) rozmeru a zobrazovanej
 polohy objektu na bode – faktor a z atribútov
 pohľadu na roj.
public double y3
Atribút cieľovej (zobrazovanej) polohy a veľkosti objektu na
 bode. Atribúty x3 a y3 určujú zobrazovanú
 (premietanú) polohu objektu (kresleného na polohe tohto bodu) na
 plátno sveta. Atribút z3 určuje prepočítaný rozmer objektu.
 Hodnoty týchto atribútov sú vypočítané len v prípade, že je faktor
 rozmeru a zobrazovanej polohy (atribút faktor)
 kladný. Počítajú sa z hodnôt súradníc konečnej (globálne
 transformovanej) polohy bodu [x2, y2,
 z2], rozmeru objektu kresleného na bode –
 rozmer, faktora (deliteľa) rozmeru a zobrazovanej
 polohy objektu na bode – faktor a z atribútov
 pohľadu na roj.
public double z3
Atribút cieľovej (zobrazovanej) polohy a veľkosti objektu na
 bode. Atribúty x3 a y3 určujú zobrazovanú
 (premietanú) polohu objektu (kresleného na polohe tohto bodu) na
 plátno sveta. Atribút z3 určuje prepočítaný rozmer objektu.
 Hodnoty týchto atribútov sú vypočítané len v prípade, že je faktor
 rozmeru a zobrazovanej polohy (atribút faktor)
 kladný. Počítajú sa z hodnôt súradníc konečnej (globálne
 transformovanej) polohy bodu [x2, y2,
 z2], rozmeru objektu kresleného na bode –
 rozmer, faktora (deliteľa) rozmeru a zobrazovanej
 polohy objektu na bode – faktor a z atribútov
 pohľadu na roj.
public double faktor
Faktor (deliteľ) rozmeru a zobrazovanej polohy objektu na bode,
 ktorý je (automaticky) prepočítavaný podľa konečných (globálne
 transformovaných) súradníc bodu ([x2, y2,
 z2]) a aktuálnej vzdialenosti kamery od roja.
Ak je faktor menší alebo rovný nule, tak je objekt
 nepozorovateľný – nachádza sa za pozorovateľom alebo na jeho
 úrovni. Ak je faktor kladný, stáva sa deliteľom zobrazovanej
 polohy a rozmeru objektu, ktoré sú uložené v atribútoch x3, y3 a z3.
public int skupina
Tento atribút umožňuje rozlíšiť body patriace do zákaznícky definovateľných skupín. Atribút je dostupný na voľné použitie. Nemá žiadne vnútorné využitie v rámci tried roja.
public Object objekt
Ľubovoľná inštancia s dodatočnými informáciami súvisiacimi s týmto bodom. Do tohto atribútu sa dá uložiť ľubovoľný zákaznícky objekt, ktorý môže niesť ďalšie informácie súvisiace s týmto bodom.
public final TreeMap<Integer,Integer> celočíselnéParametre
Mapa umožňujúca spravovanie zákazníckeho zoznamu celočíselných parametrov bodu. Význam parametrov určuje programátor podľa svojich potrieb.
public final TreeMap<Integer,Integer> celociselneParametre
 Alias pre
 Alias pre celočíselnéParametre.
public final TreeMap<Integer,Double> reálneParametre
Mapa umožňujúca spravovanie zákazníckeho zoznamu reálnych parametrov bodu. Význam parametrov určuje programátor podľa svojich potrieb.
public final TreeMap<Integer,Double> realneParametre
 Alias pre
 Alias pre reálneParametre.
public double smer
Toto je atribút, do ktorého sa priebežne (automaticky) ukladá posledná orientácia grafického robota počas kreslenia tohto bodu. Dá sa to využiť na rôzne účely, napríklad nakreslenie šípky ako objektu v tomto bode podľa poslednej orientácie v čase kreslenia spoja, pričom samotný spoj môže byť skrytý.
public KreslenieTvaru kreslenie
Toto kreslenie umožňuje upraviť tvar objektu nakresleného na súradniciach tohto bodu roja.
Poznámka: Vo vlastnom kreslení sa na
 prístup k aktuálne kreslenému bodu dá s výhodou využiť atribút
 bod roja.
kresliTeleso(), 
Roj.kresli()public KreslenieTvaru svgKreslenie
Toto kreslenie umožňuje definovať komplexnejší spôsob exportu
 objektu na súradiciach tohto bodu roja do formátu SVG. Toto
 kreslenie má prioritu pred atribútom svgTvar,
 ktorý poskytuje veľmi primitívnu možnosť exportu tvarov roja
 (resp. priemetov jeho bodov a objektov na nich) do formátu SVG.
Pozor! Aj keď je tu použité rozhranie
 KreslenieTvaru, náplňou jeho činnosti nemá
 byť v tomto prípade kreslenie zadaným robotom, ale export tvarov
 do inštancie triedy SVGPodpora (buď do
 predvolenej, alebo do inak určenej)
 pomocou zadaného robota a s prípadným využitím inštancie
 bod roja.
telesoDoSVG(SVGPodpora), 
Roj.pridajDoSVG(SVGPodpora)public Shape svgTvar
Tento atribút umožňuje definovať jednoduchý tvar, ktorý
 bude exportovaný ako objekt umiestnený na súradniciach tohto
 bodu roja do formátu SVG. Prioritu pred týmto atribútom má
 kreslenie, ktoré môže byť uložené v atribúte svgKreslenie.
public int compareTo(Roj.Bod iný)
Porovná polohu tohto bodu s polohou zadaného bodu a vráti
 hodnotu 0.0, ak sú vzdialenosti oboch bodov od kamery
 zhodné, kladnú hodnotu, ak je vzdialenosť druhého bodu od kamery
 väčšia a zápornú hodnotu v opačnom prípade.
Poznámka: Rozhranie Comparable
 bolo implementované z dôvodu zaručenia správneho poradia kreslenia
 bodov roja.
compareTo v rozhraní Comparable<Roj.Bod>iný – bod, s ktorým má byť tento bod porovnanýpublic void transformuj()
Ak je hodnota atribútu transformuj rovná
 true, tak táto metóda prepočíta (vypočíta nové) hodnoty
 transformovaných súradníc x1, y1
 a z1. Potom automaticky nastaví atribútu transformuj hodnotu false.
Poznámka: Transformácia pootočenia je zložená z troch samostatných transformácií rotácie okolo jednotlivých osí súradnicovej sústavy. Skladanie transformácií nie je komutatívne, takže výsledok rotácie nie je intuitívny a môže sa líšiť od (intuitívne) predpokladaného stavu.
public void upevni()
Táto metóda fyzicky presunie bod na jeho transformovanú polohu a zruší transformácie (inak dočasného) posunutia a pootočenia bodu. Inak povedané – lokálne transformované súradnice sa stanú originálnymi súradnicami a všetky relevantné atribúty lokálnych transformácií budú zrušené:
To znamená, že transformované súradnice [x1,
 y1, z1] budú skopírované do originálnych
 súradníc [x0, y0, z0]
 a hodnoty transformácií posunutia (dx, dy,
 dz) a pootočenia (uhly alfa, beta a gama) bodu v priestore budú vynulované.
Hodnoty súradníc stredu otáčania [xs, ys,
 zs] ponecháva táto metóda v pôvodnom stave. Ak je
 príznak transformuj rovný true,
 tak je pred upevnením automaticky spustená metóda transformuj().
public void kresliSpoj()
Táto metóda využije kresliaci robot roja na nakreslenie spoja (čiary) smerujúceho z aktuálnej polohy robota do tohto bodu. (Ak má robot položené pero!) Predpokladá sa, že aktuálna poloha robota je polohou predchádzajúceho bodu roja.
Táto metóda využije atribút farby
 spoja, ak je nastavený (to jest, ak nemá hodnotu null)
 a atribút zmeny hrúbky čiary spoja (tiež, ak je
 nenulový).
Poznámka: Pred kreslením celého roja sú zálohované dve vlastnosti kresliaceho robota – farba a hrúbka čiary. Ich hodnoty sú však obnovené až po nakreslení všetkých prvkov roja (spojov, telies/objektov) – pozri aj kreslenie telesa.
public void kresliTeleso()
Táto metóda využije kresliaci robot roja na nakreslenie
 objektu umiestneného na polohe tohto bodu (ak je viditeľný – pozri
 atribút zobraz). Ak je definované vlastné
 kreslenie, tak je touto metódou využité, inak
 je tvarom objektu pečiatka robota (čo môže byť ľubovoľný tvar,
 pretože robot môže mať definované vlastné kreslenie). Kreslenie
 využije atribút farby bodu (resp. objektu
 kresleného na pozícii bodu), ak je nastavený (to jest, ak nemá
 hodnotu null) a atribút zmeny hrúbky
 čiary objektu (tiež, ak je nenulový).
Poznámka: Pred kreslením celého roja sú zálohované dve vlastnosti kresliaceho robota – farba a hrúbka čiary. Ich hodnoty sú však obnovené až po nakreslení všetkých prvkov roja (spojov a objektov), čiže ak toto kreslenie objektu/telesa tieto vlastnosti počas kreslenia zmení a neobnoví (čo sa nevzťahuje na vlastnosti vlastnej farby bodu a zmeny hrúbky čiary (kreslenia objektu), ktorých použitie je manažované automaticky – pred a po kreslení objektu bodu), tak sa zmeny prenesú do kreslenia ďalších prvkov roja, čo môže byť nežiaduce, preto odporúčame po skončení kreslenia telea „všetko (to jest nielen hrúbku čiary a farbu) vrátiť do pôvodného stavu.“
Poznámka: Vo vlastnom kreslení sa na
 prístup k aktuálne kreslenému bodu dá s výhodou využiť atribút
 bod roja.
public boolean bodV(double súradnicaX,
                    double súradnicaY,
                    double polomer)
Overí, či sa zadané súradnice nachádzajú v kruhu so zadaným polomerom a stredom na aktuálnej pozícii projekcie bodu.
súradnicaX – x-ová súradnica bodusúradnicaY – y-ová súradnica bodupolomer – polomer vyšetrovaného kruhutrue – áno; false – niepublic boolean bodV(Poloha objekt, double polomer)
Funguje rovnako ako metóda bodV(x, y, polomer), len namiesto súradníc bodu
 je použitá poloha zadaného objektu…
objekt – objekt, ktorého poloha je použitá namiesto
     súradníc bodupolomer – polomer vyšetrovaného kruhutrue/falsepublic boolean bodV(double súradnicaX,
                    double súradnicaY)
Zistí, či sa súradnice zadaného bodu nachádzajú v kruhu s veľkosťou polomeru úmernému vzdialenosti inštancie tohto bodu od kamery (aktuálnej projekcie) a stredom na aktuálnej pozícii jeho projekcie.
súradnicaX – x-ová súradnica bodusúradnicaY – y-ová súradnica bodutrue – áno; false – niepublic boolean bodV(Poloha objekt)
Funguje rovnako ako metóda bodV(x, y), len namiesto súradníc bodu je použitá poloha
 zadaného objektu…
objekt – objekt, ktorého poloha je použitá namiesto
     súradníc bodutrue/falsepublic boolean myšV(double polomer)
Overí, či sa súradnice myši nachádzajú v kruhu so zadaným polomerom a stredom na aktuálnej pozícii projekcie bodu.
polomer – polomer vyšetrovaného kruhutrue – áno; false – niepublic boolean mysV(double polomer)
 Alias pre
 Alias pre myšV.
public boolean myšV()
Zistí, či sa súradnice myši nachádzajú v kruhu s veľkosťou polomeru úmernému vzdialenosti inštancie tohto bodu od kamery (aktuálnej projekcie) a stredom na aktuálnej pozícii jeho projekcie.
true – áno; false – niepublic boolean mysV()
 Alias pre
 Alias pre myšV.
public int dajParameter(int index,
                        int predvolenáHodnota)
Umožňuje prevziať hodnotu zákaznícky definovaného celočíselného
 parametra bodu. Metóda používa zoznam celočíselnéParametre.
index – index parametrapredvolenáHodnota – hodnota, ktorá bude vrátená v prípade,
     že parameter s určeným indexom nie je definovanýnastavParameter(int, int), 
dajParameter(int, double), 
nastavParameter(int, double), 
celočíselnéParametre, 
reálneParametrepublic void nastavParameter(int index,
                            int hodnota)
Umožňuje nastaviť hodnotu zákaznícky definovaného celočíselného
 parametra bodu. Metóda používa zoznam celočíselnéParametre.
index – index parametrahodnota – nová hodnota parametradajParameter(int, int), 
dajParameter(int, double), 
nastavParameter(int, double), 
celočíselnéParametre, 
reálneParametrepublic double dajParameter(int index,
                           double predvolenáHodnota)
Umožňuje prevziať hodnotu zákaznícky definovaného reálneho
 parametra bodu. Metóda používa zoznam reálneParametre.
index – index parametrapredvolenáHodnota – hodnota, ktorá bude vrátená v prípade,
     že parameter s určeným indexom nie je definovanýdajParameter(int, int), 
nastavParameter(int, int), 
nastavParameter(int, double), 
celočíselnéParametre, 
reálneParametrepublic void nastavParameter(int index,
                            double hodnota)
Umožňuje nastaviť hodnotu zákaznícky definovaného reálneho
 parametra bodu. Metóda používa zoznam reálneParametre.
index – index parametrahodnota – nová hodnota parametradajParameter(int, int), 
nastavParameter(int, int), 
dajParameter(int, double), 
celočíselnéParametre, 
reálneParametrepublic void spojDoSVG(SVGPodpora svgPodpora)
Táto metóda umožňuje exportovať spoj definovaný k tomuto bodu
 do zadanej inštancie SVG podpory. Ide
 o metódu, ktorá je v prípade exportu do formátu SVG pomyselným
 obrazom metódy kresliSpoj. Táto metóda je
 automaticky volaná metódou roja pridajDoSVG.
svgPodpora – inštancia SVG podpory,
     do ktorej bude exportovaný tvar Javy
     (čiary) reprezentujúci viditeľný spoj medzi prechádzajúcim
     a týmto bodom rojaRoj.pridajDoSVG(SVGPodpora)public void telesoDoSVG(SVGPodpora svgPodpora)
Táto metóda umožňuje exportovať objekt definovaný pre tento
 bod do zadanej inštancie SVG podpory.
 Ide o metódu, ktorá je v prípade exportu do formátu SVG
 pomyselným obrazom metódy kresliTeleso.
 Metóda využíva hodnoty atribútov svgKreslenie a svgTvar, ak sú neprázdne.
 (Pozri aj ich opisy.) Táto metóda je automaticky volaná metódou
 roja pridajDoSVG.
Poznámka: Pri exporte sa na prístup
 k aktuálne exportovanému bodu dá s výhodou využiť atribút
 bod roja.
svgPodpora – inštancia SVG podpory,
     do ktorej budú exportované tvary Javy
     reprezentujúce teleso umiestnené v tomto bode rojapublic void čítajZoSúboru(Súbor súbor, String identifikátor) throws IOException
Prečíta údaje o inštancii tohto bodu z konfiguračného súboru
 otvoreného na čítanie. Metóda vyžaduje identifikátor menného
 priestoru, ktorý bol vyhradený pre tento bod. (Roj priraďuje
 automaticky ku každému bodu identifikátor v tvare bod[«index»].)
uložDoSúboru.)súbor – inštancia triedy Súbor otvorená
     na čítanieidentifikátor – vnorený menný priestor, z ktorého budú
     prevzaté údaje o bodeIOException – ak vznikla chyba vo vstupno-výstupnej
     operáciipublic void citajZoSuboru(Súbor súbor, String identifikátor) throws IOException
 Alias pre
 Alias pre čítajZoSúboru.
IOExceptionpublic void prečítajZoSúboru(Súbor súbor, String identifikátor) throws IOException
 Alias pre
 Alias pre čítajZoSúboru.
IOExceptionpublic void precitajZoSuboru(Súbor súbor, String identifikátor) throws IOException
 Alias pre
 Alias pre čítajZoSúboru.
IOExceptionpublic void uložDoSúboru(Súbor súbor, String identifikátor) throws IOException
Zapíše údaje o inštancii tohto bodu do konfiguračného súboru
 otvoreného na zápis. Metóda vyžaduje identifikátor menného
 priestoru, ktorý bude použitý na bezpečné uloženie množiny
 údajov o bode. Roj priraďuje automaticky ku každému bodu
 identifikátor v tvare bod[«index»]. Ak
 je namiesto identifikátora zadaná hodnota null, tak
 bude použitý aktuálny menný priestor a ak by to bol hlavný menný
 priestor, tak jestvuje vysoké riziko toho, že údaje budú
 kolidovať s inými vlastnosťami zapísanými v súbore.
 (V skutočnosti by zápis a následné čítanie bez
 identifikátora menného podpriestoru fungoval len pre jediný bod
 roja, čo nie je príliš užitočné.)
súbor – inštancia triedy Súbor otvorená
     na zápisidentifikátor – vnorený menný priestor, do ktorého budú
     vložené údaje o bodeIOException – ak vznikla chyba vo vstupno-výstupnej
     operáciipublic void ulozDoSuboru(Súbor súbor, String identifikátor) throws IOException
 Alias pre
 Alias pre uložDoSúboru.
IOException