Profil a uplatnenie absolventa Bc. stupňa
Absolventi bakalárskeho stupňa študijného programu sociálna pedagogika a vychovávateľstvo získavajú sociálno‑pedagogickú a vychovávateľskú spôsobilosť na uvedenom stupni štúdia, čo ich oprávňuje pokračovať v magisterskom stupni štúdia v rovnomennom študijnom programe.
Disponujú znalosťami zo základných filozofických, pedagogických, psychologických a sociologických disciplín. Sú schopní identifikovať konkrétny vývinový a socio‑kultúrny kontext dieťaťa a mladého človeka, analyzovať pedagogické ako i sociálno‑patologické javy a situácie, dokážu navrhnúť postupy v oblasti prevencie, intervencie, výchovného poradenstva v prostredí školy a v zariadeniach a inštitúciách voľného času. Tiež sa môžu uplatniť v oblasti sociálnoprávnej ochrany detí a mládeže, v neziskových organizáciách a súkromnej sfére.
Vo všetkých uvedených oblastiach sú v pozícii sociálneho pedagóga kompetentní plánovať, projektovať a realizovať sociálno‑výchovné činnosti; prevenciu, sociálnu, poradenskú a konzultačnú činnosť; tiež intervenciu a reedukáciu a hodnotiť ich priebeh. V pozícii vychovávateľa sú kompetentní plánovať, projektovať a realizovať rôzne výchovno‑vzdelávacie činnosti; majú tiež kompetencie v oblasti socializácie detí a mládeže; v oblasti primárnej prevencie, ako aj v oblasti prípravy detí a mládeže na vyučovanie. V obidvoch pozíciách sú pripravení na prácu s intaktnými deťmi, ako aj s deťmi so špecifickými potrebami.
Uplatnenie absolventa v zmysle platných legislatívnych dokumentov:
- V zmysle zákona 317/2009 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch ako:
- odborný zamestnanec (sociálny pedagóg) vykonáva odborné činnosti v rámci prevencie, intervencie a poskytovania poradenstva najmä pre deti a žiakov ohrozených sociálno‑patologickými javmi, zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia, drogovo závislých alebo inak znevýhodneným deťom a žiakom, ich zákonných zástupcov a pedagogických zamestnancov škôl a školských zariadení. Plní úlohy sociálnej výchovy, podpory prosociálneho, etického správania, sociálnopedagogickej diagnostiky prostredia a vzťahov, sociálnopedagogického poradenstva, prevencie sociálnopatologických javov a reedukácie správania.
- Pedagogický zamestnanec (vychovávateľ) vykonáva pedagogickú činnosť, teda priamu výchovno‑vzdelávaciu činnosť a ostatné s ňou súvisiace činnosti.
- V zmysle zákona 245/2008 (o výchove a vzdelávaní) sa môže uplatniť ako:
- sociálny pedagóg v systéme výchovného poradenstva a prevencie, pričom spolupracuje najmä s rodinou, školou, školským zariadením, zamestnávateľmi, orgánmi verejnej správy a občianskymi združeniami. Svoju činnosť vykonáva v školách: materská škola, základná škola, gymnázium, stredná odborná škola, konzervatórium, školy pre deti a žiakov so špeciálnymi výchovno‑vzdelávacími potrebami, v školských zariadeniach: školské internáty, v školských poradenských zariadeniach: centrách pedagogicko‑psychologického poradenstva a prevencie a v špeciálnych výchovných zariadeniach: diagnostické centrum, reedukačné centrum, liečebno‑výchovné sanatórium.
- Vychovávateľ v školských výchovno‑vzdelávacích zariadeniach, a to v školskom klube detí, v centre voľného času a v školskom internáte a v špeciálno‑výchovných zariadeniach.
- V zmysle zákona 448/2008 o sociálnych službách a doplnení zákona 455/1991 o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) môže poskytovať základné sociálne poradenstvo a pomoc pri uplatňovaní práv a právom chránených záujmov.
- V zmysle zákona 305/2005 o sociálnoprávnej ochrane detí a sociálnej kuratele sa môže uplatniť aj v rezorte práce, sociálnych vecí a rodiny.
- V neziskovom sektore môže pôsobiť ako animátor voľnočasových aktivít alebo ako pracovník s mládežou, v komerčnej a súkromnej sfére ako odborník pre neformálnu edukáciu.