logo nadacia VW

NÁZOV PROJEKTU: Technika hrou pre MŠ

GRANTOVÁ SCHÉMA: Nadácia Volkswagen Slovakia

RIEŠITEĽ: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave

DOBA RIEŠENIA PROJEKTU: 2014 – 2016 (Samotný projekt bol ukončený, ale školenia pre učiteľov stále prebiehajú.)

Cieľ projektu

Projekt sa zameriava na podporu technického vzdelávania na úrovni vyučovania a učenia sa v predškolských zariadeniach a to takým spôsobom, aby sa dieťa čilo pozorovať, klásť si otázky, samostatne riešiť jednoduché úlohy a rozvíjať si tak chápanie vecí, ktoré ho obklopujú. Učí deti experimentovať, rozvíjať si schopnosť objektívne premýšľať a argumentovať, kreatívne nazerať na javy pri tvorbe možných riešení.

Hlavnými cieľmi projektu sú zvýšenie počtu záujemcov o štúdium techniky a jej napredovanie, ako aj to, aby sa v deťoch postupne celkom zdravo budoval rešpekt k vedomostiam, faktom cez ich pochopenie – aby sa stali v tomto smere skutočne aktívnymi obyvateľmi a vedeli prakticky riešiť každodenne sa vyskytujúce drobné technické a technologické úlohy, či problémy.

Princíp projektu

Základom prístupu je identifikácia problému, ktorý dieťa motivuje k činnosti a preto nemusí učiteľ používať žiadne ďalšie špecifické motivačné prostriedky. Vzhľadom na to, že aplikovaná poznávacia činnosť je pre dieťa prirodzená, dieťa je takmer samo vedené aktivitou a pragmaticky smeruje k riešeniu, hoc aj pokusom a omylom.

Základom sú otázky, ktoré majú charakter tzv. aplikačných otázok, často taktiež nazývané otázky „ako“, pretože sa nimi pýtame na to, ako je možné napríklad niečo zostrojiť, sfunkčniť, zmerať či porovnať. Aplikačné otázky neriešia samotný princíp skúmaných javov a procesov, principiálne v nich ide o praktické využitie predchádzajúcich skúseností a vedomostí a tým aj posilnenie významu týchto skúseností a vedomostí pre praktický život. Opakovaným riešením aplikačných otázok sa u dieťaťa rozvíja návyk nazerať na veci, javy, procesy, situácie s tendenciou preskúmať ich a spoznať funkčnosť.

V rámci rozvoja relevantných didaktických kompetencií je možné požiadať o realizáciu akreditovaného školenia učiteľov (inovačný typ školenia v rozsahu 25 hodín) na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity v Trnave. Školenia sú realizované prostredníctvom praktických workshopov, na ktorých sú objasňované samotné princípy výskumne ladenej koncepcie prírodovedného a technického vzdelávania priamo na praktických aktivitách aplikovateľných do vzdelávacieho procesu v MŠ a na 1. stupni ZŠ.



Kontakt na školiteľa:

Kristína Žoldošová
Katedra školskej pedagogiky
Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave
kristina.zoldosova@truni.skš