
NÁZOV PROJEKTU: Technika hrou pre MŠ
GRANTOVÁ SCHÉMA: Nadácia Volkswagen Slovakia
RIEŠITEĽ: Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave
DOBA RIEŠENIA PROJEKTU: 2014 – 2016 (Samotný projekt bol ukončený, ale školenia pre učiteľov stále prebiehajú.)
Cieľ projektu
Projekt sa zameriava na podporu technického vzdelávania na úrovni vyučovania a učenia sa
v predškolských zariadeniach a to takým spôsobom, aby sa dieťa čilo pozorovať, klásť
si otázky, samostatne riešiť jednoduché úlohy a rozvíjať si tak chápanie vecí, ktoré ho
obklopujú. Učí deti experimentovať, rozvíjať si schopnosť objektívne premýšľať a
argumentovať, kreatívne nazerať na javy pri tvorbe možných riešení.
Hlavnými cieľmi projektu sú zvýšenie počtu záujemcov o štúdium techniky a jej napredovanie, ako aj to, aby sa v deťoch postupne celkom zdravo budoval rešpekt k vedomostiam, faktom cez ich pochopenie – aby sa stali v tomto smere skutočne aktívnymi obyvateľmi a vedeli prakticky riešiť každodenne sa vyskytujúce drobné technické a technologické úlohy, či problémy.
Princíp projektu
Základom prístupu je identifikácia problému, ktorý dieťa motivuje k činnosti a preto
nemusí učiteľ používať žiadne ďalšie špecifické motivačné prostriedky. Vzhľadom na to, že aplikovaná
poznávacia činnosť je pre dieťa prirodzená, dieťa je takmer samo vedené aktivitou a pragmaticky
smeruje k riešeniu, hoc aj pokusom a omylom.
Základom sú otázky, ktoré majú charakter tzv. aplikačných otázok,
často taktiež nazývané otázky „ako“, pretože sa nimi pýtame na to, ako je možné napríklad niečo
zostrojiť, sfunkčniť, zmerať či porovnať. Aplikačné otázky neriešia samotný princíp skúmaných
javov a procesov, principiálne v nich ide o praktické využitie predchádzajúcich skúseností a
vedomostí a tým aj posilnenie významu týchto skúseností a vedomostí pre praktický život.
Opakovaným riešením aplikačných otázok sa u dieťaťa rozvíja návyk nazerať na veci, javy,
procesy, situácie s tendenciou preskúmať ich a spoznať funkčnosť.
V rámci rozvoja relevantných didaktických kompetencií je možné požiadať o realizáciu
akreditovaného školenia učiteľov (inovačný typ školenia v rozsahu 25 hodín) na Pedagogickej
fakulte Trnavskej univerzity v Trnave. Školenia sú realizované prostredníctvom praktických
workshopov, na ktorých sú objasňované samotné princípy výskumne ladenej koncepcie prírodovedného
a technického vzdelávania priamo na praktických aktivitách aplikovateľných do vzdelávacieho procesu v
MŠ a na 1. stupni ZŠ.
Kontakt na školiteľa:
Kristína ŽoldošováKatedra školskej pedagogiky
Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave
kristina.zoldosova@truni.skš