Technika je súčasťou našich životov a často ju stotožňujeme skôr so zložitými technickými zariadeniami
a tak intuitívne vnímame, že vzdelávanie v tomto smere je pre deti
v materských školách priveľmi náročné. Aby sme vyvrátili tento mýtus,
rozhodli sme sa vytvoriť súbor aktivít, prostredníctvom ktorých je možné
už u detí v materských školách rozvíjať základy technického myslenia,
ktoré spočíva v návyku využívať svoje poznanie na riešenie jednoduchých
technických problémov.
Od intuitívneho skúmania statiky k inovatívnym návrhom funkčných stavieb.
Od intuitívneho skúmania lupy k inovatívnym návrhom využitia laserov.
Základným princípom je aplikácia výskumne ladenej koncepcie vzdelávania.
Výskumne ladená koncepcia predstavuje vďaka svojmu induktívnemu charakteru reálnu
inováciu v sprístupňovaní poznania a rozvíjaní poznávania. Vhodne aplikovaná koncepcia
vedie deti nie len k praktickému konštruovaniu, ale aj k riešeniu problémov, prostredníctvom
ktorých sa vytvára všeobecnejšie využiteľná vedomosť; rozvíja sa logické premýšľanie; samostatnosť
v učení a praktická tvorivosť v úzkom prepojení na prírodovedné poznávanie, ako napríklad
v nasledovnej aktivite.
Publikácia
V rámci realizácie projektu bol vytvorený súbor vzdelávacích aktivít pre deti v materských školách,
pričom aktivity boli v priebehu riešenia projektu overované v praxi a do metodickej príručky boli
začlenené tie, ktoré prešli „kritikou praxe“. Pracovné listy sú ošetrené metodickými poznámkami,
ktoré pomáhajú učiteľom uchopiť ich v súlade s induktívne orientovanou koncepciou vzdelávania.
K metodickej príručke bola vytvorená aj popularizačná brožúra, ktorá stručne objasňuje základné princípy
rozvoja technického myslenia detí materských škôl prvého stupňa ZŠ a obsahuje aj spätnú väzbu učiteliek,
ktoré boli do projektu zapojené.
Stiahni si publikáciu: Technika hrou
Stiahni si publikáciu: Koncepcia technického vzdelávania v MŠ
Žoldošová, K. - Minárechová, M. (2015). Výskumne ladená koncepcia
technického vzdelávania v materských školách. Bratislava :
VEDA. ISBN: 978-80-8082-855-4.
Žoldošová, K. (2018). Technika hrou. Projekt podpory a inovácie
technického vzdelávania v materských školách a na primárnom stupni
vzdelávania. Bratislava : TYPI Universitatis Tyrnaviensis. 36 s.
ISBN: 978-80-568-0132-1
Metodika
Cieľom metodiky je poskytnúť učiteľom v praxi overené vzdelávacie
aktivity, ktoré vedú dieťa k rozvoju technického myslenia.
Metodika obsahuje dva typy vzdelávacích aktivít:
- Výskumne ladené činnosti
- Konštrukčné výzvy
Deti riešia jednoduché konštrukčné výzvy, v ktorých sú vedené k
využitiu poznatkov získaných skúmaním rôznych javov a zaužívaných
technických riešení. Kapitola zameraná na technické výzvy má
charakter elementárneho dizajnérstva. Elementárny dizajn predstavuje
aktivity, v ktorých je dieťa vedené k spontánnej tvorbe účelného
výrobku, pričom samotný účel výrobku predpokladá, že pri jeho
tvorbe sa objaví u dieťaťa potreba skúmať funkčnosť vytvoreného
výrobku, čím sa dieťa prirodzene dostáva k prírodovednému
poznávaniu a to následne znovu využíva pri úprave svojho
výrobku – technickom riešení.