Science for Kids and Youngsters in Primary Education
https://www.i-skype.com
Medzinárodný projekt s názvom I. S.K.Y.P.E. bol zameraný práve na podporu učiteľov prírodovedných predmetov na 1. stupni základných škôl v zmysle vyššie uvedených cieľov.
Zručnosti v prírodovedných predmetoch sa stávajú čoraz dôležitejšou súčasťou základnej gramotnosti v súčasnej poznatkovej ekonomike. Aby Európa naďalej pokračovala v raste, pociťujeme silnú potrebu vychovávať vedecky uvedomelých občanov, ktorí budú schopní robiť inteligentné rozhodnutia a rozvíjať kritické myslenie.
Množstvo vzdelávacích stratégií Európskej únie a rôznych výskumných analýz potvrdilo, že motivácia by mala byť medzi mladými ľuďmi podporovaná už v ranom vzdelávaní. Ak sa táto príležitosť nevyužije, môže to viesť k mnohým navzájom súvisiacim problémom v neskorších obdobiach života mladých ľudí, a to:
- podpriemerný výkon v základných zručnostiach,
- nízky záujem o vedecky orientované štúdium a následne výber povolania,
- rozdiel medzi súčasným technologicky orientovaným pracovným trhom a reálnymi kompetenciami, ktorými mladí ľudia disponujú.
V rámci riešenia projektu boli vypracované didaktické postupy uplatňujúce inovatívne vzdelávacie metódy a to v celkovom rozsahu 800 strán, so zameraním na rôzne oblasti základného prírodovedného vzdelávania.
Aktivity boli navrhnuté akademikmi a následne overené v praxi zapojenými učiteľmi, čím sa zabezpečila ich praktická realizovateľnosť. Učiteľom tak boli poskytnuté vzdelávacie materiály, prostredníctvom ktorých môžu inovovať vlastné vyučovacie metódy a techniky v zmysle aktuálnych požiadaviek na zmenu vzdelávacích postupov tak, aby sa upravila nielen predstava žiakov o prírodných javoch, ale aj predstava o procesoch vedy, povahe vedy a zvýšil sa pocit kompetentnosti venovať sa vede, čo v konečnom dôsledku funkčne vedie k zvýšeniu záujmu o štúdium prírodných vied na vyšších stupňoch vzdelávania.
Základným výstupom je súbor odporúčaní k reforme prírodovedného vzdelávania (odkaz na publikáciu) a to na základe snahy aplikovať inováciu do praxe slovenského vzdelávania. Publikácia je dostupná na stránkach projektu v slovenskom, českom, nemeckom a anglickom jazyku.
Druhým významným, najmä didaktickým, výstupom je súbor overených didaktických aktivít, ktoré sú ošetrené metodickou príručkou.
Žoldošová, K. – Bieliková M. - Chocholoušková, Z. - Kéhar, O. - Kohout, V. - Kratochvíl, P. - Mergl, M. - Podroužek, L. - Randa, M. – Rejlová, J. - Simbartl, P. – Šrámová, A. – Vágnerová, P. – Hille, K. – Arndt, P. – Hauber, M. – Braunert, S. (2018). PrírodoVEDA – interaktívne bádanie pre deti a mládež v primárnom vzdelávaní. Bratislava : Dr. Josef Raabe Slovensko, s.r.o. 220 s. ISBN: 978-80-8140-321-7
Základným zámerom projektu I-S.K.Y.P.E. bolo vytvoriť metodickú podporu učiteľom primárneho prírodovedného vzdelávania prostredníctvom inovatívnych vzdelávacích materiálov, ktoré rešpektujú aktuálne trendy v didaktike prírodovedného vzdelávania. Metodická príručka pre učiteľa je jedným zo základných nástrojov, prostredníctvom ktorých je podpora učiteľov v realizácii prírodovedného vzdelávania uskutočňovaná. Pri tvorbe koncepcie samotnej metodickej príručky sme zohľadnili požiadavku na podporu interaktívneho vzdelávania, a to tak, aby bolo možné hovoriť o efektívnom rozvoji prírodovedných spôsobilostí, ktoré by potenciálne mohli viesť k zvyšovaniu konkurencieschopnosti a zamestnateľnosti mladých ľudí.
Publikácie na stiahnutie