Faculty of Education Journal, Trnava University in Trnava

Scientia et Eruditio

Issue 2/2018 – Education and Educational Science

 

Content

  Predhovor
Dariusz Stępkowski: Shaping of Morality under School Conditions : Herbart and Beyond 1
Marek Wiesenganger: Mravná výchova ako súčasť vzdelávacej politiky v počiatkoch demokratického štátu: prípad prvej Československej republiky / Moral Education as a Part of Educational Policy in the Beginning of a Democratic State: Case of the 1st Czechoslovak Republic 14
Miroslava Adamík Šimegová: Vedenie a realizácia edukačných aktivít v rámci odbornej činnosti v komunitnom centre / Management and Implementation of Educational Activities within the Community Centre 25
Janette Gubricová1, Martina Bučová2: Domy pionierov a mládeže v období socializmu / Houses of Pioneers and Youth in the Period of Socialism 35
Jana Blusková: Problematika starnutia mozgu a možnosti kognitívnej aktivizácie seniorov / The Brain Ageing and Possibilities of the Cognitive Activation 47
Roman Horváth, Katarína Pribilová: Úprava spôsobu komunikácie so študentmi v rámci predmetu objektovo orientované programovanie / The Communication Adaptation within the Subject Object­‑Oriented Programming 54
Agnieszka Molga, Patrycja Sito, Kamil Kosterna: Využitie e‑learningu v edukácii / Use of E‑Learning in Education 60
Reports and Reviews
Jana Blusková: Recenzia – Kudláčová, Blanka (ed.): Pedagogické myslenie a školstvo na Slovensku od konca 2. svetovej vojny po obdobie normalizácie. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2017. 212 s. ISBN 978­‑80­‑568­‑0062­‑1. 
Kudláčová, Blanka (ed.): Pedagogické myslenie a školstvo na Slovensku od obdobia normalizácie po pád komunizmu. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2018. 244 s. ISBN 978­‑80­‑568­‑0123­‑9.
75
Anna Sádovská: Recenzia / Wiesenganger, Marek – Katrincová, Terézia: Mravná výchova v štátnom národnom školstve na Slovensku v rokoch 1918 – 1939. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2017. 105 s. ISBN 978­‑80­‑568­‑0093­‑5. 79
Ivana Šuhajdová: Nová škola a nová výchova v nové Evropě – rok 1918 a otázka reformy vzdělávání a výchovy v meziválečném období 81
Janette Gubricová: DramaCHVENIE – Konferencia dramatickej edukácie 84
Andrej Rajský: Relationality in Education of/towards Morality – medzinárodná vedecká konferencia 86

 

Predhovor

Vážené čitateľky a čitatelia, do rúk sa vám dostáva druhé číslo vedeckého časopisu Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity, ktoré je podľa zaužívanej tradície zamerané najmä na oblasť pedagogiky. Skôr, ako predstavíme obsah nového čísla, zdá sa nám významné upriamiť pozornosť na dve udalosti, ktoré sa nás v čase vydania tohto čísla bezprostredne dotýkajú. Prvá z nich patrí do „veľkých“ dejín nášho štátu, zatiaľ čo druhá sa týka „malých“ dejín nášho časopisu, katedry a fakulty.

Tou prvou máme na mysli vznik Prvej československej republiky, ktorej sté výročie si v tomto roku pripomíname. Vznik a existencia medzivojnového Československa mali na rozvoj slovenského školstva a pedagogiky zásadný dopad nielen v minulosti, ale jej dosahy je možné vnímať aj v súčasnosti. Obdobiu Prvej československej republiky vďačíme nielen za vytvorenie funkčného komplexného školského systému, ale rovnako tiež za vytvorenie podmienok pre formáciu prvej generácie univerzitných pedagógov, na čele s prvým slovenským profesorom pedagogiky Jurajom Čečetkom. S tým súvisí aj rozvoj pedagogiky ako vedy a jej etablovanie v kultúrnom živote a rozvoji národa, či vznik mnohých školských a vzdelávacích inštitúcií štátneho ale aj občianskeho charakteru (napr. učiteľských spolkov). V neposlednom rade je dôležité pripomínať, že práve spomínané obdobie bolo časom, kedy na Slovensku vzniklo množstvo pedagogických a učiteľských periodík a vedeckých časopisov. V nich môžeme sledovať, akou diskutovanou a významnou témou sa stávala výchova a vzdelávanie nových generácií a súčasne, aký významný status mali pedagogické a učiteľské časopisy. Práve oni boli do veľkej miery nástrojom na vedeckú a odbornú diskusiu, zdieľanie informácií, médiom na informovanie o národných ale aj celoeurópskych školských a vzdelávacích aktivitách a publikáciách, priestorom, kde sa vyjasňovali a formovali návrhy na školské reformy. Celkovo môžeme konštatovať, že boli veľmi vitálnou súčasťou života akademickej obce a do značnej miery prispievali k jej rozvoju, čo je nemalou inšpiráciou aj pre súčasnosť.

Druhá udalosť, na ktorú by sme chceli poukázať, sa nás dotýka akosi bytostnejšie a tesnejšie. Je ňou náhla smrť talianskeho pedagóga Giuseppe Mariho (1965 – 2018). Bol nielen našim zahraničným kolegom a členom redakčnej rady nášho časopisu Scientia et eruditio, ale súčasne aj priateľom a podporovateľom. Svoje štúdium v oblasti filozofie skončil na Univerzite v Padove a habilitoval sa v odbore teológia na Katolíckej teologickej fakulte v Lugane. G. Mari bol riadnym profesorom všeobecnej a sociálnej pedagogiky na Katolíckej univerzite Najsvätejšieho srdca v Miláne. Okrem toho vyučoval všeobecnú pedagogiku a školskú pedagogiku v rámci doplňujúceho štúdia v religióznych vedách a predmet teória pomáhajúcich vzťahov na Saleziánskej univerzite v Benátkach. Profesionálne sa venoval filozofii a teológii výchovy a vzdelávania, pedagogickej epistemológii a mravnej výchove. Okrem toho sa však venoval aj problémom ľudí s rôznymi postihnutiami a vylúčením, ako aj formácii učiteľov, vychovávateľov a rehoľníkov. Bol členom mnohých európskych združení so zameraním na pedagogiku a filozofiu výchovy (napr. SIPed – Società Italiana di Pedagogia, Roma, SoFPhiEd – Société Francophone de Philosophie de l’Éducation, Paris, SEP – Sociedad Española de Pedagogía, Madrid, PESGB – Philosophy of Education Society of Great Britain, Salisbury, CEuPES – Central European Philosophy of Education Society, Praha. G. Mari napísal alebo redigoval veľké množstvo publikácií, v ktorých sa zaoberal najmä problematikou výchovy v súčasnosti, pedagogickým otázkam a problémom moderny a postmoderny, ako aj novému premysleniu aristotelovského odkazu pre pedagogiku a iným. S G. Marim sme mali to šťastie sa stretávať a spolupracovať počas viacerých konferencií, či zahraničných pobytov. Jeho smrťou stráca pedagogický svet vzácneho človeka, hĺbavého a dôsledného učenca, pozorného na oživenie tradícií a myslenia klasikov pri formovaní vychovávateľov a mladých ľudí.

 

V kontexte týchto dvoch udalostí vychádza druhé číslo Scientia et eruditio. Obsahovo ho tvorí sedem vedeckých štúdií, dve recenzie a tri správy. Prvé dve štúdie (Rozvoj morálky v podmienkach školy: Herbart a ďalší; Mravná výchova ako súčasť vzdelávacej politiky v počiatkoch demokratického štátu: prípad prvej Československej republiky) sa zaoberajú otázkami a problémami mravnej výchovy v škole. Hoci z historického hľadiska, ale s preklenutím na súčasnosť, poukazujú na aktuálnosť prepojenia medzi inštitúciu školy a mravnou výchovou. V nasledujúcej štúdii (Vedenie a realizácia edukačných aktivít v rámci odbornej činnosti v komunitnom centre) autorka skúma problematiku komunitných centier na Slovensku z hľadiska odbornej a výchovnej činnosti. Štvrtá štúdia je z oblasti dejín výchovy a vzdelávania (Domy pionierov a mládeže v období socializmu). Autorka v nej na základe rozhovorov z bývalými riadiacimi pracovníkmi predstavuje činnosť domov pionierov a mládeže. Nasledovná štúdia z oblasti geragogiky (Problematika starnutia mozgu a možnosti kognitívnej aktivizácie seniorov) predstavuje poznatky z oblasti neurofyziológie, neuropatológie či neurodidaktiky a skúma možnosti ich výchovného využitia pre seniorov. Ďalšia štúdia (Úprava spôsobu komunikácie so študentmi v rámci predmetu objektovo orientované programovanie) prezentuje výsledky experimentu, ktorý bol realizovaný v súvislosti so zavedením nového predmetu a ktorého cieľom bolo zlepšiť kvalitu spätnej väzby poskytovanej študentmi učiteľovi o preberanom učive a o miere porozumenia predkladaných poznatkov študentmi. Posledná štúdia (Využitie e‑learningu v edukácii) predstavuje základné otázky spojené so zavádzaním e‑learningových foriem vzdelávania a ponúka diskusiu o metódach prezentácie učebných materiálov pomocou moderných techník.

Veríme, že aj tohtoročné číslo venované pedagogickým témam vzbudí u čitateľov záujem a bude zdrojom inšpirácií a možných diskusií v hľadaní kvalitnejšej výchovy a vzdelávania.

 

Marek Wiesenganger

 

Return to Content 
 

Shaping of Morality under School Conditions : Herbart and Beyond

Dariusz Stępkowski

Cardinal Stefan Wyszyński University, Faculty for Educational Sciences, Warsaw (Poland)

Abstract: Shaping of morality has been a priority task of school education from ancient times. In the last decades carrying out this task has taken on the form of more and more autonomous “lessons in morality.” However, so far there has been no common agreement on the objectives and methods of teaching morality under school conditions. It is also not known yet, whether these lessons relieve other school subjects of the responsibility for shaping the morality of students. This paper consists of three sections. The purpose of the first one is to reconstruct the concept of education through instruction, which was the best­‑known and paramount part of Herbart’s theory of science of education. The second section contains an outline of the counselling concept, whose aim, according to Herbart, is to develop pupil’s or student’s ability to morally judge and act. The third and last section focuses on the model of a moral and ethical competence, developed on the basis of Herbart’s theories by a research team directed by Dietrich Benner. This model enables determining the responsibility of “lessons in morality” and other school subjects for shaping morality.

Keywords: moral education, competence, education through instruction, moral counselling, Herbart.

ISSN: 2585­‑8556     Source Type: journal
Document Type: article Article language: English
Paper fulltext: icondownload article, file size: 805,71 kB (786,82 KiB)
Pages: 1–13     More publishing data.
DOI: https://doi.​org/​10.​31262/​2585­‑8556/​2018/​2/​2/​1­‑13 opened in a new window
(usually regards external link)

 

Return to Content 
 

Mravná výchova ako súčasť vzdelávacej politiky v počiatkoch demokratického štátu: prípad prvej Československej republiky

Moral Education as a Part of Educational Policy in the Beginning of a Democratic State: Case of the 1st Czechoslovak Republic

Marek Wiesenganger

Katedra pedagogických štúdií, Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave

Abstract: The study analyses the circumstances of introducing a new subject of civic education and education into the state curriculum of the new state – the 1st Czechoslovak Republic. The author presents the results of historical and pedagogical research. Its subject was the attitude of moral education in the state educational policy in the beginnings of the democratization processes in the Czechoslovak Republic. The study analyses the documents of the National Assembly which document the process of introducing the subject of civic education and education and evaluate them in terms of the philosophy of education.

Keywords: moral education, democracy, religion, humanism, state education policy.

ISSN: 2585­‑8556     Source Type: journal
Document Type: article Article language: Slovak
Paper fulltext: icondownload article, file size: 244,02 kB (238,30 KiB)
Pages: 14–24     More publishing data.
DOI: https://doi.​org/​10.​31262/​2585­‑8556/​2018/​2/​2/​14­‑24 opened in a new window
(usually regards external link)

 

Return to Content 
 

Vedenie a realizácia edukačných aktivít v rámci odbornej činnosti v komunitnom centre

Management and Implementation of Educational Activities within the Community Centre

Miroslava Adamík Šimegová

Pedagogická fakulta Trnavskej Univerzity v Trnave

Abstract: The contribution of theoretical character analyses the issue of community centres in Slovakia at the time of the emerging facilities of this social crisis intervention service within the framework of the National project “Support of selected social services of crisis intervention at the community level.” It aims to point to a forming group of service users, including children from a socially disadvantaged environment and socially excluded residents involved in group and community activities in the community centre. Because of professional activity the contribution should point to a significant need for professional guidance and implementation of educational activities by staff as professionals, as well as planning of professional activities, supervision of staff and activities as well as further training of staff in the field of professional activities. In conclusion, the contribution deals with the possibilities of real employment of specialists in community centre, who are graduates of social pedagogy.

Keywords: community centre, crisis intervention, group activity, education, social pedagogue, socially disadvantaged children, social exclusion.

ISSN: 2585­‑8556     Source Type: journal
Document Type: article Article language: Slovak
Paper fulltext: icondownload article, file size: 237,61 kB (232,04 KiB)
Pages: 25–34     More publishing data.
DOI: https://doi.​org/​10.​31262/​2585­‑8556/​2018/​2/​2/​25­‑34 opened in a new window
(usually regards external link)

 

Return to Content 
 

Domy pionierov a mládeže v období socializmu

Houses of Pioneers and Youth in the Period of Socialism

Janette Gubricová1, Martina Bučová2

1Katedra pedagogických štúdií, Pedagogická fakulta, Trnavská univerzita v Trnave 2Považská Bystrica

Abstract: The paper deals with the issue of the houses of pioneers and youth in the period of socialism. Based on an interview with their former directors, they describe their role, activity, and identify the influence of the ideology of communism on their activities.

Keywords: houses of pioneers and youth, ideology of communism, pioneers and youth leaders, non­‑formal activity of children.

ISSN: 2585­‑8556     Source Type: journal
Document Type: article Article language: Slovak
Paper fulltext: icondownload article, file size: 580,62 kB (567,01 KiB)
Pages: 35–46     More publishing data.
DOI: https://doi.​org/​10.​31262/​2585­‑8556/​2018/​2/​2/​35­‑46 opened in a new window
(usually regards external link)

 

Return to Content 
 

Problematika starnutia mozgu a možnosti kognitívnej aktivizácie seniorov

The Brain Ageing and Possibilities of the Cognitive Activation

Jana Blusková

Katedra pedagogických štúdií, Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave

Abstract: This article is aimed at brain aging in the context of older adult education. It is very necessary to have some knowledge of the educational neuroscience because of understanding how the old brain learns. This increases the success of the teaching and learning process.

Keywords: older adult education, memory, brain plasticity, cognitive activation.

ISSN: 2585­‑8556     Source Type: journal
Document Type: article Article language: Slovak
Paper fulltext: icondownload article, file size: 219,58 kB (214,44 KiB)
Pages: 47–53     More publishing data.
DOI: https://doi.​org/​10.​31262/​2585­‑8556/​2018/​2/​2/​47­‑53 opened in a new window
(usually regards external link)

 

Return to Content 
 

Úprava spôsobu komunikácie so študentmi v rámci predmetu objektovo orientované programovanie

The Communication Adaptation within the Subject Object­‑Oriented Programming

Roman Horváth, Katarína Pribilová

Katedra matematiky a informatiky, Pedagogická fakulta, Trnavská univerzita v Trnave

Abstract: In the academic year 2017/2018 the new subject has been implemented at the Faculty of Education of Trnava University in Trnava – object­‑oriented programming. Based on years of experience in programming teaching showing that students systematically misunderstood the curriculum we decided to adopt the way of communication with students hoping in better results according to understanding the curriculum as the whole. In this article our experimental adjustments are described.

Keywords: object­‑oriented programming, teaching, in­‑subject communication.

ISSN: 2585­‑8556     Source Type: journal
Document Type: article Article language: Slovak
Paper fulltext: icondownload article, file size: 299,16 kB (292,15 KiB)
Pages: 54–59     More publishing data.
DOI: https://doi.​org/​10.​31262/​2585­‑8556/​2018/​2/​2/​54­‑59 opened in a new window
(usually regards external link)

 

Return to Content 
 

Využitie e‑learningu v edukácii

Use of E‑Learning in Education

Agnieszka Molga, Patrycja Sito, Kamil Kosterna

Kazimierz Pulaski University of Technology and Humanities in Radom, Faculty of Informatics and Math

Abstract: Intensive developing of distance education is a response to changes caused by the increasing pace of innovation in many areas of social and economic life. Modern techniques allow to find previously unknown solutions that can be used to streamline the process of distance learning. This paper presents the main issues related to distance education. There are discussed methods of presenting teaching materials using modern techniques offered by the education platforms.

Keywords: advantages/disadvantages of on­‑line learning, on­‑line learning, e‑learning teaching.

ISSN: 2585­‑8556     Source Type: journal
Document Type: article Article language: Slovak
Paper fulltext: icondownload article, file size: 839,60 kB (819,92 KiB)
Pages: 60–74     More publishing data.
DOI: https://doi.​org/​10.​31262/​2585­‑8556/​2018/​2/​2/​60­‑74 opened in a new window
(usually regards external link)

 

Return to Content 
 

Recenzia

Kudláčová, Blanka (ed.): Pedagogické myslenie a školstvo na Slovensku od konca 2. svetovej vojny po obdobie normalizácie. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2017. 212 s. ISBN 978­‑80­‑568­‑0062­‑1. 
Kudláčová, Blanka (ed.): Pedagogické myslenie a školstvo na Slovensku od obdobia normalizácie po pád komunizmu. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2018. 244 s. ISBN 978­‑80­‑568­‑0123­‑9.

Jana Blusková

ISSN: 2585­‑8556     Source Type: journal
Document Type: review Article language: Slovak
Paper fulltext: icondownload review, file size: 155,28 kB (151,64 KiB)
Pages: 75–78     More publishing data.
DOI: https://doi.​org/​10.​31262/​2585­‑8556/​2018/​2/​2/​75­‑78 opened in a new window
(usually regards external link)

 

Return to Content 
 

Recenzia

Wiesenganger, Marek – Katrincová, Terézia: Mravná výchova v štátnom národnom školstve na Slovensku v rokoch 1918 – 1939. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2017. 105 s. ISBN 978­‑80­‑568­‑0093­‑5.

Anna Sádovská

ISSN: 2585­‑8556     Source Type: journal
Document Type: review Article language: Slovak
Paper fulltext: icondownload review, file size: 121,92 kB (119,06 KiB)
Pages: 79–80     More publishing data.
DOI: https://doi.​org/​10.​31262/​2585­‑8556/​2018/​2/​2/​79­‑80 opened in a new window
(usually regards external link)

 

Return to Content 
 

Nová škola a nová výchova v nové Evropě – rok 1918 a otázka reformy vzdělávání a výchovy v meziválečném období

Ivana Šuhajdová

ISSN: 2585­‑8556     Source Type: journal
Document Type: report Article language: Slovak
Paper fulltext: icondownload report, file size: 125,85 kB (122,90 KiB)
Pages: 81–83     More publishing data.
DOI: https://doi.​org/​10.​31262/​2585­‑8556/​2018/​2/​2/​81­‑83 opened in a new window
(usually regards external link)

 

Return to Content 
 

DramaCHVENIE – Konferencia dramatickej edukácie

Janette Gubricová

ISSN: 2585­‑8556     Source Type: journal
Document Type: report Article language: Slovak
Paper fulltext: icondownload report, file size: 96,07 kB (93,82 KiB)
Pages: 84–85     More publishing data.
DOI: https://doi.​org/​10.​31262/​2585­‑8556/​2018/​2/​2/​84­‑85 opened in a new window
(usually regards external link)

 

Return to Content 
 

Relationality in Education of/towards Morality – medzinárodná vedecká konferencia

Andrej Rajský

ISSN: 2585­‑8556     Source Type: journal
Document Type: report Article language: Slovak
Paper fulltext: icondownload report, file size: 127,09 kB (124,11 KiB)
Pages: 86–89     More publishing data.
DOI: https://doi.​org/​10.​31262/​2585­‑8556/​2018/​2/​2/​86­‑89 opened in a new window
(usually regards external link)

 

Return to Content