RIEŠENÉ PROJEKTY KEGA
KEGA 021TVU-4/2011
Inovácia hospitačných pedagogických praxí prostredníctvom videozáznamov Vedúci projektu: PhDr. Zuzana Petrová, PhD.
Riešitelia: Doc. PaedDr. Kristína Žoldošová, PhD. Mgr. Dana Masaryková, PhD. PaedDr. Jaroslava Magulová, PhD. PaedDr. Janette Gubricová, PhD. Mgr. Mojmír Kubovič Mgr. Karol Klobušický Obdobie Riešenia 2011 – 2013
|
Projekt rieši problematiku zefektívnenia hospitačných pedagogických praxí prostredníctvom videozáznamov. Východiskom projektu je snaha sprostredkovať študentom učiteľských študijných programov riadenú skúsenosť s pedagogickou praxou a plynulejšie prepojiť analýzu pozorovaní výučbových aktivít realizovaných v materských a základných školách s odbornou teoretickou prípravou v rámci študijných jednotiek, ktoré v sebe obsahujú hospitačnú pedagogickú prax. Zámerom projektu je implantovať do výučby využívanie videozáznamov pedagogickej praxe a prostredníctvom nich u študentov učiteľských študijných programov rozvíjať schopnosť identifikovať kľúčové prvky výučbových situácií, ktoré sú významné pre nájdenie optimálnej stratégie riadenia výučby, rozvíjať ich schopnosť vedome voliť výučbové prostriedky tak, aby zodpovedali cieleným zámerom výučby a rozvíjať ich schopnosť zdôvodňovať výber výučbových prostriedkov s oporou o odborný teoretický diskurz.
|
KEGA 3/7035/09
Konceptuálna a metodická podpora tvorby školských vzdelávacích programov Vedúci Riešiteľ: Doc. PhDr. Zuzana Kolláriková, CSc.
Spoluriešitelia: Doc. PaedDr. Ondrej Kaščák, PhD. Prof. PhDr. Branislav Pupala, CSc. Doc. PhDr. Oľga Zápotočná, CSc. Doc. PaedDr. Kristína Žoldošová, PhD. PhDr. Zuzana Petrová, PhD. Mgr. Markéta Filagová, PhD. Obdobie Riešenia: 2009 – 2011
|
Hlavným cieľom projektu je vytvoriť bohatú a komplexnú informačnú základňu pre efektívne projektovanie vzdelávania na úrovni školských vzdelávacích programov. Aktuálna povinnosť škôl aktívne participovať na utváraní kurikula, no zároveň ich minimálna pripravenosť na úspešné a hlavne účelné zvládnutie tejto úlohy sú dôvodom pre intenzifikáciu snahy odborného prostredia, poskytovať školám v týchto úlohách nevyhnutnú pomoc či už na úrovni koncepčnej, na úrovni obsahovej alebo aj na úrovni formálnej. Cieľom projektu je poskytnúť školám tento druh podpory, nakoľko tá nie je v súčasnosti zo strany odborného pedagogického prostredia dostatočne zabezpečená. |
KEGA 3/3043/05
Kurikulárna transformácia primárneho vzdelávania v SR
Vedúci Riešiteľ: Doc. PhDr. Zuzana Kolláriková, CSc.
Spoluriešitelia: Prof. PhDr. Branislav Pupala, CSc. Doc. PaedDr. Ondrej Kaščák, PhD. Doc. PhDr. Oľga Zápotočná, CSc. Doc. PaedDr. René Bílik, CSc. PaedDr. Kristína Žoldošová, PhD. PhDr. Zuzana Petrová, PhD. Mgr. Gyöngyi Ledneczká Mgr. Elena Manicová Mgr. Anita Halászová prof. PhDr. Brigita Šimonová, CSc. Doc. PaedDr. Naďa Vladovičová, CSc. Doc. PaedDr. Alena Doušková, PhD. Mgr. Kamila Štefeková PaedDr. Miriam Valášková-Harnúšková, PhD. Doc. RNDr. Pavel Klenovčan, CSc. Projekt sa realizoval v spolupráci s Štátnym pedagogickým ústavom a s Pedagogickou fakultou UMB v Banskej BystriciObdobie Riešenia: 2005 – 2007 |
Na základe analýzy danej problematiky u nás a vo vybraných krajinách EU je cieľom projektu koncepčná inovácia primárneho vzdelávania, príprava východísk pre tvorbu základných pedagogických dokumentov pre prvý stupeň základných škôl s cieľom skvalitniť primárne vzdelanie orientáciou na rozvíjanie základných kultúrnych kompetencií. Projekt má vývojový charakter s ambíciou prispieť k cieľovým, obsahovým a procesuálnym zmenám v primárnom vzdelávaní v SR. |
KEGA 3/3012/05 Vlastivedné vzdelávanie v 3. ročníku základnej školy s dôrazom na špecifiká jednotlivých regiónov Vedúci riešiteľ: PaedDr. Dana Kollárová Spoluriešitelia: Doc. PhDr. Miroslav Špánik, CSc. Mgr. Elena Žatková
Doba riešenia: 2005 – 2008 Na základe poznania aktuálnej situácie stavu učebníc a vyučovania vlastivedy v 3. ročníku ZŠ projekt navrhuje vypracovať a overiť novú učebnicu, pracovný list a metodickú príručku k vyučovaniu predmetu Vlastiveda pre 3. ročník ZŠ, s dôrazom na špecifiká jednotlivých regiónov Slovenska podľa krajov. Zámerom projektu je vzbudiť u dieťaťa záujem o mikroregión a región, v ktorom žije on a jeho blízki. Pestovať u žiakov pozitívny vzťah a položiť základy k vytváraniu si pozitívneho vzťahu postupne k nielen k bydlisku, ale k celej vlasti.
|
KEGA 3/111203 Učiteľské štúdium a pedagogická spôsobilosť jeho absolventov Vedúci riešiteľ: Prof. PhDr. Branislav Pupala, CSc. Spoluriešitelia: Prof. PhDr. Beata Kosová, CSc. Doc. PhDr. Milan Portik, CSc.
Projekt sa realizoval v spolupráci s Pedagogickou fakultou UMB v Banskej Bystrici a Pedagogickou fakultou PU v Prešove Doba riešenia: 2003 – 2005 Projekt reaguje na prestavbu sústavy študijných odborov v SR, ktorá sa priamo dotýka aj odborov učiteľstva, vychovávateľstva a pedagogiky. Štrukturálne a obsahové zmeny v týchto odboroch vytvárajú dobrý predpoklad na posun k istej štandardizácii učiteľských a pedagogických štúdií a výsledných kvalifikácií absolventov. Tento proces však musí byť spojený s koordinovanosťou na úrovni študijných programov a obsahov ich jednotiek, čo je jeden zo základných cieľov projektu. Okrem toho však inovovaná štruktúra študijných odborov učiteľstva prestala byť kompatibilná so súčasnou legislatívnou normou definujúcou odborné a a pedagogické spôsobilosti učiteľov pre jednotlivé stupne vzdelania. Preto zámerom projektu je vytvorenie väzieb premosťujúcich profily nových študijných odborov učiteľstva k normám o odbornej a pedagogickej spôsobilosti a kvalifikovanosti. |