Dátum: 9. 7. 2016, pred niekoľkými rokmi
A. Všeobecná časť DDZ: východiská dlhodobého zámeru Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave (ďalej len „DDZ“ a „PdF TU“)
1 Identifikácia DDZ
1.1 Základná charakteristika DDZ
DDZ je základným dokumentom a strategickým materiálom PdF TU, ktorý upravuje jej poslanie, úlohy a zámery v jednotlivých oblastiach jej pôsobenia na obdobie rokov 2015 až 2020. Definuje smerovanie PdF TU, programovanie činností PdF TU, kľúčové ciele PdF TU a nástroje na ich dosahovanie a spôsob hodnotenia ich plnenia z dlhodobého hľadiska.
1.2 Opis DDZ
Fakulta vytvorila svoj DDZ na základe a plne v súlade s dlhodobým zámerom Trnavskej univerzity, na rovnaké časové obdobie činnosti a v rovnakých oblastiach. Všeobecné časti DDZ, ktoré by mali fakultu charakterizovať z historického hľadiska a z hľadiska jej súčasnosti, vychádzajú z histórie, súčasnosti, hodnôt, identity, smerovania a podmienok externého a interného prostredia Trnavskej univerzity, z tohto dôvodu ich vo fakultnom materiály duplicitne neuvádzame.
DDZ fakulty obsahuje konkrétne úlohy zamerané na dosiahnutie hlavných cieľov v rámci jej poslania, hodnôt a identity, s vytýčením vízií a priorít pri zohľadnení externých a interných podmienok. V konkrétnych oblastiach uvádzame jednotlivé ciele fakulty na uvedené obdobie, stratégie ich plnenia a kľúčové indikátory ich hodnotenia.
1.3 Údaje o prerokovaní, schválení a zverejnení DDZ
- S DDZ vyslovilo súhlas Kolégium dekana PdF TU v dňoch «???»,
- DDZ prerokovala vedecká rada PdF TU dňa «???»,
- DDZ schválil Akademický senát PdF TU dňa «???»,
- DDZ bol zverejnený dňa 8. 7. 2016 na úradnej výveske PdF TU a na webovom sídle PdF TU.
2 Vízia PdF TU
- Intenzívny, kvalitatívny rast vo vede a vzdelávaní ako hlavných činnostiach PdF TU,
- jasná identifikácia a rozvoj pevného hodnotového systému ako jedno zo špecifík PdF TU,
- príprava študijných programov s ohľadom na požiadavky praxe,
- pravidelná domáca a zahraničná a medzinárodná akreditácia a plné uznanie výstupov činnosti PdF TU,
- výskumne orientovaná fakulta najmä v oblasti pedagogických vied, so širším zázemím ďalších oblastí vied,
- vytvorenie podmienok na doktorandské štúdium zabezpečujúce personálne zdroje fakulty a univerzity,
- vyrovnané hospodárenie PdF TU a stabilné moderné priestory a vybavenie na európskej úrovni.
3 Priority PdF TU
Priority PdF TU plne rešpektujú prioritné oblasti smerovania Trnavskej univerzity ako celku, stotožnenie sa s nimi deklarujeme ich prevzatím s univerzitného DDZ.
- Najhlbším a najširším základom koncepcie celej činnosti PdF TU a jej špecifikom je princíp uznania a ochrany hodnôt vo výchove a vzdelávaní a vo vedeckej, výskumnej a umeleckej činnosti, ktorého podstatou je porozumenie objektívnosti zmysluplných existenciálnych východísk ako opaku relativistického pohľadu na realitu života.
- Kvalita vo všetkých oblastiach činnosti PdF TU, najmä vo výchove, vzdelávaní, vedeckej, výskumnej a umeleckej činnosti, je podmienkou akreditácie PdF TU, jej stability, udržateľného rastu, medzinárodnej spolupráce, vplyvu a prosperity a uplatnenia jej absolventov.
- Efektívnu ochranu hodnôt a zabezpečenie kvality na PdF TU musí sprevádzať stály prioritný záujem o dosiahnutie udržateľnosti a rozvoja jej materiálnych a ekonomických podmienok, ktorými sa zabezpečuje predovšetkým kvalita a dôstojnosť práce zamestnancov a študentov.
Externé prostredie z hľadiska potenciálu a nevýhod PdF TU
Potenciál
- Dobré meno PdF TU na Slovensku,
- veľmi pozitívne hodnotenie ARRA,
- dobrá vonkajšia spolupráca nielen v regióne, na Slovensku, ale aj v zahraničí,
- kvalitné výsledky vo vedeckej oblasti,
- grantová úspešnosť nielen v domácich, ale aj zahraničných grantových agentúrach,
- získanie a implementácia ECTS Label a DS Label,
- dobrá uplatniteľnosť absolventov,
- možnosti vysokej úrovne využívania programu Erasmus+.
Nevýhody
- Znižovanie štátnych dotácií verejným vysokým školám,
- úbytok študentov spôsobený demografickým vývojom,
- dôraz štátu na podporu iných než humanitných a spoločenskovedných odborov a na prepojenie vysokých škôl s komerčnou sférou,
- právna, finančná a akreditačná neistota v oblasti vysokého školstva,
- upevňovanie sa psychologicky nedostatočnej alebo nesprávnej motivácie k štúdiu,
- neprimeraná administratívna náročnosť pri kontrole efektívnosti vynakladania štátnych financií,
- nedostatočná transparentnosť a neprimeraná náročnosť získavania a realizácie projektov, najmä verejného obstarávania,
- štátna centralizácia riadenia kvality vzdelávania, výskumu a projektového financovania,
- neprimerané presadzovanie kvantifikovateľných kritérií v hodnotení univerzít,
- uprednostňovanie veľkých univerzít ako reprezentácie úrovne slovenského vysokého školstva,
- záujmová fragmentácia vysokých škôl,
- všeobecný koncepčný odklon od primeraného financovania vzdelávania a nedostatočná podpora prostredia úcty k učiteľskému povolaniu,
- relatívne vyššie náklady na bývanie v meste Trnava v porovnaní so severnou a východnou časťou SR.
Interné prostredie z hľadiska potenciálu a nevýhod PdF TU
Potenciál
Správa, riadenie a rozvoj
- Dobrá úroveň vnútorného vybavenia fakulty,
- úspornosť administratívneho aparátu PdF TU, kontrola prostredníctvom personálneho auditu,
- nekonfliktné, otvorené riadenie,
- vysoká úroveň riadenia procesov kvality vzdelávania,
- komplexné a fungujúce interné normy,
- vysoká úroveň systému hodnotenia vedecko‑pedagogických zamestnancov,
- spravodlivý systém odmeňovania pracovníkov,
- plánovanie strategických úloh fakulty v ročných plánoch úloh,
- získavanie finančných zdrojov z európskych štrukturálnych fondov,
- pozitívny trend vývoja podielu mimodotačných zdrojov na celkovom hospodárení fakulty,
- dôraz na starostlivosť o zamestnancov fakulty,
- inštitucionalizovaná účasť študentov na riadení fakulty.
Vzdelávanie a služby pre študentov
- Akreditované študijné programy vo všetkých stupňoch vzdelávania,
- akreditované programy celoživotného vzdelávania,
- možnosť elektronického vzdelávania,
- účasť študentov na študentských mobilitách,
- účasť študentov na riešení domácich a medzinárodných projektoch, organizovanie vedeckých konferencií pre doktorandov a súťaží študentských vedeckých a umeleckých prác,
- vysoká úroveň starostlivosti o uchádzačov a študentov so špecifickými potrebami,
- akceptovanosť absolventov zo strany zamestnávateľov,
- dlhodobé veľmi pozitívne hodnotenie ARRA,
- výnimočné získanie značiek ECTS Label a DS Label.
Vedecká, výskumná a umelecká činnosť
- Podpora fakulty aktívneho zapájania sa do národných a medzinárodných vedeckých projektov,
- integrovanosť do medzinárodnej vedeckej komunity,
- zvyšujúci sa počet získaných grantov,
- aktívna účasť tvorivých pracovníkov v medzinárodných a domácich vedeckých spoločnostiach, výboroch, komisiách, umeleckých porotách a redakčných radách zahraničných a medzinárodných vedeckých časopisoch,
- interná podpora vedeckých a umeleckých projektov.
Vzťahy s okolím, medzinárodná spolupráca a zahraničné vzťahy
- Bilaterálne zmluvy uzatvorené s univerzitami na Slovensku a v zahraničí,
- účasť pedagogických a vedeckovýskumných pracovníkov na medzinárodných vedeckých konferenciách, mobilitách a projektoch.
Nevýhody
Správa, riadenie a rozvoj
- Pretrvávajúce priestorové problémy,
- málo intenzívne zapojenie sa študentov do univerzitného spoločenského života,
- menej dôrazná informačná stratégia univerzity,
- vzdialená lokalizácia budov PdF TU od centra mesta i od ostatných budov univerzity.
Vzdelávanie a služby pre študentov
- Rezervy v počte akreditovaných študijných programov,
- rezervy v kvalite a formálnej úprave webových stránok, najmä v oblasti jazykových mutácií,
- nedostatočná spätná väzba od absolventov.
Vedecká, výskumná a umelecká činnosť
- Fragmentovanosť vedeckých projektov,
- pomaly rastúce sústredenie publikačnej aktivity tvorivých pracovníkov na publikácie s vysokým impaktovým faktorom.
Vzťahy s okolím, medzinárodná spolupráca a zahraničné vzťahy
- Nedostatočný záujem o programy a projekty cezhraničnej spolupráce,
- nedostatočné finančné pokrytie vytvárajúce dôstojné podmienky pre zahraničných partnerov pri pobyte na Slovensku.
B. Osobitná časť DDZ: ciele, stratégie a kľúčové indikátory DDZ
Rozvoj, ľudské zdroje a starostlivosť o zamestnancov
1. Cieľ
Aplikovať aktuálne a nové účinné nástroje na podporu zdravého finančného prostredia, hospodárenia fakulty a spravodlivého odmeňovania.
Stratégie
- Prispieť k zníženiu závislosti od financovania zo štátnych dotácií a udržiavať podiel mimo dotačných zdrojov k dotačným zdrojom vo výške nad 20 %,
- pokračovať v procese získavania projektov z európskych štrukturálnych fondov,
- pokračovať v zlepšovaní nástrojov finančného riadenia,
- zefektívňovať nakladanie s finančnými prostriedkami.
Kľúčové indikátory
- Podiel mimodotačných zdrojov vo vzťahu k dotačným zdrojom,
- počet a objem získaných financií z projektov európskych štrukturálnych fondov,
- počet získaných grantov a súvisiacich finančných prostriedkov zo strany pedagogických a výskumných zamestnancov fakulty,
- údaje o čerpaní finančných prostriedkov.
2. Cieľ
Zlepšovať materiálne prostredie fakulty s cieľom rozvoja podmienok na kvalitné vzdelávanie a výskum a kreovanie pevného spoločenstva zamestnancov a študentov PdF TU.
Stratégie
- Zabezpečiť nové priestory pre časť pracovísk PdF TU a na vyučovanie.
Kľúčové indikátory
- Zariadenie prislúchajúcich priestorov.
Vnútorný systém zabezpečovania kvality
3. Cieľ
Smerovať fakultu k najvyššej univerzitnej úrovni, preukázateľne porovnateľnej s renomovanými európskymi univerzitami, trvalým zvyšovaním kvality vysokoškolského vzdelávania a zlepšovaním systému manažérstva kvality prostredníctvom vnútorného systému zabezpečovania kvality.
Stratégie
- Zabezpečovať udržateľnosť a rozvoj vnútorného systému zabezpečovania kvality fakulty, vytvoreného na základe európskych noriem a štandardov (ESG), všeobecne záväzných právnych predpisov Slovenskej republiky, v zmysle štátnych akreditačných a hodnotiacich kritérií, kritérií používaných pri vyjadrovaní sa k vnútornému systému zabezpečovania kvality, kritérií komplexného systému manažérstva kvality podľa európskeho modelu CAF a kritérií ARRA,
- zabezpečovať funkčnosť vnútorného systému zabezpečovania kvality prostredníctvom každoročných hodnotiacich správ a tvorbou a analyzovaním samohodnotiacich správ a prijímaním a implementáciou plánov zlepšovania, podľa modelu CAF,
- podporovať princíp kultúry kvality implementáciou modelu CAF,
- zabezpečovať prenos princípov manažérstva kvality do strategických i bežných činností fakulty,
- zvyšovať povedomie o cieľoch a politike kvality v akademickej obci,
- zapájať študentov, pedagogických, výskumných a administratívnych pracovníkov PdF TU do stanovovania a plnenia cieľov kvality a monitorovania ich dosiahnutia,
- zverejňovať výsledky zo zisťovania spätnej väzby a prijímať opatrenia zaisťujúce trvalé zlepšovanie systému vnútorného zabezpečenia kvality.
Kľúčové indikátory
- Percentuálna miera plnenia úloh a kritérií, ktorá vyplýva z údajov uvedených v každoročných hodnotiacich správach,
- počet samohodnotiacich správ podľa modelu CAF,
- návratnosť prieskumov súvisiacich s kvalitou v akademickej obci PdF TU,
- počet aktívnych študentov, pedagogických, výskumných a administratívnych pracovníkov v rámci implementácie vnútorného systému kvality na PdF TU.
Vzdelávanie a starostlivosť o študentov
4. Cieľ
Preniesť primeranú časť zodpovednosti na študentov a motivovať ich v angažovaní sa v oblastiach komunitného života, najmä športu, kultúry, dobrovoľníctva, spoločenských aktivít, študentskej univerzitnej a fakultnej pomoci a duchovného života.
Stratégie
- Podporovať existujúce študentské organizácie, zoskupenia,
- podporovať angažovanosť študentov v aktivitách Centra pomoci študentom.
Kľúčové indikátory
- Počet a druh aktivít študentských organizácií,
- výška pridelených financií na činnosť študentských organizácií.
5. Cieľ
Upevňovať dobré meno PdF TU, zvyšovať atraktivitu štúdia na PdF TU a zabezpečiť prepojenie univerzitného a zamestnávateľského prostredia v procese vzdelávania.
Stratégie
- Získavať a každoročne vyhodnocovať spätné väzby od absolventov PdF TU, prostredníctvom on‑line dotazníka, dotýkajúce sa ich názorov na kvalitu vzdelávania a na ich uplatniteľnosti v praxi,
- získavať a každoročne vyhodnocovať spätné väzby od študentov, prostredníctvom dotazníka v systéme MAIS určeného pre študentov PdF TU, dotýkajúce sa ich názorov na kvalitu vzdelávania na TU, vzdelávacie prostredie a prácu jej pedagógov,
- monitorovať záujem o nové typy štúdia a rozvíjať nové alebo kombinované študijné a vedné odbory a študijné programy podľa záujmu potencionálnych uchádzačov a situácie na trhu práce a vo vysokom školstve na Slovensku a v zahraničí,
- pravidelne organizovať Deň otvorených dverí,
- vytvoriť kvalitnú mediálnu stratégiu PdF TU.
Kľúčové indikátory
- Počet a hodnotenie od absolventov a študentov PdF TU,
- údaje o rozvoji študijných a vedných odborov a študijných programov,
- vyhodnocovanie úspešnosti Dňa otvorených dverí,
- počet a kvalita mediálnych ohlasov na dosiahnuté úspechy.
6. Cieľ
Opätovne získať európske značky ECTS Label a DS Label.
Stratégie
- Každoročne inovovať obsah portálu ECTS Label a DS Label,
- napĺňať aktuálne kritériá podmieňujúce získanie značiek ECTS Label a DS Label,
- dôsledne informovať verejnosť o získaní a výhodách značiek ECTS Label a DS Label.
Kľúčové indikátory
- Inovovaný obsah portálov značiek ECTS Label a DS Label,
- údaje o plnení kritérií značiek ECTS Label a DS Label.
7. Cieľ
Vytvoriť nadštandardné prostredie pre uchádzačov o štúdium so špecifickými potrebami a študentov so špecifickými potrebami.
Stratégie
- Odstraňovať materiálne, fyzické a psychické bariéry pri štúdiu a školských aktivitách dotýkajúcich sa študentov so špecifickými potrebami,
- pripravovať pedagógov a zamestnancov fakulty na porozumenie potrebám študentov so špecifickými potrebami,
- propagovať otvorenosť fakulty voči študentom so špecifickými potrebami,
- spolupracovať s inými inštitúciami a univerzitami s cieľom výmeny skúseností pri zabezpečovaní rovnakých príležitostí pre študentov so špecifickými potrebami.
Kľúčové indikátory
- Informovanosť študentov, pedagógov a ostatných zamestnancov fakulty o potrebách uchádzačov a študentov so špecifickými potrebami,
- primerané začlenenie študentov so špecifickými potrebami do vzdelávacieho procesu,
- spolupráca univerzitného a fakultných koordinátorov pre študentov so špecifickými potrebami na príprave metodických usmernení MŠVVaŠ SR.
Vedecká, výskumná a umelecká činnosť
8. Cieľ
Skvalitňovať a podporovať rast vedeckej, výskumnej a umeleckej činnosti.
Stratégie
- Presúvať ťažisko pracovného zaťaženia katedier na vedeckú činnosť,
- pokračovať v rastúcom trende publikovania monografií v renomovaných zahraničných a domácich vydavateľstvách,
- zvyšovať podiel vedeckých publikácií v karentovaných časopisoch,
- podporovať zapojenie sa tvorivých zamestnancov TU do výskumných projektov,
- pokračovať v nastavenom trende rastu počtu výskumných projektov kategórií „Európsky výskumný priestor“ (program EÚ Horizon 2020, Európska rada pre výskum) alebo „Domáca agentúra“ (APVV, VEGA, KEGA),
- rozvíjať študentskú vedeckú a odbornú činnosť a propagáciu jej výsledkov na domácej i medzinárodnej úrovni,
- podporovať prezentáciu vlastnej vedeckovýskumnej činnosti a možnosti jej porovnávania s výsledkami iných pracovísk organizovaním vedeckých podujatí na fakulte,
- podporovať pôsobenie tvorivých zamestnancov fakulty vo vedeckých a odborných grémiách rezortného, celoštátneho a medzinárodného významu,
- smerovať k zvyšovaniu počtu študijných pobytov v zahraničí,
- pravidelne prezentovať vedeckovýskumnú činnosť pracovníkov počas Týždňa vedy a techniky a na podujatiach, ktoré popularizujú výsledky vedy a výskumu.
Kľúčové indikátory
- Počet podaných výskumných projektov,
- objem finančných prostriedkov na riešenie výskumných projektov z grantov,
- priemerná výška získaných prostriedkov z grantov na jedného tvorivého zamestnanca,
- počet tvorivých zamestnancov na riešení jedného výskumného projektu,
- počet publikácií v zahraničných renomovaných vydavateľstvách,
- počet publikácií v domácich vydavateľstvách,
- úspešnosť publikovania vedeckých článkov v zahraničných alebo domácich publikáciách registrovaných v citačných indexoch, Web of Science alebo Scopus,
- počet ohlasov v zahraničných citačných databázach,
- počet tvorivých zamestnancov TU, ktorí absolvovali študijný pobyt v zahraničí,
- prezentácia na popularizačných podujatiach a ohlasy na ňu.
Vonkajšie vzťahy
9. Cieľ
Prehlbovať spoločenský vplyv fakulty spoluprácou s mestom Trnava, Trnavským samosprávnym krajom a partnerskými inštitúciami v rámci trnavského regiónu i Slovenska v záujme presadzovania spoločných postupov pri skvalitňovaní univerzitného prostredia.
Stratégie
- Pokračovať v budovaní siete aktívnej spolupráce so vzdelávacími a vedeckými inštitúciami a so všetkými subjektmi aktívnymi vo vzdelávaní, vede, kultúre a spoločensko‑politických vzťahoch na Slovensku,
- pokračovať v zintenzívňovaní spolupráce s mestom Trnava a Trnavským samosprávnym krajom a operatívne reagovať na požiadavky vonkajšieho prostredia,
- zvyšovať počet zástupcov fakulty v komisiách a orgánoch v rámci mesta, regiónu i Slovenska v úsilí získať možnosť podieľať sa aktívnejšie na tvorbe dôležitých materiálov a rozhodnutí,
- pokračovať v nastavenom trende rozvíjania spolupráce s partnerskými inštitúciami na Slovensku,
- pokračovať v aktívnej účasti na spoločných projektoch v rámci domácich zmlúv o spolupráci.
Kľúčové indikátory
- Počet a kvalita aktívnych zmlúv o spolupráci s inštitúciami na Slovensku,
- počet a kvalita aktivít fakulty v rámci regiónu Trnavy a na Slovensku,
- počet a význam zastúpení zamestnancov fakulty v komisiách a orgánoch na Slovensku,
- počet realizovaných spoločných podujatí, projektov, vedeckých konferencií a seminárov.
10. Cieľ
Pokračovať v otváraní sa fakulty voči európskemu a mimoeurópskemu zahraničnému akademickému priestoru a posilňovať jej špecifické postavenie v prostredí medzinárodne uznávaných vzdelávacích a vedeckých inštitúcií.
Stratégie
- Zintenzívniť zmluvné i neformálne vzťahy s partnerskými európskymi i mimoeurópskymi inštitúciami,
- zvýšiť dôraz na kvalitu zahraničných vzťahov fakulty posilnením vytvárania podmienok na zvýšenie počtu zahraničných študentov študujúcich na fakulte a rozšírením ponuky študijných programov všetkých stupňov štúdia v cudzích jazykoch,
- podporovať mobility študentov a zamestnancov, najmä v rámci spolupráce s významnými zahraničnými partnerskými inštitúciami,
- zapojiť študentov, pedagogických, výskumných a administratívnych pracovníkov pôsobiacich na partnerských inštitúciách rámci Erasmus+ do prezentácie fakulty zahraničí,
- pokračovať v nastolenom trende podporovania bilaterálnych vzťahov v rámci programu Erasmus+ a zamerať sa na propagáciu študijných a mobilitných programov v cudzích jazykoch a vytváranie vhodných podmienok na prijímanie zahraničných študentov, pedagógov, vedcov a umelcov,
- pokračovať v uzatváraní nových zmlúv s atraktívnymi vzdelávacími a vedeckými inštitúciami v zahraničí s cieľom vstupovať do spoločných projektov a vytvárať spoločné študijné programy založené na udeľovaní spoločných diplomov pre absolventov týchto programov.
Kľúčové indikátory
- Počet implementovaných zmlúv o spolupráci s partnerskými inštitúciami v zahraničí,
- počet úspešných výmenných študijných pobytov študentov a študijných, výskumných a prednáškových pobytov pedagogických a výskumných pracovníkov v zahraničí,
- počet realizovaných vedeckých konferencií a seminárov s medzinárodnou účasťou a publikovaných výstupov z týchto podujatí.
11. Cieľ
Podporovať identitu a integritu PdF TU vo vnútornom prostredí TU, navonok a v komunite priateľov a absolventov PdF TU.
Stratégie
- Udržiavať tradíciu univerzitných a fakultných podujatí, prípadne zaviesť nové iniciatívy, sprostredkovať informácie súvisiace s identitou a podporujúce integritu PdF TU a TU ako celku, vrátane ich primeranej medializácie,
- organizovať fakultné podujatia pre študentov a absolventov PdF TU,
- podporovať činnosť klubu Alumni.
Kľúčové indikátory
- Počet zorganizovaných univerzitných a fakultných podujatí,
- počet a kvalita informácií súvisiacich s identitou a integritou PdF TU a TU,
- počet realizovaných vedeckých konferencií a seminárov s účasťou absolventov PdF TU,
- počet účastníkov vedeckých konferencií a seminárov z radov absolventov PdF TU,
- počet podujatí klubu Alumni.