Dátum: 19. 1. 2023, minulý rok

Úvod

Záverečná skúška rozširujúceho štúdia pozostáva z obhajoby záverečnej písomnej práce a ústnej skúšky.

Záverečná písomná práca je rozsiahlejšia vedecko­‑kvalifikačná písomná práca, ktorá má priniesť nové poznatky, prínosné pre konkrétny študijný program/odbor. Formát a štýl diplomovej práce rešpektuje zvyklosti platné v príslušnej vednej disciplíne (teória vyučovania jazykov). Svojou záverečnou prácou študent preukazuje schopnosti pracovať s rôznymi odbornými a vedeckými zdrojmi a realizovať vlastný výskumný projekt s podporou a pod vedením školiteľa. Požadovaný rozsah práce a úroveň dosiahnutých výsledkov zodpovedá požiadavkám na diplomové práce.

Cieľom ústnej záverečnej skúšky je preveriť teoretické vedomosti študenta získané počas magisterského štúdia a jeho schopnosť ich syntetizovať a využívať pri riešení konkrétnych pedagogických situácií. Počas záverečnej skúšky študent preukazuje svoju schopnosť uvažovať o probléme v širších súvislostiach a syntetizovať nadobudnuté vedomosti z viacerých predmetov. Ústna skúška svojím obsahom ani formou nie je opakovaním čiastkovej skúšky z niektorého predmetu, ktorý študent absolvoval počas štúdia.

Postup pri tvorbe a obhajobe záverečnej písomnej práce

Výber témy práce

  1. Témy záverečných prác pre študentov v prvom roku štúdia zverejní príslušná katedra v termíne stanovenom časovým harmonogramom fakulty v MAIS (termín je zhodný so zverejnením tém diplomových prác).
  2. Témy v MAIS vypisuje školiteľ, pričom uvedie minimálne slovenský a anglický názov práce a pokyny na vypracovanie v slovenskom jazyku (cieľ práce, odporúčanú metódy a očakávaný prínos práce pre študijný odbor).
  3. Študenti si vyberajú tému záverečnej práce najneskôr do konca nasledujúceho mesiaca po zverejnení tém v MAIS.
  4. Na zvolenú tému sa študent prihlasuje priamo v portáli MAIS.
  5. Školiteľ, ktorý prácu vypísal, prihlášku študenta akceptuje alebo odmietne (tiež v MAIS) do 5 pracovných dní.
  6. Študent si môže navrhnúť tému podľa vlastného záujmu, musí ju však schváliť vedúci príslušnej katedry. Študent musí konzultovať tému s potenciálnym školiteľom a ak ten s ňou súhlasí, sám do MAIS nahrá zadanie, na ktoré sa študent prihlási a postupuje ako v bodoch 2 až 5.

Vypracovanie záverečnej práce

  1. Záverečnú prácu študent vypracúva pod vedením školiteľa. Študent a školiteľ spolu komunikujú formou individuálnych konzultácií. Spôsob a frekvenciu konzultácií si stanovia študent a školiteľ podľa potreby vzájomnou dohodou.
  2. Základné náležitosti, ktoré musí spĺňať záverečná práca, sa uvádzajú v smernici rektora Trnavskej univerzity v Trnave o bibliografickej registrácii, kontrole originality, sprístupňovaní, uchovávaní a základných náležitostiach záverečných, rigoróznych a habilitačných prác.
  3. Na základe akreditačných kritérií sa záverečné práce na KAJL sa vypracúvajú v anglickom jazyku.
  4. Študent je povinný prácu vypracovať samostatne pod vedením školiteľa a musí zachovávať všetky pravidlá akademickej/vedeckej etiky. Všetky použité zdroje musí náležite uviesť v texte aj v zozname použitej literatúry. Pri použití materiálov chránených autorskými právami postupuje podľa platnej legislatívy (autorský zákon). Porušenie pravidiel vedeckej etiky, plagiátorské postupy a vypracovanie práce s pomocou iných osôb (napr. agentúry zhromažďujúce zdroje a dáta) je dôvodom na neodporučenie práce na obhajobu.

Odovzdanie diplomovej práce

  1. Za odovzdanie záverečnej práce sa považuje jej nahratie do centrálneho registra záverečných prác (EZP). Študent je po jej nahratí povinný vytlačiť dvakrát licenčnú zmluvu, analytický list a protokol o kontrole originality (bez časti „Plain text dokumentu na kontrolu“).
  2. Dekan fakulty môže určiť, že študent musí odovzdať aj stanovený počet výtlačkov záverečných prác (papierový výtlačok alebo CD ROM). Tieto študent odovzdáva v termíne a na mieste určenom v harmonograme akademického roka PdF.
  3. Elektronická verzia záverečnej práce v EZP a vytlačené verzie musia byť totožné. V prípade rozdielov sa za rozhodujúcu považuje elektronická verzia v EZP.
  4. Očakávame, že naši študenti budú pri tlači a väzbe záverečnej práce voliť postupy šetrné k životnému prostrediu – odporúčame tlačiť na recyklovaný papier, text tlačiť obojstranne a používať šetrný režim tlače. Pri väzbe odporúčame zvoliť ekologickú strunovú väzbu a recyklovateľnú kartónovú obálku.

Hodnotenie a obhajoba diplomovej práce

  1. Školiteľ klasifikuje záverečnú prácu školiteľským posudkom, ktorý zverejňuje v centrálnom registri záverečných prác najneskôr 5 pracovných dní pred obhajobou. Prácu hodnotí klasifikačnými stupňami A až FX.
  2. Záverečnú prácu posudzuje jeden oponent, ktorý vypracuje písomný posudok, s ktorým sa má študent právo oboznámiť najneskôr 5 pracovných dní pred obhajobou prostredníctvom centrálneho registra záverečných prác. Prácu hodnotí klasifikačnými stupňami A až FX.
  3. V prípade, že školiteľ aj oponent klasifikovali záverečnú prácu stupňom FX, práca nie je postúpená na obhajobu a študent ju musí prepracovať a znovu odovzdať v termíne stanovenom harmonogramom fakulty.
  4. Študent musí mať dostatočný časový priestor na to, aby sa oboznámil s posudkami a pripravil si svoju obhajobu (min. 5 pracovných dní). Svoje odpovede na otázky v posudkoch môže so školiteľom a/alebo oponentom vopred konzultovať.
  5. Termíny obhajob záverečných prác stanovuje dekan v súlade s harmonogramom akademického roka.
  6. Celková obhajoba záverečnej práce prebieha pred komisiou a trvá 40 minút. Obhajobu vedie predseda komisie pre obhajoby záverečných prác. Obhajoba záverečnej práce je verejná.
  7. Študent najskôr stručne predstaví svoju prácu členom komisie, ktorí ju nemali možnosť prečítať vopred (max. 7 – 10 min.). Sústredí sa najmä predstavenie cieľov práce, zdôvodnenie metodického postupu výskumu a predstavenie dosiahnutých výsledkov. Kvôli lepšiemu oboznámeniu sa s obsahom práce členmi komisie je vhodné, ak študent prinesie na obhajobu aspoň jeden výtlačok práce, aj keď to nie je výslovne požadované v harmonograme štúdia.
  8. Následne školiteľ a oponent predstavia svoje posudky (každý max. 5 minút) a položia študentovi otázky.
  9. Študent reaguje na posudky (10 min.). Obhajobu si môže študent pripraviť na papier alebo do prezentácie, príp. môže používať doplňujúce materiály (zdroje, výskumné nástroje a dáta).
  10. Následne predseda komisie otvorí diskusiu k obhajobe, ktorá trvá max. 10 min.
  11. Po diskusii predseda ukončí verejnú časť obhajoby. V neverejnej časti komisia hodnotí výkon študenta (kvalitu práce a obhajoby, vecnú správnosť, prezentačné zručnosti študenta a jeho schopnosť adekvátne reagovať v akademickej diskusii) podľa študijného poriadku PdF TU. Výsledok obhajoby ohodnotí komisia klasifikačnými stupňami A až FX.

Priebeh záverečnej ústnej skúšky

  1. Okruhy téz na záverečnú ústnu skúšku zverejní katedra do 24. januára. Do 31. januára môžu študenti zasielať svoje pripomienky garantovi študijného programu. Po 1. februári už nie sú prípustné žiadne úpravy.
  2. Ústna skúška prebieha pred komisiou, je verejná a vedie ju predseda komisie.
  3. Študent si ťahá jednu otázku. Následne má cca. 10 min. na prípravu ústnej odpovede. Príprava na odpoveď musí byť písomná – na papieri označenom pečiatkou katedry. Túto písomnú prípravu študent po odpovedi odovzdá a je súčasťou protokolu o záverečnej skúške.
  4. Čas na odpoveď je limitovaný dĺžkou 15 minút.
  5. V miestnosti s komisiou sa vždy nachádzajú minimálne dvaja študenti – spravidla jeden odpovedá a druhý sa pripravuje na odpoveď.
  6. Členovia komisie môžu počas odpovede kedykoľvek položiť študentovi doplňujúce otázky z okruhu, ktorý si študent vybral.
  7. Hodnotenie študentov je neverejné. Komisia hodnotí výkon študenta (vecnú a terminologickú správnosť, prezentačné zručnosti, schopnosť formulovať názor, zdôvodniť ho a adekvátne reagovať v akademickej diskusii) podľa študijného poriadku PdF TU. Výsledok obhajoby ohodnotí komisia klasifikačnými stupňami A – FX. Výsledky sa oznamujú individuálne – každému študentovi jednotlivo.

 

Prajeme Vám bezproblémovú prípravu a úspešný priebeh štátnych skúšok 😊