TlačiťTlačiť Slovenčina English Hľadať RSS

© 2005 – 2024 Roman Horváth, všetky práva vyhradené. Dnes je 2. 5. 2024.

Stránka sa načítava, prosím čakajte…

Dátum: 2. 8. 2022, predminulý rok

V tomto článku je sprístupnená séria vzdelávacích miniaplikácií s krátkym opisom. Vznikali postupne so spoluautorom Danielom Kuszým. otvárané v novom okne
(obvykle ide o externý odkaz) K celej sérii bola vo finále vytvorená centrálna spúšťacia aplikácia.

 

Požadované súčasti:

  • ikonaGRobot 972,61 kB (949,82 KiB), 26. 3. 2024 umiestnený do c:\_jEdit alebo na spustiteľnú cestu Javy (classpath).

Odporúčané súčasti:

  • ikonaSkript findJava.bat 1,11 kB (1,08 KiB), 8. 5. 2023 umiestnený do c:\_jEdit. (Alebo nastavenie cesty classpath ručne.)
  • ikonaUtilita getConfigString.exe 56,83 kB (55,49 KiB), 15. 12. 2021 umiestnená do c:\_jEdit. (Požaduje pri sebe prítomnosť súboru c:\_jEdit\_config_(win).bsh z balíčka ikona_jEdit.zip)

 


 

obrázok

Toto je spúšťacie centrálne okno, ktoré dokáže spustiť ostatné miniaplikácie.

obrázok

Svetelno-zrkadlová simulácia bitového súčtu. Používateľ môže vypínať a zapínať štyri lampy v hornej časti, čím dokáže simuláciu zjednodušiť, ak to je potrebné.

Najdôležitejším prvkom simulácie sú otvory v doskách v strede. Tie vie používateľ klikaním otvárať (1) a zatvárať (0). Na spodnej doske sa premieta výsledok bitového súčtu. (Svetelný lúč symbolizuje bitovú/logickú 1, jeho neprítomnosť 0.)

obrázok

Svetelná simulácia bitového súčinu. Používateľ môže vypínať a zapínať štyri lampy v hornej časti, čím dokáže simuláciu zjednodušiť, ak to je potrebné.

Najdôležitejším prvkom simulácie sú otvory v doskách v strede. Tie vie používateľ klikaním otvárať (1) a zatvárať (0). Na spodnej doske sa premieta výsledok bitového súčinu. (Svetelný lúč symbolizuje bitovú/logickú 1, jeho neprítomnosť 0.)

obrázok

V spodnej časti sú náhodne rozsvietené žiarovky (tyrkysová = svieti = bitová/logická 1, šedá = bitová/logická 0). Používateľ má spočítať hodnoty bitov a naťukať výsledok s použitím vizuálnej (tlačidlovej) klávesnice. Správnosť overí tlačidlom Over, ktoré sa po stlačení zmení na tlačidlo Znova – jeho stlačenie bude znamenať vygenerovanie novej kombinácie rozsvietenia žiaroviek. Tlačidlo Vymaž funguje podobne ako kláves backspace na počítačovej klávesnici.

obrázok

V hornej časti je na „displeji“ náhodne vygenerovaná hodnota v desiatkovej sústave. Používateľ ju má rozdeliť na bity (v dvojkovej sústave) a rozsvietiť podľa toho žiarovky v spodnej časti (tyrkysová = svieti = bitová/logická 1, šedá = bitová/logická 0). Správnosť overí tlačidlom Over. Tlačidlo Znova vygeneruje ďalšie číslo.

obrázok

Táto miniaplikácia slúži na experimentovanie s tým, ako vyzerá desiatková hodnota v dvojkovej sústave. Skúste zadať mocniny dvojky (1, 2, 4, 8, 16…) a uvidíte svietiť jedinú žiarovku (tyrkysovou farbou). Zadajte ľubovoľné iné číslo a rozsvieti sa presne taká kombinácia žiaroviek, ktorá je súčtom prislúchajúcich mocnín dvojky… (Tlačidlo Vymaž funguje podobne ako kláves backspace na počítačovej klávesnici.)

obrázok

Táto miniaplikácia slúži na experimentovanie s tým, aký vplyv majú jednotlivé bity (tyrkysovo rozsvietené) na desiatkovú hodnotu, ktorá sa premieta na displeji nižšie. Skúste rozsvietiť len jednu jedinú žiarovku a získate mocninu dvojky (1, 2, 4, 8, 16…). Rozsvieťte ľubovoľnú kombináciu žiaroviek a zobrazí sa hodnota, ktorá je presným súčtom „hodnôt žiaroviek“. Pravým tlačidlom sa dajú zobrazovať a skrývať číselné hodnoty bitov (mocniny dvojky, ktoré reprezentujú) a to buď klikaním na žiarovky jednotlivo, alebo naraz kliknutím na displej.

obrázok

Chcete si pocvičiť prstoklad? Táto minihra môže byť dobrou pomôckou. Napíšte čo najrýchlejšie zobrazené slovo a Vaše autíčko získa zrýchlenie. Predbehnite svojho virtuálneho súpera a dorazte do cieľa prvý! Trestom je len strata času… V majáčiku sa zobrazuje počet kôl, ktoré konkrétne autíčko prešlo.

Slová sa dajú upravovať v súbore TextPretekára.txt, ale hra vyberá len tie slová, ktoré majú požadovanú dĺžku (5 znakov).