Stránka sa načítava, prosím čakajte…
© 2005 – 2024 Roman Horváth, všetky práva vyhradené. Dnes je 2. 5. 2024.
Dátum: 2. 8. 2022, predminulý rok
V tomto článku je sprístupnená séria vzdelávacích miniaplikácií s krátkym opisom. Vznikali postupne so spoluautorom Danielom Kuszým. K celej sérii bola vo finále vytvorená centrálna spúšťacia aplikácia.
Požadované súčasti:
- GRobot 972,61 kB (949,82 KiB), 26. 3. 2024 umiestnený do
c:\_jEdit
alebo na spustiteľnú cestu Javy (classpath
).
Odporúčané súčasti:
- Skript
findJava.bat
1,11 kB (1,08 KiB), 8. 5. 2023 umiestnený doc:\_jEdit
. (Alebo nastavenie cestyclasspath
ručne.)
- Utilita
getConfigString.exe
56,83 kB (55,49 KiB), 15. 12. 2021 umiestnená doc:\_jEdit
. (Požaduje pri sebe prítomnosť súboruc:\_jEdit\_config_(win).bsh
z balíčka_jEdit.zip
)
- Balíček MiniAplikácií na prevzatie 391,66 kB (382,48 KiB), 2. 7. 2023
Toto je spúšťacie centrálne okno, ktoré dokáže spustiť ostatné miniaplikácie.
Svetelno-zrkadlová simulácia bitového súčtu. Používateľ môže vypínať a zapínať štyri lampy v hornej časti, čím dokáže simuláciu zjednodušiť, ak to je potrebné.
Najdôležitejším prvkom simulácie sú otvory v doskách v strede. Tie vie používateľ klikaním otvárať (1) a zatvárať (0). Na spodnej doske sa premieta výsledok bitového súčtu. (Svetelný lúč symbolizuje bitovú/logickú 1, jeho neprítomnosť 0.)
Svetelná simulácia bitového súčinu. Používateľ môže vypínať a zapínať štyri lampy v hornej časti, čím dokáže simuláciu zjednodušiť, ak to je potrebné.
Najdôležitejším prvkom simulácie sú otvory v doskách v strede. Tie vie používateľ klikaním otvárať (1) a zatvárať (0). Na spodnej doske sa premieta výsledok bitového súčinu. (Svetelný lúč symbolizuje bitovú/logickú 1, jeho neprítomnosť 0.)
V spodnej časti sú náhodne rozsvietené žiarovky (tyrkysová = svieti = bitová/logická 1, šedá = bitová/logická 0). Používateľ má spočítať hodnoty bitov a naťukať výsledok s použitím vizuálnej (tlačidlovej) klávesnice. Správnosť overí tlačidlom Over
, ktoré sa po stlačení zmení na tlačidlo Znova
– jeho stlačenie bude znamenať vygenerovanie novej kombinácie rozsvietenia žiaroviek. Tlačidlo Vymaž
funguje podobne ako kláves backspace
na počítačovej klávesnici.
V hornej časti je na „displeji“ náhodne vygenerovaná hodnota v desiatkovej sústave. Používateľ ju má rozdeliť na bity (v dvojkovej sústave) a rozsvietiť podľa toho žiarovky v spodnej časti (tyrkysová = svieti = bitová/logická 1, šedá = bitová/logická 0). Správnosť overí tlačidlom Over
. Tlačidlo Znova
vygeneruje ďalšie číslo.
Táto miniaplikácia slúži na experimentovanie s tým, ako vyzerá desiatková hodnota v dvojkovej sústave. Skúste zadať mocniny dvojky (1, 2, 4, 8, 16…) a uvidíte svietiť jedinú žiarovku (tyrkysovou farbou). Zadajte ľubovoľné iné číslo a rozsvieti sa presne taká kombinácia žiaroviek, ktorá je súčtom prislúchajúcich mocnín dvojky… (Tlačidlo Vymaž
funguje podobne ako kláves backspace
na počítačovej klávesnici.)
Táto miniaplikácia slúži na experimentovanie s tým, aký vplyv majú jednotlivé bity (tyrkysovo rozsvietené) na desiatkovú hodnotu, ktorá sa premieta na displeji nižšie. Skúste rozsvietiť len jednu jedinú žiarovku a získate mocninu dvojky (1, 2, 4, 8, 16…). Rozsvieťte ľubovoľnú kombináciu žiaroviek a zobrazí sa hodnota, ktorá je presným súčtom „hodnôt žiaroviek“. Pravým tlačidlom sa dajú zobrazovať a skrývať číselné hodnoty bitov (mocniny dvojky, ktoré reprezentujú) a to buď klikaním na žiarovky jednotlivo, alebo naraz kliknutím na displej.
Chcete si pocvičiť prstoklad? Táto minihra môže byť dobrou pomôckou. Napíšte čo najrýchlejšie zobrazené slovo a Vaše autíčko získa zrýchlenie. Predbehnite svojho virtuálneho súpera a dorazte do cieľa prvý! Trestom je len strata času… V majáčiku sa zobrazuje počet kôl, ktoré konkrétne autíčko prešlo.
Slová sa dajú upravovať v súbore TextPretekára.txt
, ale hra vyberá len tie slová, ktoré majú požadovanú dĺžku (5 znakov).