© 2014 R. H., Laser Cross Grid & Guns
Najlepší spôsob oboznamovania sa s pravidlami je experimentovanie s prostredím. Na vysvetlenie toho, na čo by časový rámec experimentov nepostačoval, poslúži tento krátky manuál, ktorý nadväzuje na obrázkové pravidlá.
Obrázkové pravidlá zobrazujú účinky jednotlivých farebných kombinácií laserov na útvary na scéne a vplyv laserov a útvarov na rôzne druhy včiel na scéne. Toto grafické vyjadrenie nie je sprevádzané žiadnym textom, aby texty nepôsobili rušivo na deti, ktoré nevedia čítať a písať.
Negatívnym dôsledkom stručnosti grafického vyjadrenia býva dlhší čas potrebný na lepšie porozumenie predloženého systému pravidiel. Na uľahčenie alebo urýchlenie úplného porozumenia je užitočné spracovanie (tohto) textového manuálu.
Výstrely delami laserov rôznych farieb sú výkonným prostriedkom prostredia LCG. Spôsob pôsobenia laserov úzko súvisí s maticovou hierarchiou útvarov, ktorá je znázornená v tabuľke pod týmto odsekom. Trojuholník môže vniknúť aj z ničoho. Ďalšie susediace útvary v matici vzájomne súvisia horizontálne aj vertikálne a účinok diel na jestvujúce útvary býva taký, že jeden útvar sa podľa farieb laserov zmení na druhý. Niektoré farby laserov majú na útvary vplyv v horizontálnom smere (v zmysle hierarchie v matici), iné vo vertikálnom. Väčšina zmien je reverzibilná.
![]() |
![]() |
||
trojuholník/smerník | štvorec/stena | ||
![]() |
![]() |
||
päťuholník/triedič | guľa/odrážač | ||
![]() |
![]() |
||
špirála/portál | hviezda/hodnosť | ||
![]() |
![]() |
||
diamant/negátor | srdce |
Akčný bod pôsobenia laserov na objekty v mriežke sa nachádza v mieste ich skríženia. Výstrely lasermi rovnakých farieb majú spravidla za dôsledok premenu útvaru v rámci znázornenej hierarchie a to buď v horizontálnom, alebo vertikálnom smere. Výstrely lasermi rôznych farieb majú spravidla za následok zmenu vlastností jestvujúceho útvaru v mriežke.
Základom je teda skríženie laserov rovnakej farby. (Vysvetľujúci text je vhodné počas čítania priebežne konfrontovať s obrázkovými pravidlami.)
Keď sú farby obidvoch diel nastavené na modrú, tak pri výstrele do prázdneho miesta v mriežke vznikne prvý zo série útvarov – trojuholník. Vo väčšine ostatných prípadov nastane zmena jestvujúceho útvaru na svoj pár v horizontálnom smere. (Vzhľadom na účinok ďalších farieb sú táto farba a jej smer pôsobenia v matici považované za bezpečné.) Napríklad trojuholník sa zmení na štvorec a naopak. Výnimku tvorí srdce. Srdce nie je možné spätne zmeniť na žiadny z útvarov (z ktorého môže vzniknúť).
Účinok výstrelu do prázdneho miesta v mreži je nulový. Skríženie červených laserov v mieste jestvujúceho útvaru v mreži znamená zmenu zasiahnutého útvaru na útvar, ktorý je umiestnaný v matici hierarchie (pozri obrázok vyššie) pod ním (ak je to možné, to znamená, ak je nejaký útvar pod ním v matici definovaný). Môžeme to chápať ako posúvanie prvkov na vyššiu energetickú hladinu. Ak vyššia energetická hladina nejestvuje, tak je útvar zničený. Príklady: trojuholník sa zmení na päťuholník, štvorec na guľu, srdce a diamant sú zničené.
Účinok výstrelu do prázdneho miesta v mreži je nulový. Skríženie zelených laserov v mieste jestvujúceho útvaru v mreži zníži energetickú hladinu zasiahnutého útvaru (ak je to možné). Ak nižšia energetická hladina nejestvuje, tak je útvar (opäť) zničený. Výnimku tvorí srdce. Výstrel zelenými lasermi do srdca spôsobí vznik štyroch obyčajných včiel. Príklady: diamant sa zmení na portál (špirálu), hviezda na guľu, trojuholník a štvorec budú zničené.
• • •
Skríženie laserov rôznych farieb má väčšinou za následok zmenu vlastností jestvujúceho útvaru. (Účinok výstrelu do prázdneho miesta je nulový. V tejto súvislosti je kľúčový výstrel modrých diel do prázdneho miesta. To znamená počiatok.)
Kombinácia týchto farieb laserov má pri väčšine útvarov za následok ich rotáciu doprava alebo doľava. Pre útvary od gule vyššie ide len o estetickú záležitosť, pričom na portáli samotnom sa táto zmena vizuálne neprejaví, keďže portál rotuje neustále. Pre útvary nižšie od gule je zmena aj funkčná – trojuholník (smerník) a päťuholník (triedič) zmenia smer posielania resp. triedenia včiel. (Vplyv všetkých útvarov na včely je opísaný nižšie v sekcii Ďalšie pravidlá.)
Stena (štvorec) nerotuje, namiesto toho sa pre ňu zmení vlastnosť povolenia prechodu pre určitý druh včely. Cyklicky sa pri tom menia nasledujúce štyri stavy (stav určuje, ktorý druh včely smie cez stenu prejsť): žiadna včela, obyčajná včela, antivčela a magická včela.
Kombinácia modrej a zelenej umožňuje zvýšiť alebo znížiť dosah pre trojuholník, päťuholník a guľu. (Vplyv všetkých útvarov na včely je opísaný nižšie v sekcii Ďalšie pravidlá..) Štvorec (stena) tvorí opäť výnimku. Pre neho sa menia/prepínajú dve ďalšie vlastnosti súvisiace s tým, aký druh včely bude mať dovolené prejsť cez túto stenu.
Kombinácia modrého lasera pre horné delo a červeného lasera pre ľavé delo cyklicky prepína povolenie prechodu cez stenu pre včely vzhľadom na ich hodnosť. Menia sa tri stavy: nezáleží na hodnosti, musí byť bez hodnosti alebo musí byť kráľovná. Kombinácia červeného lasera pre horné delo a modrého lasera pre ľavé delo prepína vlastnosť prevrátenia platnosti všetkých pravidiel súvisiacich s povolením prechodu cez túto stenu. Ide v podstate o logické nie. Vďaka tomu sa dá vytvoriť veľmi presná kombinácia pravidiel prechodu určitých druhov a hodností včiel cez konkrétnu stenu.
Táto kombinácia laserov okamžite zlikviduje akýkoľvek útvar v mreži s jedinou drobnou výnimkou. Pri výstrele do srdca s farebnou kombináciou červeného lasera horného dela a zeleného lasera ľavého dela síce dôjde k zlikvidovaniu srdca, ale vznikne pri tom jedna obyčajná včela. Túto výnimku môže dieťa využiť pri plnení niektorých úloh, keď z ľubovoľného dôvodu potrebuje vyrobiť jednu jedinú včelu.
• • •
Ostatné pravidlá zväčša súvisia s tým ako pôsobia lasery rôznych farieb a všetky druhy objektov na scéne na jednotlivé druhy včiel.
Modrý laser nezraňuje žiadny druh včiel. Červený laser zraňuje obyčajnú včelu (a obyčajnú kráľovnú) a lieči antivčelu (a antikráľovnú). Zelený laser zraňuje antivčelu (a antikráľovnú) a lieči obyčajnú včelu (a obyčajnú kráľovnú). Z toho vyplýva, že magická včela a magická kráľovná sú v podstate nesmrteľné.
Obrázkové vyjadrenie pravidiel vplyvu jednotlivých útvarov na včely spresňuje a podrobnejšie opisuje nasledujúci text:
![]() |
– | trojuholník/smerník – smerník bez úpravy dosahu pošle včelu na najbližšie miesto v mreži v smere špičky (na obrázku vľavo smeruje špička nahor). S úpravou dosahu (farebnou kombináciou laserov opísanou skoršie) môže smerník poslať včelu aj o vyšší počet polí stanoveným smerom. Včela po nasmerovaní nereaguje s objektmi prostredia a to ani počas preletu dlhšej trasy. To znamená, že smerník (a podobne aj niektoré ďalšie útvary) dokážu včelu poslať napríklad aj cez takú stenu, cez ktorú by inak nemala povolený prelet. |
![]() |
– | štvorec/stena – účelom steny je vytvorenie prirodzenej prekážky pre včely. Cez stenu bez úprav nemôže prejsť žiadna včela. Stene je však možné upraviť vlastnosti tak, aby púšťala (prípadne nepúšťala) len určité typy a/alebo hodnosti včiel. Spôsoby zmeny vlastností štvorca boli opísané skôr. |
![]() |
– | päťuholník/triedič – triedič smeruje včely podobne ako smerník, ale každú včelu pošle na iné miesto pred seba (v smere špičky – na obrázku vľavo smeruje špička nahor). Sú dovolené tri cieľové polohy včiel, ktoré sa pravidelne opakujú. Prvú včelu pošle triedič priamo pred seba (rovnako ako smerník), druhú pred seba a naľavo od špičky, tretiu pred seba a napravo od špičky, štvrtú opäť priamo pred seba a tak ďalej. Aj triediču je možné upraviť dosah (rovnako ako smerníku) a včela tiež po nasmerovaní do cieľa triedičom nereaguje s útvarmi, kým nedosiahne svoj cieľ (rovnako ako pri smerníku). |
![]() |
– | guľa/odrážač – guľa funguje podobným spôsobom ako smerník alebo triedič, ale včely posiela všetkými smermi od seba, to jest od svojho stredu. Ide akoby o kombináciu steny a smerníka, ktorý však pôsobí všetkými smermi smerom od stredu. Keď sa včela dotkne gule presne v bode, ktorý je na jej povrchu najviac vľavo, guľa ju pošle presne opačným smerom vzhľadom na stred gule – čiže v tomto prípade priamo doľava. Samozrejme, že včely obvykle prilietajú z náhodného smeru. Cieľ smerovania záleží len na tom, ktorého bodu gule sa včela dotkne. Aj guli je možné upraviť dosah, to znamená mieru odrazu včiel, ktoré s ňou prídu do kontaktu. (Včela počas preletu do cieľa nereaguje s prostredím.) |
![]() |
– | špirála/portál – portál je lákadlom a cieľovým miestom pre všetky druhy včiel. Väčšina úloh by mala byť zadaná tak, aby portál prijal určitý počet včiel stanoveného typu a hodnosti. |
![]() |
– | hviezda/hodnosť – pri kontakte včely bez hodnosti s hviezdou, bude včela povýšená do kráľovského stavu, pričom je hviezda spotrebovaná. |
![]() |
– | diamant/negátor – pri kontakte obyčajnej včely s diamantom dôjde ku jej premene na antivčelu, pričom je diamant spotrebovaný. |
![]() |
– | srdce – tento útvar je finálnym útvarom a nie je možné ho spätne zmeniť na žiadny iný útvar. Jedine zo srdca je možné vyrobiť živé včely. |
Na doplnenie všetkých pravidiel treba dodať, že keď sa zrazí obyčajná včela s antivčelou, vznikne magická včela. Úplné vymenovanie všetkých možných kombinácií je znázornené graficky v závere obrázkových pravidiel.
Posledným špeciálnym pravidlom prostredia LCG je, že na pracovnej ploche (scéne) nesmú naraz jestvovať dva alebo viac portálov. Ak sa tak stane, portály na seba začnú okamžite pôsobiť a po krátkej chvíli sa zničia v energetickom záblesku.
© 2014 R. H., Laser Cross Grid & Guns