Dátum: 26. 3. 2024, tento rok
Autorky: | PaedDr. Jana Balážová, PhD. |
---|---|
Mgr. Anna Sádovská, PhD. | |
Recenzenti: | doc. PhDr. Alexandra Biščo Kastelová, PhD. |
doc. PaedDr. Erik Žovinec, PhD. | |
Jazyková korektúra: | Mgr. Romana Antalová |
Mgr. Zuzana Sitarčíková, PhD. | |
Vydavateľ: | Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave |
Vydanie: | prvé |
Rok: | 2024 |
|
https://doi.org/10.31262/978‑80‑568‑0621‑0/2024 |
Abstrakt:
Vo vedeckej monografii, v súlade so snahou vyhnúť sa zovšeobecnenému pohľadu na deti s Downovým syndrómom (ďalej iba DS) na základe ich fenotypových charakteristík a preferencii individualizovaných prístupov, autorky v jednotlivých kapitolách pojednávajú o včasnej intervencii zameranej na deti s DS, ktorá priamo súvisí so špecifikami starostlivosti a edukácie detí s DS v ranom veku. Približujú službu včasnej intervencie, jej legislatívnu úpravu a sumarizujú jej súčasti v jednotlivých rezortoch. Snažia sa poukázať na rozdielnosť poskytovania služby včasnej intervencie vo vybraných krajinách Európy. Pozornosť upriamujú na rodinu, ktorá má významnú úlohu pri rozvoji detí s DS. Prinášajú nadhľad (dynamickosť sveta a akceptácia perspektív aj limitov), prehľad (konkrétne inšpiratívne tipy, riešenia, situácie a pod.). Poskytujú podrobné popisy ľudí s DS z medicínskeho hľadiska, ako aj najnovšie výskumné poznatky o vývine mozgu, rizikách neskorších zdravotných problémov. Prezentujú všeobecné poznatky o potrebách detí s DS a význame ich sociálneho a kultúrneho prostredia, ako aj hlboký pohľad na možnosti zásahov do ich vývinu, konkrétne zmyslovej stimulácie, psychomotorického, kognitívneho, rečového a emocionálneho vývinu. Napokon predstavujú výskum rodín s deťmi s DS, v ktorom ich zaujímala oblasť špecifík starostlivosti a edukácie detí s DS. Monografiu možno vnímať ako pomocnú ruka pre tých, ktorí sa venujú deťom s Downovým syndrómom od raného veku.
Kľúčové slová:
Downov syndróm, deti s Downovým syndrómom, rodiny s deťmi s Downovým syndrómom, starostlivosť, včasná intervencia, raná starostlivosť, diagnostika, stimulácia, reziliencia, inkluzívna edukácia, sociálna inklúzia.