Doplňujúce pedagogické štúdium
10. 4. 2018, pred niekoľkými rokmi, aktualizované: 5. 8. 2020, pred štyrmi rokmi
Na doplňujúce pedagogické štúdium podľa zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných…Na doplňujúce pedagogické štúdium podľa zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, je možné prijať: absolventa druhého stupňa vysokoškolského štúdia neučiteľského študijného odboru, ktorý ukončil štúdium prislúchajúceho študijného programu štátnou skúškou z predmetu, na ktorého vyučovanie získava kompetenciu absolvovaním doplňujúceho pedagogického štúdia alebo študenta druhého stupňa vysokoškolského štúdia neučiteľského študijného odboru. Prijímacie konanie na DPŠ sa uskutočňuje formou podania prihlášky (v prílohách nižšie) bez prijímacej skúšky a zaplatením poplatku za štúdium a to vzhľadom na platnú legislatívu, ktorá upravuje organizáciu doplňujúceho pedagogického štúdia. Doplňujúce pedagogické štúdium je pre uchádzačov ponúkané pre špecifické predmetové zamerania, ktoré vyplývajú z akreditovaných študijných programov univerzity a jej organizačných možností. Zoznam predmetových zameraní, v ktorých Trnavská univerzita v Trnave poskytuje doplňujúce pedagogické štúdium je uvedený na tejto stránke. Prihlášky sa podávajú do 31. 7. 2022. Súčasťou prihlášky sú: životopis, úradne overená kópia diplomu a vysvedčenia o štátnej skúške, potvrdenie o zaplatení poplatku za prijímacie konanie, kópia rodného a sobášneho listu. Ďalšie informácie, vrátane poplatkov a spôsobu platby, nájdete tu. čítať viac »
20. 3. 2017, pred niekoľkými rokmi, aktualizované: 1. 7. 2020, pred štyrmi rokmi
V tomto článku získate všetky informácie o študijnom programe.čítať viac »
30. 6. 2020, pred štyrmi rokmi
Schválená vedením PdF TU dňa 18. mája 2020 s účinnosťou od akademického roka 2020/2021. Garantujúcim…Schválená vedením PdF TU dňa 18. mája 2020 s účinnosťou od akademického roka 2020/2021. Garantujúcim pracoviskom pre doplňujúce pedagogické štúdium (DPŠ) na Trnavskej univerzite v Trnave (ďalej univerzita) je Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave (ďalej fakulta). Výučba jednotlivých predmetov v rámci doplňujúceho pedagogického štúdia sa zabezpečuje vysokoškolskými učiteľmi so vzdelaním zodpovedajúcim jednotlivým predmetom štúdia. Pedagogická fakulta pri zabezpečovaní predmetov zameraných na študijné odbory ostatných fakúlt Trnavskej univerzity v Trnave spolupracuje s vysokoškolskými učiteľmi pôsobiacimi v prislúchajúcich študijných odboroch na jednotlivých fakultách univerzity. O študijných záležitostiach v DPŠ rozhoduje dekan Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave. Prijatie na štúdium Prijímacie konanie na DPŠ sa uskutočňuje formou podania prihlášky (vzor prihlášky je v prílohe 1) bez prijímacej skúšky a zaplatením poplatku za štúdium a to vzhľadom na platnú legislatívu, ktorá upravuje organizáciu doplňujúceho pedagogického štúdia. Doplňujúce pedagogické štúdium je pre uchádzačov ponúkané pre špecifické predmetové zamerania, ktoré vyplývajú z akreditovaných študijných programov univerzity a jej organizačných možností. Zoznam predmetových zameraní, v ktorých Trnavská univerzita v Trnave poskytuje doplňujúce pedagogické štúdium, je uvedený na webovej stránke fakulty. Termín podania prihlášky je do 31. 7. prislúchajúceho kalendárneho roka. O prijatí na štúdium rozhoduje dekan Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave na základe predloženia dokladov o ukončenom vzdelaní, resp. o štúdiu na druhom stupni vysokej školy. V prípade nízkeho záujmu o štúdium si fakulta vyhradzuje právo v prislúchajúcom akademickom roku štúdium neotvoriť. Organizácia štúdia Doplňujúce pedagogické štúdium sa organizuje v externej forme kombinovanou metódou (prezenčná a dištančná; obsah programu sa nachádza v prílohe 2). Harmonogram výučby sa vydáva pre každý semester a ročník osobitne. Účastníci sú s ním oboznámení najneskôr pri zápise do prislúchajúceho semestra. Výučba prebieha zvyčajne v sobotu. Štúdium sa začína zápisom do semestra, na ktorom sa musí uchádzač zúčastniť osobne. V deň zápisu do prislúchajúceho semestra musí mať uchádzač uhradený poplatok za semester, do ktorého sa zapisuje, čo preukáže potvrdením o zaplatení prislúchajúceho poplatku. Podmienkou pre zápis do druhého, tretieho a štvrtého semestra doplňujúceho pedagogického štúdia je úspešné ukončenie všetkých predmetov v predchádzajúcom semestri. Uzatvorením semestra štúdia je akt kontroly splnenia študijných povinností za obdobie od posledného zápisu, ktorý vykonáva osoba poverená odborným garantom. Vo výnimočných prípadoch (najmä z dôvodu závažných zdravotných problémov) je možné požiadať dekana Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave písomnou formou o možnosť predĺženia skúškového obdobia daného semestra, najviac však o jeden semester. Požiadať o predĺženie skúškového obdobia je možné len pre 1., 2. a 3. semester štúdia. V prípade schválenia takejto žiadosti sa ňou účastník vzdelávania preukáže pri zápise do ďalšieho semestra, čím zdôvodní absentujúce hodnotenia. Prestup z doplňujúceho pedagogického štúdia iných vysokých škôl môže povoliť dekan Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave, po predložení žiadosti a potvrdenia o absolvovaných skúškach a po splnení podmienok Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave. Dekan Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave môže zo závažných dôvodov, najmä zdravotných, povoliť iný termín ukončenia pedagogického štúdia. Hodnotenie študijných výsledkov V rámci doplňujúceho pedagogického štúdia sa neuplatňuje kreditový systém, výsledky študenta sa v každom predmete ohodnotia známkou. Každý semester je ukončený hodnotením predmetov podľa učebného plánu. Hodnotí sa práca počas semestra, prípadne písomná práca na záver semestra a výsledky skúšky, ak má predmet skúšku predpísanú. S podmienkami hodnotenia výsledkov štúdia v danom predmete oboznámi účastníkov na začiatku semestra vyučujúci. Skúšku v prípade neúspechu môže účastník opakovať v dvoch opravných termínoch. Povinnosti za jednotlivé semestre sú účastníci povinní splniť do vopred stanoveného termínu podľa harmonogramu štúdia pre konkrétny semester. Klasifikačná stupnica: A výborne B veľmi dobre C dobre D uspokojivo E dostatočne FX nedostatočne Dekan Pedagogickej fakulty môže uznať hodnotenia študijných výsledkov z predchádzajúceho štúdia. Pedagogická prax Počas doplňujúceho pedagogického štúdia absolvujú účastníci štúdia pedagogickú prax v rozsahu podľa učebného plánu. Účastníci si prax zabezpečujú sami v nimi zvolených inštitúciách adekvátnych pedagogickej spôsobilosti, ktorú absolvovaním doplňujúceho pedagogického štúdia získavajú. Ukončenie štúdia Spôsob ukončovania doplňujúceho pedagogického štúdia je určený zákonom č. 138/2019, Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Doplňujúce pedagogické štúdium sa ukončuje obhajobou záverečnej práce a úspešným vykonaním záverečnej skúšky pred skúšobnou komisiou, ktorú vymenúva dekan Pedagogickej fakulty Trnavskej Univerzity v Trnave. Skúšobnú komisiu tvorí predseda a ďalší dvaja členovia. Predsedom skúšobnej komisie je odborník s vedecko-pedagogickým titulom docent alebo titulom profesor alebo umelecko-pedagogickým titulom docent alebo titulom profesor v oblasti, ktorej sa obsah kvalifikačného vzdelávania týka, a najmenej piatimi rokmi praxe v oblasti, ktorej sa kvalifikačné vzdelávanie týka; ak ide o vysokoškolského učiteľa, prax nahrádza vedecká činnosť alebo výskumná činnosť v prislúchajúcej oblasti. Členom skúšobnej komisie môže byť: odborný garant kvalifikačného vzdelávania a zamestnanec poskytovateľa s najmenej vysokoškolským vzdelaním tretieho stupňa v prislúchajúcej oblasti a najmenej piatimi rokmi praxe v oblasti, ktorej sa obsah kvalifikačného vzdelávania týka; ak ide o vysokoškolských učiteľov, prax nahrádza vedecká činnosť alebo výskumná činnosť v prislúchajúcej oblasti. Záverečná skúška sa koná v jeden deň z teoretických základov výchovy a vzdelávania, ktorých obsah nadväzuje na obsah študijných programov alebo študijných odborov a vykonané štátne skúšky. O ukončení doplňujúceho pedagogického štúdia sa vyhotovuje protokol podpísaný predsedom skúšobnej komisie a ostatnými členmi skúšobnej komisie. Na základe protokolu o úspešnom vykonaní obhajoby záverečnej práce a úspešnom vykonaní záverečnej skúšky poskytovateľ vydá absolventovi kvalifikačného vzdelávania vysvedčenie o kvalifikačnom vzdelávaní. Dokladom o ukončení základného modulu doplňujúceho pedagogického štúdia je osvedčenie. Špecifikácia záverečnej práce Záverečná práca doplňujúceho pedagogického štúdia nie je záverečnou práce v zmysle zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Tento zákon ako záverečné práce definuje bakalársku, diplomovú a dizertačnú prácu. Študent v práci jednoznačne rieši pedagogický, didaktický alebo všeobecne výchovný problém a to v súlade s jeho odbornou profiláciou, pre ktorú si dopĺňa pedagogické vzdelanie. Práca môže mať teoreticko-aplikačný alebo teoreticko-výskumný charakter. Prostredníctvom napísania a obhajoby práce študent preukazuje svoju spôsobilosť identifikovať pedagogický problém, navrhnúť a/alebo preskúmať možnosti jeho riešenia. Napísaním práce má študent, okrem iného, preukázať, že je spôsobilý korektne pracovať so základnými pedagogickými dokumentmi; pozná ako obsah predmetu, na ktorého vyučovanie získava kvalifikáciu, tak aj jeho didaktické aspekty. Zároveň vie pedagogicky premýšľať nad inováciami, vie objektívne hodnotiť pedagogickú kvalitu rôznych prístupov v rôznych pedagogických situáciách, vie plánovať vzdelávanie a nastaviť si nástroje hodnotenia. Tému záverečnej práce si študent volí v diskusii s pedagógom v špecializovanej vzdelávacej oblasti (školiteľ práce). Tému si účastník vzdelávania volí začiatkom 3. semestra štúdia. Rozsah písomnej záverečnej práce na ukončenie programu doplňujúceho pedagogického štúdia (ďalej len „ZP DPŠ“) je 35 až 50 strán. Ide o normostrany s 1 800 znakmi vrátane medzier. Pri formálnej úprave textu študent postupuje podľa odporúčaní pre písanie záverečných prác vysokoškolského štúdia. Účastníci vzdelávania odovzdávajú jeden vytlačený exemplár práce s vloženým CD a protokolom originality s licenčnou zmluvou z EZP, na ktorom sa nachádza elektronická verzia záverečnej práce v PDF formáte (zvyčajne ku koncu mája v druhom roku štúdia, presný termín je špecifikovaný harmonogramom štúdia pre daný akademický rok). Nevyžaduje sa tvrdá väzba práce, avšak práca musí byť zviazaná tak, aby z nej jednotlivé strany pri manipulácii nemohli vypadnúť. CD musí byť tiež k práci priložené takým spôsobom, aby nemohla nastať jeho strata pri manipulácii s prácou. Školiteľ vypracuje posudok, v ktorom hodnotí prístup študenta k riešeniu stanovenej problematiky a tiež výslednú prácu. Posudok je určený predovšetkým komisii, ktorá bude posudzovať obhajobu práce. Školiteľ poskytne posudok účastníkovi vzdelávania na požiadanie, najneskôr 7 dní pred záverečnými skúškami. Súčasťou posudku školiteľa je aj klasifikačné hodnotenie práce. Špecifikácia realizácie obhajoby záverečnej práce a záverečných skúšok Obhajoba záverečnej práce sa uskutočňuje v deň konania záverečnej skúšky ako jej prvá časť. Po tom, čo autor prácu stručne predstaví (cca 5 – 7 minút) a školiteľ práce zhrnie svoje hodnotenie (prípadne iný člen komisie na základe posudku školiteľa), nasleduje diskusia. Výsledná klasifikácia práce vychádza z hodnotenia uvedeného v posudku školiteľa práce a zohľadňuje hodnotenie komisie vzhľadom na výkon študenta pri obhajobe práce. Pri záverečnej skúške si účastník vzdelávania vylosuje otázky z teoretických základov výchovy a vzdelávania. Otázky sú účastníkom vzdelávania poskytnuté minimálne 30 dní pred realizáciou záverečných skúšok spolu s odporúčanou študijnou literatúrou. V prípade neodporučenia záverečnej práce na obhajobu (hodnotenie FX školiteľom) účastník vzdelávania prácu prepracúva a opätovne môže obhajovať až v nasledujúcom akademickom roku. Účastník vzdelávania na základe rozhodnutia školiteľa práce záverečnú prácu buď upraví alebo odovzdá prácu na inú tému (môže to byť aj u iného školiteľa práce, pokiaľ ten s tým súhlasí). V prípade neodporučenia záverečnej práce na obhajobu (hodnotenie FX školiteľom) účastník vzdelávania nemôže absolvovať ani záverečnú skúšku. Podmienkou pre pripustenie k záverečnej skúške je záverečná práca odovzdaná v termíne podľa harmonogramu štúdia pre daný akademický rok, pričom práca musí byť hodnotená klasifikačným stupňom A – E. V prípade neobhájenia práce (hodnotenie FX komisiou), je možné opätovne predložiť záverečnú prácu až v nasledujúcom akademickom roku. V tomto prípade je možné obhajovať rovnakú prácu alebo prepracovanú prácu. Účastník vzdelávania opätovne odovzdá záverečnú prácu k určenému termínu podľa aktuálneho harmonogramu štúdia. V prípade neúspešného absolvovania záverečnej skúšky môže účastník vzdelávania absolvovať opätovne skúšku v nasledujúcom akademickom roku. Opakovanie záverečnej skúšky alebo obhajoby záverečnej práce sa koná o rok, pričom účastník hradí poplatok len za jeden semester štúdia (v ktorom sa záverečná skúška realizuje). Financovanie štúdia Zabezpečenie DPŠ je súčasťou nedotovanej vzdelávacej činnosti univerzity a náklady hradia účastníci štúdia. Poplatok za jeden semester štúdia a poplatok za podanie prihlášky určuje každoročne dekan Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave. Poplatok za prijímacie konanie: 35 € Základný modul 300 € Rozširujúci modul pre učiteľa 330 € Rozširujúci modul pre vychovávateľa a rozširujúci modul pre asistenta pedagóga 300 € Spôsob platby: prevodným príkazom alebo poštovou poukážkou typu U Banka: štátna pokladnica Variabilný symbol: 10201 IBAN: SK36 8180 0000 0070 0006 5543 SWIFT kód/BIC: SPSRSKBA Poplatok za štúdium je potrebné uhradiť vždy pred začatím prislúchajúceho semestra. Potvrdenie o úhrade poplatku za prvý semester štúdia je jedným z povinných dokladov potrebných pri zápise študenta do prvého ročníka štúdia predmetného vzdelávacieho programu. doc. Ing. Viera Peterková, PhD. dekanka PdF TU v Trnave Príloha 1: Prihláška na doplňujúce pedagogické štúdium – vzor Prihláška na doplňujúce pedagogické štúdium Prihláška na doplňujúce pedagogické štúdium Príloha 2: Program vzdelávania Obsah programu Program doplňujúceho pedagogického štúdia je podľa § 44 zákona č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov členený na moduly. Základný modul doplňujúceho pedagogického štúdia semester jednotka vzdelávacieho programu hodinová dotácia 1 z teoretické modely učenia sa a vzdelávania 20 1 z školská politika a administratíva 5 1 z psychológia detstva a vzdelávania 25 1 z pedagogická komunikácia 10 1 l školské hodnotenie a diagnostika 10 1 l akademické písanie 5 1 l sociológia Školy a vzdelávania 15 1 l prevencia problémového správania žiakov 10 1 l Inklúzia vo vzdelávaní 10 spolu 110 Rozširujúci modul pre učiteľa semester jednotka vzdelávacieho programu hodinová dotácia 2 z projektovanie a realizácia vyučovacích predmetov 16 2 z rozvoj kľúčových kompetencií žiakov vo vyučovacom predmete 16 2 z školský vzdelávací program 4 2 z IKT vo vzdelávaní 8 2 l sebareflexia a autoevalvácia učiteľa 6 spolu 50 Pedagogická prax semester jednotka vzdelávacieho programu hodinová dotácia 2 z hospitačná prax 10 2 z didaktická projektívna (konzultačná) prax 10 2 l súvislá realizačná prax 20 spolu 40 Rozširujúci modul pre vychovávateľa semester jednotka vzdelávacieho programu hodinová dotácia 2 z didaktika voľného času 20 2 z didaktika mimoškolskej pedagogiky 20 spolu 40 Pedagogická prax semester jednotka vzdelávacieho programu hodinová dotácia 2 z hospitačná prax 10 2 z didaktická projektívna (konzultačná) prax 10 2 l súvislá realizačná prax 20 spolu 40 Rozširujúci modul pre asistenta pedagóga semester jednotka vzdelávacieho programu hodinová dotácia 2 z didaktika vyučovacích predmetov a odborného výcviku 20 2 z didaktika voľného času a didaktika mimoškolskej pedagogiky 20 spolu 40 Pedagogická prax semester jednotka vzdelávacieho programu hodinová dotácia 2 z hospitačná prax 10 2 z didaktická projektívna (konzultačná) prax 10 2 l súvislá realizačná prax 20 spolu 40 čítať viac »
15. 5. 2017, pred niekoľkými rokmi, aktualizované: 30. 6. 2020, pred štyrmi rokmi
Schválená vedením PdF TU dňa 4. mája 2017 s účinnosťou od akademického roka 2017/2018. Garantujúcim pracoviskom…Schválená vedením PdF TU dňa 4. mája 2017 s účinnosťou od akademického roka 2017/2018. Garantujúcim pracoviskom pre doplňujúce pedagogické štúdium (DPŠ) na Trnavskej univerzite v Trnave je Katedra školskej pedagogiky na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity v Trnave. Výučba jednotlivých predmetov v rámci doplňujúceho pedagogického štúdia sa zabezpečuje vysokoškolskými učiteľmi so vzdelaním zodpovedajúcim jednotlivým predmetom štúdia. Pedagogická fakulta pri zabezpečovaní predmetov zameraných na študijné odbory ostatných fakúlt Trnavskej univerzity v Trnave spolupracuje s vysokoškolskými učiteľmi pôsobiacimi v prislúchajúcich študijných odboroch na jednotlivých fakultách univerzity. O študijných záležitostiach v DPŠ rozhoduje dekan Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave. Prijatie na štúdium Na doplňujúce pedagogické štúdium podľa zákona č. 312/2013, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, je možné prijať: absolventa druhého stupňa vysokoškolského štúdia neučiteľského študijného odboru, ktorý ukončil štúdium prislúchajúceho študijného programu štátnou skúškou z predmetu, na ktorého vyučovanie získava kompetenciu absolvovaním doplňujúceho pedagogického štúdia alebo študenta druhého stupňa vysokoškolského štúdia neučiteľského študijného odboru. Prijímacie konanie na DPŠ sa uskutočňuje formou podania prihlášky (v prílohe 1) bez prijímacej skúšky a zaplatením poplatku za štúdium a to vzhľadom na platnú legislatívu, ktorá upravuje organizáciu doplňujúceho pedagogického štúdia. Doplňujúce pedagogické štúdium je pre uchádzačov ponúkané pre špecifické predmetové zamerania, ktoré vyplývajú z akreditovaných študijných programov univerzity a jej organizačných možností. Zoznam predmetových zameraní, v ktorých Trnavská univerzita v Trnave poskytuje doplňujúce pedagogické štúdium je uvedený na webovej stránke fakulty. Termín podania prihlášky je do 31. 7. kalendárneho roka. O prijatí na štúdium rozhoduje dekan Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave na základe predloženia dokladov o ukončenom vzdelaní, resp. o štúdiu na druhom stupni vysokej školy. V prípade nízkeho záujmu o štúdium si fakulta vyhradzuje právo v prislúchajúcom akademickom roku štúdium neotvoriť. Organizácia štúdia Doplňujúce pedagogické štúdium sa organizuje ako štvorsemestrálne štúdium v externej forme kombinovanou metódou (prezenčná a dištančná; obsah programu sa nachádza v prílohe 2). Harmonogram výučby sa vydáva pre každý semester a ročník osobitne. Účastníci sú s ním oboznámení najneskôr pri zápise do prislúchajúceho semestra. Výučba prebieha zvyčajne v sobotu. Štúdium sa začína zápisom do semestra, na ktorom sa musí uchádzač zúčastniť osobne. V deň zápisu do prislúchajúceho semestra musí mať uchádzač uhradený poplatok za semester, do ktorého sa zapisuje, čo preukáže potvrdením o zaplatení prislúchajúceho poplatku. Podmienkou pre zápis do druhého, tretieho a štvrtého semestra doplňujúceho pedagogického štúdia je aj úspešné ukončenie všetkých predmetov v predchádzajúcom semestri. Študent sa preukáže zápisom hodnotení v indexe, ktorý dostane pri zápise do prislúchajúceho semestra. Uzatvorením semestra štúdia je akt kontroly splnenia študijných povinností za obdobie od posledného zápisu, ktorý vykonáva osoba poverená odborným garantom na základe predloženého indexu. Vo výnimočných prípadoch (najmä z dôvodu závažných zdravotných problémov) je možné požiadať dekana Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave písomnou formou o možnosť predĺženia skúškového obdobia daného semestra, najviac však o jeden semester. Požiadať o predĺženie skúškového obdobia je možné len pre 1., 2. a 3. semester štúdia. V prípade schválenia takejto žiadosti sa ňou účastník vzdelávania preukáže pri zápise do ďalšieho semestra, čím zdôvodní absentujúce hodnotenia v indexe. Prestup z doplňujúceho pedagogického štúdia iných vysokých škôl môže povoliť dekan Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave, po predložení žiadosti a potvrdenia o absolvovaných skúškach a po splnení podmienok Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave. Dekan Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave môže zo závažných dôvodov, najmä zdravotných, povoliť iný termín ukončenia pedagogického štúdia. Hodnotenie študijných výsledkov V rámci doplňujúceho pedagogického štúdia sa neuplatňuje kreditový systém, výsledky študenta sa v každom predmete ohodnotia známkou. Každý semester je ukončený hodnotením predmetov podľa učebného plánu. Hodnotí sa práca počas semestra, prípadne písomná práca na záver semestra a výsledky skúšky, ak má predmet skúšku predpísanú. S podmienkami hodnotenia výsledkov štúdia v danom predmete oboznámi účastníkov na začiatku semestra vyučujúci. Skúšku v prípade neúspechu môže účastník opakovať v dvoch opravných termínoch. Povinnosti za jednotlivé semestre sú účastníci povinní splniť do vopred stanoveného termínu podľa harmonogramu štúdia pre konkrétny semester. Je povinnosťou účastníkov štúdia mať počas skúšok v jednotlivých predmetoch pri sebe index, do ktorého prislúchajúci pedagógovia zapíšu hodnotenie študenta. Bez zápisu hodnotenia v indexe a prislúchajúceho podpisu pedagóga nie je možné zapísať účastníka štúdia do ďalšieho semestra a nie je možné pripustiť ho k obhajobe práce a k záverečným skúškam. Klasifikačná stupnica: A výborne B veľmi dobre C dobre D uspokojivo E dostatočne FX nedostatočne Uznávanie skúšok zo zanechaného doplňujúceho štúdia je možné len do jedného roka od zanechania štúdia. Pedagogická prax Počas doplňujúceho pedagogického štúdia absolvujú účastníci štúdia pedagogickú prax (hospitačnú, didaktickú projektívnu a súvislú realizačnú prax) v rozsahu podľa učebného plánu. Účastníci si prax zabezpečujú sami v nimi zvolených inštitúciách adekvátnych pedagogickej spôsobilosti, ktorú absolvovaním doplňujúceho pedagogického štúdia získavajú. Ukončenie štúdia Spôsob ukončovania doplňujúceho pedagogického štúdia je určený zákonom č. 312/2013, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Doplňujúce pedagogické štúdium sa ukončuje obhajobou záverečnej práce a úspešným vykonaním záverečných skúšok pred skúšobnou komisiou, ktorú schvaľuje dekan Pedagogickej fakulty Trnavskej Univerzity v Trnave. Skúšobnú komisiu tvorí predseda a ďalší dvaja členovia. Záverečná skúška sa koná v jeden deň z predmetov: všeobecná pedagogika, psychológia a didaktika vyučovacích predmetov na výkon pedagogickej činnosti učiteľa akademických predmetov, učiteľa umeleckých predmetov a učiteľa profesijných predmetov pre absolventov študijného programu druhého stupňa v neučiteľských študijných odboroch na vyučovanie predmetov, ktorých obsah nadväzuje na obsah študijných programov alebo študijných odborov a vykonané štátne skúšky. O ukončení doplňujúceho pedagogického štúdia sa vyhotovuje protokol podpísaný predsedom skúšobnej komisie a ostatnými členmi skúšobnej komisie. Dokladom o ukončení doplňujúceho pedagogického štúdia je vysvedčenie. Špecifikácia záverečnej práce Záverečná práca doplňujúceho pedagogického štúdia nie je záverečnou práce v zmysle zákona č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Tento zákon ako záverečné práce definuje bakalársku, diplomovú a dizertačnú prácu. Záverečná práca doplňujúceho pedagogického štúdia je legislatívne vymedzená zákonom č. 312/2013, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Rozsah, spôsob posudzovania a obhajoba záverečnej práce DPŠ sú špecifikované vo vzorovej štruktúre programu DPŠ vydanej Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR. Študent v práci jednoznačne rieši pedagogický, didaktický alebo všeobecne výchovný problém a to v súlade s jeho odbornou profiláciu, pre ktorú si dopĺňa pedagogické vzdelanie. Práca môže mať teoreticko-aplikačný alebo teoreticko-výskumný charakter. Prostredníctvom napísania a obhajoby práce študent preukazuje svoju spôsobilosť identifikovať pedagogický problém, navrhnúť a/alebo preskúmať možnosti jeho riešenia. Napísaním práce má študent, okrem iného, preukázať, že je spôsobilý korektne pracovať so základnými pedagogickými dokumentmi; pozná ako obsah predmetu, na ktorého vyučovanie získava kvalifikáciu, tak aj jeho didaktické aspekty. Zároveň vie pedagogicky premýšľať nad inováciami, vie objektívne hodnotiť pedagogickú kvalitu rôznych prístupov v rôznych pedagogických situáciách, vie plánovať vzdelávanie a nastaviť si nástroje hodnotenia. Tému záverečnej práce si študent volí v diskusii s pedagógom v špecializovanej vzdelávacej oblasti (školiteľ práce), ktorý ho tiež vedie v predmetoch zameraných na inovácie a výskum vo vzdelávacej oblasti, pre ktorú si účastník štúdia dopĺňa pedagogickú spôsobilosť. Tému si účastník vzdelávania volí začiatkom 3. semestra štúdia. Rozsah písomnej záverečnej práce na ukončenie programu doplňujúceho pedagogického štúdia (ďalej len „ZP DPŠ“) je 35 až 50 strán. Ide o normostrany s 1 800 znakmi vrátane medzier. Pri formálnej úprave textu študent postupuje podľa odporúčaní pre písanie záverečných prác vysokoškolského štúdia. Účastníci vzdelávania odovzdávajú jeden vytlačený exemplár práce s vloženým CD, na ktorom sa nachádza elektronická verzia záverečnej práce v PDF formáte (zvyčajne ku koncu mája v druhom roku štúdia, presný termín je špecifikovaný harmonogramom štúdia pre konkrétny akademický rok). Nevyžaduje sa tvrdá väzba práce, avšak práca musí byť zviazaná tak, aby z nej jednotlivé strany pri manipulácii nemohli vypadnúť. CD musí byť tiež k práci priložené takým spôsobom, aby nemohla nastať jeho strata pri manipulácii s prácou. Školiteľ vypracuje posudok, v ktorom hodnotí prístup študenta k riešeniu stanovenej problematiky a tiež výslednú prácu. Posudok je určený predovšetkým komisii, ktorá bude posudzovať obhajobu práce. Školiteľ poskytne posudok účastníkovi vzdelávania na požiadanie, najneskôr 7 dní pred záverečnými skúškami. Súčasťou posudku školiteľa je aj klasifikačné hodnotenie práce. Špecifikácia realizácie obhajoby záverečnej práce a záverečných skúšok Skúšobnú komisiu tvorí predseda a najmenej dvaja členovi, ktorí sú zamestnancami prislúchajúcej vysokej školy. Predsedu skúšobnej komisie a jej členov vymenúva dekan Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave. Obhajoba záverečnej práce sa uskutočňuje v deň konania záverečnej skúšky ako jej prvá časť. Po tom, čo autor prácu stručne predstaví (cca 5 – 7 minút) a školiteľ práce zhrnie svoje hodnotenie (prípadne iný člen komisie na základe posudku školiteľa), nasleduje diskusia. Výsledná klasifikácia práce vychádza z hodnotenia uvedeného v posudku školiteľa práce a zohľadňuje hodnotenie komisie vzhľadom na výkon študenta pri obhajobe práce. Pri záverečných skúškach si účastník vzdelávania vylosuje otázky z troch predmetov. Otázky sú účastníkom vzdelávania poskytnuté minimálne 30 dní pred realizáciou záverečných skúšok spolu s odporúčanou študijnou literatúrou. V prípade neodporučenia záverečnej práce na obhajobu (hodnotenie FX školiteľom) účastník vzdelávania prácu prepracúva a opätovne môže obhajovať až v nasledujúcom akademickom roku. Účastník vzdelávania na základe rozhodnutia školiteľa práce záverečnú prácu buď upraví alebo odovzdá prácu na inú tému (môže to byť aj u iného školiteľa práce, pokiaľ ten s tým súhlasí). V prípade neodporučenia záverečnej práce na obhajobu (hodnotenie FX školiteľom) účastník vzdelávania nemôže absolvovať ani záverečné skúšky. Podmienkou pre pripustenie k záverečným skúškam je záverečná práca odovzdaná v termíne podľa harmonogramu štúdia pre konkrétny akademický rok, pričom práca musí byť hodnotená klasifikačným stupňom A – E. Účastník vzdelávania s hodnotením FX zo záverečnej práce absolvuje záverečné skúšky spolu s obhajobou práce, t. j. bez záverečnej práce nie je pripustený k záverečným skúškam. V prípade neobhájenia práce (hodnotenie FX komisiou), je možné opätovne predložiť záverečnú prácu až v nasledujúcom akademickom roku. V tomto prípade je možné obhajovať rovnakú prácu alebo prepracovanú prácu. Účastník vzdelávania opätovne odovzdá záverečnú prácu k určenému termínu podľa aktuálneho harmonogramu štúdia. V prípade neúspešného absolvovania niektorej (niektorých) záverečnej skúšky (z predmetov: všeobecná pedagogika, psychológia a didaktika vyučovacieho predmetu) môže účastník vzdelávania absolvovať opätovne skúšku (skúšky) v nasledujúcom akademickom roku. Záverečná skúška z predmetov hodnotených FX alebo opätovná obhajoba záverečnej práce sa koná o rok, pričom účastník hradí poplatok len za jeden semester štúdia (v ktorom sa záverečné skúšky realizujú). Úspešným absolventom doplňujúceho pedagogického štúdia vydá univerzita vysvedčenie o získaní pedagogickej spôsobilosti, a to do 30 pracovných dní od ukončenia štúdia. V prípade študentov druhého stupňa vysokoškolského štúdia vydá fakulta vysvedčenie až po preukázaní sa vysokoškolským diplomom. Vysvedčenie si absolventi prevezmú osobne voči podpisu na študijnom oddelení Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave alebo im na základe písomnej žiadosti môže byť vysvedčenie zaslané poštou doporučene/do vlastných rúk. Financovanie štúdia Zabezpečenie DPŠ je súčasťou nedotovanej vzdelávacej činnosti univerzity a náklady hradia účastníci štúdia. Poplatok za jeden semester štúdia a poplatok za podanie prihlášky určuje každoročne špecifická smernica rektora Trnavskej univerzity v Trnave. prof. PaedDr. René Bílik, CSc. dekan PdF TU v Trnave Príloha 2: Program vzdelávania modul hodinová dotácia pedagogicko-psychologický 120 predmetovo-didaktický 20 predmetovo-odborový 20 pedagogická prax 40 spolu 200 1 Pedagogicko-psychologický modul semester jednotka vzdelávacieho programu hodinová dotácia 1 z vzdelávanie a gramotnosť 16 1 z školská politika a administratíva 20 1 z psychológia detstva a vzdelávania 20 1 z kultúra učiteľovej reči 10 1 l evaluácia vzdelávania a školy 16 1 l akademické písanie 10 1 l sociológia detstva a vzdelávania 16 1 l IKT vo vzdelávaní 12 spolu 120 2 Predmetovo-didaktický modul semester jednotka vzdelávacieho programu hodinová dotácia 2 z všeobecná odborová didaktika 10 2 l odborová didaktika špecializovanej vzdelávacej oblasti 10 spolu 20 3 Predmetovo-odborový modul semester jednotka vzdelávacieho programu hodinová dotácia 2 z inovácie v špecializovanej vzdelávacej oblasti 10 2 l výskum v špecializovanej vzdelávacej oblasti 10 spolu 20 4 Pedagogická prax semester jednotka vzdelávacieho programu hodinová dotácia 2 z hospitačná prax 10 2 z didaktická projektívna (konzultačná) prax 10 2 l súvislá realizačná prax 20 spolu 40 čítať viac »
23. 4. 2018, pred niekoľkými rokmi, aktualizované: 25. 4. 2019, pred piatimi rokmi
Pedagogika Inkluzívne vzdelávanie. Sociálne nerovnosti vo vzdelávaní. Gramotnosť v kontexte sociálnych…Pedagogika Inkluzívne vzdelávanie. Sociálne nerovnosti vo vzdelávaní. Gramotnosť v kontexte sociálnych a kultúrnych zmien – pojmová analýza. Školská klíma a kvalita školy. Profesijný rozvoj učiteľa a učiteľská profesia. Hodnotenie čítania a gramotnosti a jeho význam vo vzdelávaní. Štruktúra a fungovanie školského systému v SR (organizácia, správa, legislatíva). Externá evaluácia školy a školských systémov. Kultúra školy – vymedzenie, faktory, ktoré ju ovplyvňujú. Odporúčaná literatúra Lukšík, I. a kol. 2012. Kultúra škôl a výchovných zariadení. Bratislava : UK, 2012. Zápotočná, O. Kultúrna gramotnosť v sociálnopsychologických súvislostiach. Bratislava : Album, 2004. Zápotočná, O. Čitateľská gramotnosť a jej rozvoj v primárnom vzdelávaní: Teoretické východiská a didaktické realizácie. Bratislava : VEDA, 2012. Kaščák, O., Pupala, B. 2012. Škola zlatých golierov. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON). Kaščák, O. 2013. Kompedium sociológie výchovy. [on‑line]. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave. Gavora, P. 1999. Akí sú moji žiaci? Pedagogická diagnostika žiaka. Bratislava : Práca. Didaktika Všeobecná didaktika, odborové didaktiky a špeciálne didaktiky. Základné vymedzenie pojmov, predmet, funkcie, členenie didaktiky, metodológia, miesto didaktiky v systéme pedagogických vied. Charakteristika cieľov vo vzdelávaní. Ich formulácia v dokumentoch a legislatíve. Problematika kľúčových kompetencií. Sprostredkujúci a ústretový prístup k obsahu. Štruktúra obsahu. Didaktická transformácia a rekonštrukcia obsahu. Všeobecná charakteristika kurikula. Dvojúrovňové kurikulum na Slovensku. Charakteristika kurikulárnych dokumentov. Vyučovací proces ako systém a jeho prvky. Učiteľ a žiak vo výučbe. Vyučovacie (didaktické) zásady: charakteristika vyučovacej (didaktickej) zásady. Charakteristika niektorých (vybraných) vyučovacích (didaktických) zásad. Charakteristika organizačných foriem vo vyučovaní. Evaluácia vo vyučovacom procese a jej funkcie. Metódy pedagogickej diagnostiky. Charakteristika vybraných koncepcií vo vzdelávaní. Odporúčaná literatúra Štátny vzdelávací program ISCED 2. Štátny vzdelávací program ISCED 3. Petlák, E. 2004. Všeobecná didaktika. Bratislava : IRIS, 2004. ISBN 80-89018-64-5. Kalhous, Z., Obst, O. 2002. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-x. Škoda, J., Doulík, P. 2011. Psychodidaktika. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3341-8. Pasch, M.a kol. 1998. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, 1998. ISBN 80-7367-054-2. Tóthová, R., Kostrub, D., Ferková, Š. 2017. Žiak, učiteľ a výučba. Rokus, 2017. ISBN 978-80-89510-61-0. Kaščák, O., Pupala, B. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov : Rokus, 2009. 176 s. ISBN 978-80-89055-98-2. Psychológia Poruchy učenia (dyslexia, dysgrafia, dysortografia…). Problémové správanie (záškoláctvo, šikanovanie, agresia). Stres a jeho zvládanie v škole: konflikty, spôsoby ich riešenia, mediácia, reziliencia. Psychologická stránka vzťahu učiteľ – žiak: charakteristika vzťahu, medzigeneračná stránka vzťahu, komunikačné zručnosti a spôsoby komunikácie učiteľ – žiak, attachment. Pozornosť dieťaťa, motivácia, motivovanie žiakov (študent/študentka si vyberie jednu vekovú kategóriu detí). Učenie: rôzne druhy a spôsoby učenia (špecifiká pre jeden zvolený vek žiakov). Myslenie detí zvoleného veku: kauzálne atribúcie, naučená bezmocnosť. Vývinové teórie: Piaget, Erikson, Vygotský, Kohlberg, Freud (stačí povedať o dvoch vybraných). Poruchy pozornosti (ADHD, ADD…) a inkluzívny prístup učiteľa k týmto žiakom. Burnout syndrom (definícia, vznik a základné postupy predchádzania vyhoreniu). Odporúčaná literatúra Čáp, J., Mareš, J. 2007. Psychologie pro učitele. Praha : Portál. Erikson, E. H. 2002. Dětství a společnost. Praha : Argo. Gajdošová, E. 2015. Školská psychológia a školský psychológ v 21. storočí. Žilina : Eurokódex. Lukšík, I., Lemešová, M. 2013. Deti v ťažkých životných situáciách. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis. Mareš, J. 2013. Pedagogická psychologie. Praha : Portál. Vágnerová, M. 2000. Vývojová psychologie. Praha : Portál. Křivohlavý, J. Jak neztratit nadšení. Praha : Grada. ISBN 8071695513. čítať viac »
20. 3. 2017, pred niekoľkými rokmi, aktualizované: 3. 4. 2018, pred niekoľkými rokmi
Záverečná práca doplňujúceho pedagogického štúdia je legislatívne vymedzená zákonom č. 138/2019 Z. z…Záverečná práca doplňujúceho pedagogického štúdia je legislatívne vymedzená zákonom č. 138/2019 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Rozsah písomnej záverečnej práce na ukončenie programu doplňujúceho pedagogického štúdia (ďalej len „ZP DPŠ“) je 35 až 50 strán. Ide o normostrany s 1 800 znakmi. Pri formálnej úprave textu študent postupuje podľa odporúčaní na písanie záverečných prác vysokoškolského štúdia. Záverečné práce študenti v aktuálnom akademickom roku odovzdajú do konca 30. apríla2018 na študijnom oddelení Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave (p. Vyskočová). Študenti odovzdávajú jeden vytlačený exemplár práce s vloženým CD, na ktorom sa nachádza elektronická verzia záverečnej práce v PDF formáte. Zmena v dôsledku ochranných opatrení zavedených proti šíreniu koronavírusu. (V prípade akýchkoľvek otázok kontaktujte koordinátora doplňujúceho pedagogického štúdia – kontakt je na konci stránky.) Nevyžaduje sa tvrdá väzba práce, avšak práca musí byť zviazaná tak, aby z nej jednotlivé strany pri manipulácii nemohli vypadnúť. CD musí byť tiež k práci priložené takým spôsobom, aby nemohla nastať jeho strata pri manipulácii s prácou. Školiteľ hodnotí prácu prostredníctvom klasifikácie v kurze výskum v špecializovanej vzdelávacej oblasti. Školiteľ vypracuje krátky posudok, ktorý odovzdá v podpísanom origináli na študijné oddelenie Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave (p. Vyskočová) do konca mája. Zmena v dôsledku ochranných opatrení zavedených proti šíreniu koronavírusu. (V prípade akýchkoľvek otázok kontaktujte koordinátora doplňujúceho pedagogického štúdia – kontakt je na konci stránky.) Posudky sú študentom k dispozícii najneskôr päť dní pred termínom konania záverečnej skúšky. Obhajoba sa nemôže konať, ak školiteľ hodnotil prácu negatívne (hodnotenie FX). Organizačné informácie k realizácii obhajoby a záverečných skúšok Obhajoba záverečnej práce sa uskutočňuje v deň konania záverečnej skúšky ako jej prvá časť. Po tom, čo autor prácu stručne predstaví (približne päť až sedem minút) a vedúci práce zhrnie svoje hodnotenie, nasleduje diskusia. Výsledná klasifikácia práce je založená na hodnotení uvedenom v posudku vedúceho práce a zohľadňuje hodnotenie komisie vzhľadom na výkon študenta pri obhajobe práce. V prípade neodporučenia záverečnej práce na obhajobu, resp. jej neobhájení, je možné opätovne predložiť záverečnú prácu a dostaviť sa na záverečné skúšky najskôr po troch mesiacoch a najneskôr do deviatich mesiacov od termínu konania záverečnej skúšky. V prípade neprijatej, resp. neobhájenej záverečnej práce študent na základe rozhodnutia vedúceho práce záverečnú prácu upraví alebo odovzdá prácu na inú tému (môže to byť aj u iného vedúceho práce, ak s tým súhlasí pôvodný vedúci práce). Záverečné skúšky sa v aktuálnom akademickom roku budú konať júni (spravidla celkovo dva termíny v prvých dvoch júnových týždňoch). Študent absolvuje obhajobu práce a záverečnú skúšku v jeden deň. Prítomnosť školiteľa na záverečných skúškach nie je nevyhnutná. Kontakt na koordinátora doplňujúceho pedagogického štúdia V prípade akýchkoľvek otázok kontaktujte koordinátora doplňujúceho pedagogického štúdia: Pedagogická fakulta, Trnavská univerzita v Trnave čítať viac »