Primary Science Educators as a means to provide Training
and Professional Development in Inquiry Based Learning
Vytváranie siete pedagógov primárneho vzdelávania v oblasti prírodovedy ako
prostriedku pre ich profesionálny rozvoj v metódach výskumne ladenej koncepcie
vzdelávania
Projekt bol zameraný na vytvorenie siete odborníkov so zameraním na rozvoj a
implementáciu výskumne ladenej koncepcie prírodovedného vzdelávania do
predškolského a primárneho vzdelávania. Samotná výskumne ladená koncepcia
prírodovedného vzdelávania je považovaná Európskou komisiou za vhodné
východisko z nelichotivého stavu súčasnej úrovne prírodovednej gramotnosti
žiakov európskych škôl. Výskumne ladená koncepcia prírodovedného vzdelávania
je inšpirovaná vedeckými výskumnými postupmi. Výskumné činnosti vo svojej
tradičnej podobe sú využívané ako vzdelávacia aktivita. Detskému veku sa
koncepcia prispôsobuje tým, že sú riešené jednoduché výskumné otázky, pričom
vedecké postupy zostávajú podobné a dokonca niekedy totožné s reálnymi
vedeckými metódami.
Proces hľadania odpovedí na identifikované otázky a proces hľadania vysvetlení
vychádza z aktuálnych predstáv (teórií), ktoré sú postavené na predchádzajúcich
skúsenostiach výskumníka – či už vedca alebo v našom prípade dieťaťa. Vedecká
aktivita začína vtedy, keď sa pokúšame o aktuálne pozorovaných skutočností
aktuálnymi predstavami (teóriami) a zisťujeme, či novú skutočnosť dokážeme ich
pomocou vysvetliť alebo nie. Vytváranie odpovede na túto otázku predstavuje
proces zhromažďovania relevantných a dôveryhodných dôkazov. Dôkaz pritom chápeme
ako súbor údajov spolu s presvedčivým argumentom, ktorý spája údaje a vytvára
možné vysvetlenie javu alebo udalosti v reálnom svete. Proces hľadania odpovede
na výskumnú otázku môže v sebe zahŕňať kontrolovaný experiment, podrobné a
systematické pozorovanie alebo napríklad aj konzultáciu s odborníkom.
V rámci riešenia projektu bolo v zmysle opísanej koncepcie vytvorených a v
praxi overených v medzinárodnom tíme 45 aktivít aplikujúcich inovatívny prístup
k prírodovednému vzdelávaniu. Pre vekovú kategóriu 3-5 ročných detí bolo
vytvorených 15 aktivít, pre vekovú kategóriu 6 – 8 ročných bolo vytvorených
15 aktivít a pre vekovú kategóriu 9 – 11 ročných detí bolo vytvorených 15 aktivít.