rozvoj prírodovednej a technickej gramotnosti prostredníctvom aplikácie výskumne lasených postupov v MŠ a na prvom stupni ZŠ


pri_sci_net logo

Primary Science Educators as a means to provide Training and Professional Development in Inquiry Based Learning

Vytváranie siete pedagógov primárneho vzdelávania v oblasti prírodovedy ako prostriedku pre ich profesionálny rozvoj v metódach výskumne ladenej koncepcie vzdelávania



Projekt bol zameraný na vytvorenie siete odborníkov so zameraním na rozvoj a implementáciu výskumne ladenej koncepcie prírodovedného vzdelávania do predškolského a primárneho vzdelávania. Samotná výskumne ladená koncepcia prírodovedného vzdelávania je považovaná Európskou komisiou za vhodné východisko z nelichotivého stavu súčasnej úrovne prírodovednej gramotnosti žiakov európskych škôl. Výskumne ladená koncepcia prírodovedného vzdelávania je inšpirovaná vedeckými výskumnými postupmi. Výskumné činnosti vo svojej tradičnej podobe sú využívané ako vzdelávacia aktivita. Detskému veku sa koncepcia prispôsobuje tým, že sú riešené jednoduché výskumné otázky, pričom vedecké postupy zostávajú podobné a dokonca niekedy totožné s reálnymi vedeckými metódami.

Proces hľadania odpovedí na identifikované otázky a proces hľadania vysvetlení vychádza z aktuálnych predstáv (teórií), ktoré sú postavené na predchádzajúcich skúsenostiach výskumníka – či už vedca alebo v našom prípade dieťaťa. Vedecká aktivita začína vtedy, keď sa pokúšame o aktuálne pozorovaných skutočností aktuálnymi predstavami (teóriami) a zisťujeme, či novú skutočnosť dokážeme ich pomocou vysvetliť alebo nie. Vytváranie odpovede na túto otázku predstavuje proces zhromažďovania relevantných a dôveryhodných dôkazov. Dôkaz pritom chápeme ako súbor údajov spolu s presvedčivým argumentom, ktorý spája údaje a vytvára možné vysvetlenie javu alebo udalosti v reálnom svete. Proces hľadania odpovede na výskumnú otázku môže v sebe zahŕňať kontrolovaný experiment, podrobné a systematické pozorovanie alebo napríklad aj konzultáciu s odborníkom.

V rámci riešenia projektu bolo v zmysle opísanej koncepcie vytvorených a v praxi overených v medzinárodnom tíme 45 aktivít aplikujúcich inovatívny prístup k prírodovednému vzdelávaniu. Pre vekovú kategóriu 3-5 ročných detí bolo vytvorených 15 aktivít, pre vekovú kategóriu 6 – 8 ročných bolo vytvorených 15 aktivít a pre vekovú kategóriu 9 – 11 ročných detí bolo vytvorených 15 aktivít.