učebnice prírodovedy, ktoré rešpektujú potrebu rozvíjať prírodovednú gramotnosť



Vzdelávacia oblasť Človek a príroda v základných školách je zameraná na rozvoj prírodovedných predstáv žiakov o vybraných javoch a objektoch tak, aby si vlastnou aktívnou činnosťou vytvárali komplexné a v bežnom živote využiteľné predstavy o fyzickom svete a vzájomných vzťahoch, ktorú sú v ňom prítomné. Vzdelávacia oblasť je zároveň orientovaná na rozvoj takého spôsobu uvažovania, ktorý je typický pre systematické a objektívne vedecké poznávanie, t. j. rozvoj adekvátnych predstáv o povahe vedy a vedeckého skúmania, s čím je spojené aj vytváranie zodpovedajúcich postojov. Aktívna činnosť žiakov tak umožňuje porozumieť nie len prírodovedným konceptom, ale aj princípom fungovania vedeckého skúmania a vedie k rozvoju základných predstáv o povahe vedeckého poznávania. V zmysle tohto inovačného zámeru prírodovedného vzdelávania sú vytvorené učebnice prírodovedy, v rámci ktorých je žiak v maximálnej miere aktívny tak, aby si rozvinul nielen predstavy o prírodných objektoch, javoch a procesoch, ale aby si rozvinul aj spôsob poznávania typický pre vedecké skúmanie a vedel tak aj v budúcnosti neustále prebudovávať svoje poznanie.



Žoldošová, K. (2018). Prírodoveda pre 3. ročník základnej školy. Pracovná učebnica. Bratislava : Expol Pedagogika, 88 s. ISBN: 978-80-8091-475-2

Žoldošová, K. (2018). Prírodoveda pre 4. ročník základnej školy. Pracovná učebnica. Bratislava : Expol Pedagogika, 120 s. ISBN: 978-80-8091-481-3




Čo by ste o učebnici mali vedieť:



  • Učebnica je úzko prepojená s reálnym vedeckým prostredím prostredníctvom fiktívnych výskumných výziev od rôznych výskumných tímov, ktoré od detí žiadajú preskúmať javy, ktoré sú pre žiaka skúmateľné. Žiakovi je zároveň zrejmé, na čo výsledky skúmania budú využité, čím sa vytvára (v rozvoji prírodovednej gramotnosti) veľmi podstatná predstava o význame vedy a vedeckého skúmania.


  • Má vlastnú opakujúcu sa štruktúru učiva, ktorá kopíruje prirodzený spôsob poznávania prostredia. Je vystavaná na otázkach, z ktorých každá jedna je pre žiaka zodpovedateľná. Žiaci sa preto v učebnici hneď po vyriešení prvých výskumných otázok ľahko zorientujú.


  • Má vytvorený vlastný motív (žiacke výskumné pracovisko), ktorý sám o sebe vytvára motivačné situácie pre jednotlivé vyučovacie jednotky, t.j. príprava ďalších motivačných situácií už nie je potrebná.




Pre akých učiteľov je učebnica určená:


  • Pre všetkých, ktorí učia radi, najmä pre tých, ktorí neustále vyhľadávajú nové, zaujímavé vzdelávacie situácie, aby tak vzdelávacie prostredie spravili pre žiakov zaujímavým a zároveň inšpirujúcim.


  • Pre všetkých, ktorí chcú žiakov nielen učiť, ale učiť ich aj učiť sa, učiť ich premýšľať a dôverovať svojmu poznaniu.


  • Pre všetkých tých, ktorí vnímajú, že prvý stupeň prírodovedného vzdelávania v základnej škole vytvára nenahraditeľný nielen vedomostný, ale aj spôsobilostný a postojový základ pre ďalšie prírodovedné poznávanie vo vyšších stupňoch vzdelávania.


  • Pre všetkých tých, ktorí sa neuspokoja s akýmkoľvek vzdelávacím obsahom učebnice, len s tým, ktorý je dôveryhodne didakticky zdôvodnený.


  • Pre všetkých tých, ktorí vnímajú, že poznávanie je celoživotný proces, ktorý nás posúva stále ďalej a tak sa radi do skúmania zapoja spolu s deťmi a možno tiež objavia čosi nové.


  • A pre všetkých milovníkov logiky a zdravého rozumu.


V čom je táto učebnica iná v porovnaní s ostatnými učebnicami prírodovedy:


  • Ako jediná reflektuje nielen na všetky vzdelávacie štandardy predmetu prírodoveda, ale aj na charakteristiku predmetu a všetky jeho ciele. Významný dôraz je kladený na doposiaľ zanedbávaný rozvoj spôsobilosti premýšľať, skúmať, hľadať informácie, zvažovať, usudzovať, tvoriť vlastné závery, ktoré sú argumentačne podložené, či už minulou a aktuálnou skúsenosťou, alebo inak získavanými objektívnymi informáciami.


  • Učebnica žiakov nepodceňuje, vytvára zdolateľné výzvy, čo vedie k vnútornej motivácii skúmať svet okolo.


  • Vedie žiakov poznávať nielen prírodu, ale aj samotnú vedu, žiaci získavajú dôveru vo vlastnú spôsobilosť niečo nové zistiť a tým sa učia dôverovať vlastnému spôsobu premýšľania nad realitou.


  • Má premyslený koncept, ktorý vedie žiakov k vnímaniu zmysluplnosti riešenia úloh. Žiaci sa dopracujú k odpovediam a z motivačného kontextu vnímajú ich praktický význam.


  • Didaktické spracovanie učiva využíva koncept, ktorý bol v slovenských podmienkach vyvíjaný a v praxi postupne overovaný 12 rokov a to s aktívnou účasťou medzinárodných odborníkov.


  • Po prvotnom oboznámení sa s úplne novým prístupom ku vzdelávaniu sa pre učiteľa stáva presne takým vzdelávacím postupom, v ktorom je práve učiteľ tým menej aktívnym účastníkom vzdelávania.

Pracovnú učebnicu je možné kúpiť cez Edičný portál MŠVVaŠ, je teda schválenou učebnicou pre primárne prírodovedné vzdelávanie. Alebo je možné kúpiť pracovnú učebnicu priamo vo Vydavateľstve Expol Pedagogika.

K pracovným učebniciam vyšli aj metodické príručky pre učiteľa.



Aké úlohy môžete očakávať?



Napríklad úlohy, v rámci ktorých žiaci skúmajú a formulujú zo skúmania závery.



Žoldošová, K. (2018). Prírodoveda pre 3. ročník základnej školy. Pracovná učebnica. Bratislava : Expol Pedagogika, 88 s. ISBN: 978-80-8091-475-2



Úlohy, v rámci ktorých sú žiaci vedení k usudzovaniu a vytváraniu vlastných záverov.



Žoldošová, K. (2018). Prírodoveda pre 3. ročník základnej školy. Pracovná učebnica. Bratislava : Expol Pedagogika, 88 s. ISBN: 978-80-8091-475-2



Úlohy, v rámci ktorých žiaci skúmajú informácie z rôznych zdrojov informácií (kníh, internetu, či osobitných tabuliek, diagramov) a preverujú si ich dôveryhodnosť jednoduchým pozorovaním.



Žoldošová, K. (2018). Prírodoveda pre 4. ročník základnej školy. Pracovná učebnica. Bratislava : Expol Pedagogika, 120 s. ISBN: 978-80-8091-481-3



Úlohy, pri ktorých sú žiaci vedení k vyvodzovaniu informácií zo súborov dát.



Žoldošová, K. (2018). Prírodoveda pre 4. ročník základnej školy. Pracovná učebnica. Bratislava : Expol Pedagogika, 120 s. ISBN: 978-80-8091-481-3