prof. PhDr. Oľga Zápotočná, CSc.
Miestnosť: | 621 | |
---|---|---|
Klapka: | 557 | |
E‑mail: | ||
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby: VUPCH |
Oľga Zápotočná, doc., PhDr., CSc., je docentkou pedagogickej psychológie na Trnavskej Univerzite, so zameraním na špecifické otázky vývinu jazykovej gramotnosti a jej rozvíjania v predškolskom a mladšom školskom veku.
Magisterské štúdium psychológie ukončila na Univerzite Komenského (v r. 1980), neskôr pôsobila ako asistent výskum na Ústave experimentálnej psychológie Slovenskej akadémie vied, kde absolvovala doktorandské štúdium (1988), v rámci ktorého sa venovala štúdiu kognitívnych procesov v čítaní z aspektu porúch písanej reči. Od r. 1990 pracuje ako samostatný vedecký pracovník na Ústave výskumu sociálnej komunikácie SAV, v súčasnosti ako vedúca členka Centra pedagogického výskumu, založeného v r. 2011. V rámci svojej vedeckej produkcie (publikovala okolo 130 vedeckých a odborných prác) prispieva do oblasti výskumu čítania z perspektívy kognitívnych a sociokultúrnych teórií gramotnosti. Vo svojich ostatných prácach a súčasných výskumných projektoch sa zameriava na skúmanie metakognitívnych procesov a stratégií porozumenia v čítaní, a to najmä z hľadiska ich potenciálneho rozvíjania v predškolskom veku, osobitne u detí zo sociálne znevýhodneného prostredia. V rámci svojho pôsobenia v oblasti univerzitného vzdelávania učiteľov spolupracovala s viacerými inštitúciami a profesijnými organizáciami. Je členkou International Literacy Association, dlhodobo pôsobila v jej Európskom výbore (IDEC), aj ako predsedníčka jej Slovenskej afiliácie (SARČ). Od roku 2014 je členkou výboru COST v rámci akcie IS1404: Evolution of Reading in the Age of Digitization (E‑Read). |
Výber z publikačnej činnosti
- Zápotočná, O.: Rozvoj počiatočnej literárnej gramotnosti. In Z. Kolláriková, B. Pupala (Eds.): Predškolská a elementárna pedagogika/Předškolní a primární pedagogika. Praha : Portál, 2001, s. 271–306.
- Pupala, B., Zápotočná, O. (Eds.): Rané štúdie o ranej gramotnosti. Bratislava : Vydavateľstvo UK, 2003.
- Gavora, P., Zápotočná, O. (Eds.): Gramotnosť: Vývin a možnosti didaktického usmerňovania. Bratislava : Vzdavateľstvo UK, 2004.
- Gavora, P., Zápotočná, O.: Unity and Diversity in Literacy Development. Proceeding of Papers from Central European Conference on Reading, Bratislava : SRA a SLJŠ, 2000, 239 s.
- Zápotočná, O.: Kultúrna gramotnosť v sociálnopsychologických súvislostiach. Bratislava : Album, 2004.
- Zápotočná, Oľga. Specifické poruchy učení. In Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. – Praha : Portál, 2010, s. 304–319. ISBN 9788073676797.
- Zápotočná, Oľga – Lukšík, Ivan. Podiel školy na formovaní aktívneho občianstva. In Sociológia – Slovak Sociological Review: časopis pre otázky sociológie, 2010, roč. 42, č. 5, s. 492–515. (0.140 – IF2009). (2010 – Current Contents). ISSN 0049‑1225.
- Zápotočná, Oľga – Petrová, Zuzana. Jazyková gramotnosť v predškolskom veku: teoretické východiská a námety k analýze a tvorbe kurikula jazykového vzdelávania detí MŠ. [elektronický zdroj]. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 2010. 91 s. ISBN 978‑80‑8082‑404‑4. Dostupné na internete: https://pdf.truni.sk/dowload?e‑skripta/zapotocna‑petrova‑skripta.pdf 1,17 MB (1,12 MiB), 12. 10. 2010
- Zápotočná, Oľga: Čitateľská gramotnosť a jej rozvoj v primárnom vzdelávaní: Teoretické východiská a didaktické realizácie. Bratislava : VEDA, 2012.
- Zápotočná, Oľga: Metakognitívne procesy v čítaní, učení a vzdelávaní. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2013.
Prosím, zvoľte kartu s informáciami.
Rozvoj jazykovej gramotnosti v ZŠ
Dokument | Veľkosť | Dátum |
---|---|---|
5,13 MB (4,89 MiB) | 29. 11. 2009 | |
9,14 MB (8,71 MiB) | 29. 11. 2009 | |
204,29 kB (199,50 KiB) | 14. 11. 2007 | |
321,02 kB (313,50 KiB) | 14. 11. 2007 | |
1,43 MB (1,36 MiB) | 14. 11. 2007 |