PaedDr. Mária Beláková, PhD., FM doc.
Miestnosť: | 525 | |
---|---|---|
Klapka: | 543 | |
Mobilný telefón: | +421 904 863 782 | |
E‑mail: | ||
Vedecko/umelecko-pedagogická charakteristika osoby: VUPCH |
Vzdelanie a kvalifikačný rast
1994 – 1998: Gymnázium Angely Merici v Trnave
Akademický titul: | 1999 – 2003: (Mgr.) Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave; študijný odbor slovenský jazyk a literatúra – náboženská výchova |
---|---|
2004: (PaedDr.) Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave; študijný odbor slovenský jazyk – didaktika | |
2005 – 2008: (PhD.) Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave; študijný odbor odborová didaktika (teória jazykového a literárneho vzdelávania) – zameranie onomastika – didaktika vlastného mena | |
Vedecko‑pedagogický titul: | 2022 – FM doc. |
Kvalifikačné práce
- diplomová práca: Vývin, pôvod a sémantika miestnych a chotárnych názvov v povodí Gidry. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 2003. 114 s.
- rigorózna práca: Vývin, pôvod a sémantika miestnych a chotárnych názvov v povodí Gidry. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 2004. 204 s.
- dizertačná práca: Vlastné meno ako príbeh a hra. Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 2008. 139 s.
Priebeh pracovných pomerov
- 2003 – 2005: Základná škola na Ulici Kornela Mahra v Trnave
- 2005: Základná škola vo Voderadoch
- 2005 – 2008: interná doktorandka: Katedra slovenského jazyka a literatúry Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity v Trnave
- od 2009: odborná asistentka – Katedra slovenského jazyka a literatúry, Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave; vyučovací predmet: teória a prax jazykového vzdelávania
Výber z publikačnej činnosti
Vedecké a odborné monografie:
- Beláková, Mária: Vlastné meno ako príbeh a hra. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis 2010, 130 s. ISBN 978‑80‑8082‑405‑1.
- Bílik, René, et al.: Teoretické aspekty jazykového a literárneho vzdelávania. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis/VEDA, 2011, 111 s. ISBN 978‑80‑8082‑497‑6 (spoluautori: R. Bílik, E. Chudíková, R. Raffaj).
- Beláková, Mária: Hydronymia severnej časti povodia Malého Dunaja. Trnava : Trnavská univerzita v Trnave, 2014. 184 s. ISBN 978‑80‑8082‑826‑4. Dostupné na: ⟨https://pdf.truni.sk/download?monografie/belakova‑hydronymia‑2014.pdf 280,00 B (280,00 B), 19. 12. 2014⟩.
- Beláková, M. – Hladký, J. – Závodný, A.: Hydronymia Malého Dunaja. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2018. 533 s. ISBN 978‑80‑568‑0167‑3.
Učebnice, skriptá, didaktické materiály, hry:
- Čo čítať so žiakmi na 2. stupni ZŠ? In Sprievodca triedneho učiteľa. Bratislava : Odborné nakladateľstvo Dr. Josef Raabe Slovensko, aktualizácia 11/2007. S. A 2.11/1‑18. ISBN 80‑89182‑03‑0‑8.
- Nie je hlava ako hlava. In Kafomet. Katalóg foriem a metód ISCED 2 v praxi 5. a 6. ročníka ZŠ. 2. a 3. aktualizácia (dvojčíslo). Veľké Leváre : INFRA Slovakia 2012. ISSN 1804‑090X.
- Načo vlastníme vlastné mená? In Kafomet. Katalóg foriem a metód ISCED 2 v praxi 5. a 6. ročníka ZŠ. Veľké Leváre : INFRA Slovakia 2010. ISSN 1804‑090X.
- Bandurky, krumple, erteple… načo sú nám aj zemiaky? In Kafomet. Katalóg foriem a metód ISCED 2 v praxi 5. a 6. ročníka ZŠ. 1. aktualizácia (apríl 2010). Veľké Leváre : INFRA Slovakia 2010. ISSN 1804‑090X.
- Didaktická príručka pre učiteľov. Slovenský jazyk pre 1. stupeň ZŠ. Trnava : Trnavská univerzita v Trnave 2010, 96 s. ISBN 978‑80‑8082‑376‑4 (podiel autorstva 40 %; spoluautorky A. Rýzková, M. Moravčíková).
- Didaktická príručka pre učiteľov. Slovenský jazyk pre 2. stupeň ZŠ. Trnava : Trnavská univerzita v Trnave 2010, 81 s. ISBN 978‑80‑8082‑377‑1 (podiel autorky 35 %; spoluautorky M. Moravčíková, G. Magalová).
- Inovatívne námety na slovenský jazyk a literatúru (5. – 6. ročník ZŠ). Veľké Leváre : INFRA Slovakia 2011, 84 s. (spoluautorka J. Rovenská).
- Kde sa píšu čiarky? Ja na to mám… …ja sa to naučím. Bratislava : Fragment 2011, 80 s. ISBN 978‑80‑8089‑549‑5.
- Píšem bez chýb. Bratislava : Fragment, 2013. 232 s. ISBN 9788080897567 (spoluautori: L. G. Ološtiaková, M. Ološtiak).
- Slovenský jazyk v primárnom vzdelávaní 1. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 2013. [on line] 89 s. ISBN 978‑80‑8082‑613‑0.
- Teória a prax vyučovania slovenského jazyka I. (Úvod do problematiky). 1. vyd. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 2017. Online, 93 s., ISBN 978‑80‑568‑0066‑9.
- Teória a prax vyučovania slovenského jazyka II. (Obsahová a procesuálna stránka). 1. vyd. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 2017. 75 s. ISBN 978‑80‑568‑0097‑3.
- Teória a prax vyučovania slovenského jazyka III. (Metódy vo vyučovaní slovenského jazyka). 1. vyd. Trnava : Trnavská univerzita v Trnave. Pedagogická fakulta. 2018. 69 s. ISBN 978‑80‑568‑0118‑5. Dostupné na: ⟨https://pdf.truni.sk/download?e‑ucebnice/belakova‑tpvsj3‑2018.pdf 276,00 B (276,00 B), 1. 6. 2018⟩.
- Bystríkova pomôcka : myšlienkové mapy – slovenský jazyk: prehľad učiva zo slovenského jazyka v myšlienkových mapách. Veľké Leváre : INFRA Slovakia, 2021. 38 s. ISBN 978‑80‑89990‑18‑4.
- Didaktická hra Cez remeslá k vybraným slovám. Veľké Leváre : INFRA Slovakia, 2021.
Ostatné vedecké a odborné práce:
- Vlastné meno – didaktický problém?! In Slovo o slove. 12. zborník Katedry komunikačnej a literárnej výchovy Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity. Ed. Ľ. Sičáková – Ľ. Liptáková. 1. vyd. Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta 2006, s. 128–129. ISBN 80‑8068‑491‑X.
- Komunikačný aspekt proprií vo vyučovaní materinského jazyka. In Slovo o slove. 13. Zborník Katedry komunikačnej a literárnej výchovy Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity. Ed. Ľ. Sičáková – Ľ. Liptáková – B. Hlebová. 1. vyd. Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta, Katedra komunikačnej a literárnej výchovy 2007, s. 251–254. ISBN 978‑80‑8068‑646‑8.
- Vyučovanie proprií s komunikačným zameraním. In Slovenský jazyk a literatúra v škole, 2007/2008, roč. 54, č. 3–4, s. 121–123.
- Fungovanie antroponyma v mikrosociálnom prostredí z didaktického pohľadu. In Acta onomastica. 48. Red. M. Harvalík. Praha : Ústav pro jazyk český AV ČR 2007. S. 7–10. ISBN 80‑86496‑36‑8.
- Povesť o Breslave – hovoriace mená. [Antalová, Elena: Povesť o Breslave. Pôvodná rozprávková hra (získala 3. cenu v autorskej súťaži na pôvodnú rozprávkovú hru 2004). In Kultúra slova, 2008, roč. 42, č. 2, s. 113–118 (rec.).
- K učiteľskej prezývke vo vyučovacom procese. In Slovenský jazyk a literatúra v škole, 2008/2009, roč. 55, č. 7–8, s. 205–210.
- Didaktika vlastného mena (základné východiská a aspekty). In Slovenská reč, 2010, roč. 75, č. 4–5, s. 343–346.
- Odkaz veršovanej kroniky obce Cífer z roku 1813 (Czsiffer w roku 1813). In Kultúra slova, 2010, roč. 44, č. 1, s. 7–12.
- Didaktika vlastného mena (Základné východiská a aspekty). In Slovenská reč, 2010, roč. 75, č. 4–5, s. 343–346.
- Vlastné meno v komunikačno‑zážitkovom učení. In Slovenčinár, 2015, roč. 2, č. 1, s. 22–25.
- Problematika písania joty po tvrdej spoluhláske v cudzích slovách v druhom ročníku primárneho vzdelávania. In Kultúra slova, 2016, 50. roč., č. 3, s. 157–161.
- Этническое прошлое Западной Словакии по данным гидронимии. In Вопросы ономастики. 2016. Т. 13. № 1. C. 191–203. ⟨https://doi.org/10.15826/vopr_onom.2016.13.1.012 ⟩.
- A kataszteri térképek felhasználása a víznevek onomasztikai kutatásában (a nyelvtudomány szemszögéből) 2016. In Catastrum : évnegyedes katasztertörténeti folyóirat. ISSN 2064‑5805, roč. 3, č. 3 (2016), s. 56–64.
- Máme na to právo? Písanie joty po tvrdej spoluhláske v cudzích slovách v druhom ročníku primárneho vzdelávania. In Slovenčinár : časopis Slovenskej asociácie učiteľov slovenčiny. ISSN 1339‑4908. Roč. 3, č. 2 (2016), p. 28–31.
- Metóda CLIL vo vyučovaní materinského jazyka v základných školách (stratégia scaffolding) In Slovenčinári (časopis Spoločenstva učiteľov a priateľov slovenčiny). Bratislava : Spoločenstvo učiteľov a priateľov slovenčiny. ISSN (online) 2585‑9331. Roč. 1, č. 1 (2018), s. 4–10.
- Aby jeho odkaz žil aj v našich školách. Spomienka na PhDr. Milana Majtána, DrSc. (Onomastika vo vyučovaní). In Slovenčinári (časopis Spoločenstva učiteľov a priateľov slovenčiny). Bratislava : Spoločenstvo učiteľov a priateľov slovenčiny. ISSN (online) 2585‑9331. Roč. 1, č. 2 (2018), s. 11–16.
- Stratégia fishbowl (akvárium) vo vyučovaní slovenského jazyka [elektronický dokument] [článok] In Slovenčinár (časopis Slovenskej asociácie učiteľov slovenčiny). Bratislava : Slovenská asociácia učiteľov slovenčiny. ISSN 1218‑151X. Roč. 5, č. 1 (2018), s. 30–37.
- Koľko písmen a hlások sa nachádza v slove hriech? In Slovenčinári (časopis Spoločenstva učiteľov a priateľov slovenčiny). Bratislava : Spoločenstvo učiteľov a priateľov slovenčiny. ISSN (online) 2585‑9331. Roč. 1, č. 2 (2018), s. 49–50.
- Ilustrovaná etymologická mapa ako nástroj zisťovania prekonceptov o obsahovej stránke propri / Illustrated etymological map as a tool for detecting the preconceptions about the content of proper names. In Acta Onomastica. Praha : Akademie věd České republiky. Ústav pro jazyk český AV ČR, 2022. roč. 63, č. 1, s. 37–54. (Scopus)
- Toponymum Kandia – svedok histórie/The Toponym ‘Kandia’: Historical Evidence. In Kultúrne dejiny. Ružomberok : Katolícka univerzita v Ružomberku. VERBUM – vydavateľstvo KU, 2022, roč. 13, č. 1, s. 28–44. (Scopus)
- Učebnice slovenského jazyka pre primárne vzdelávanie z hľadiska kritérií na hodnotenie učebníc. In O dieťati, jazyku, literatúre : časopis pre otázky rozvíjania komunikačnej a literárnej kompetencie. Prešov : Prešovská univerzita v Prešove. Vydavateľstvo Prešovskej univerzity, 2021, roč. 9, č. 1, s. 26–45.
Publikované referáty na domácich a zahraničných konferenciách:
- Praslovanské a slovanské dedičstvo toponým západného Slovenska (Podunajská nížina). In Varia. 15. Zborník materiálov z XV. kolokvia mladých jazykovedcov (Banská Bystrica – Tajov 7. – 9. 12. 2005). Zost. A. Gálisová – A. Chomová. Bratislava : Slovenská jazykovedná spoločnosť pri SAV – Katedra slovenského jazyka a literatúry FHV UMB v Banskej Bystrici 2008, s. 54–60. ISBN 80‑89037‑04‑6.
- Sémantická stránka verzus pravopisná norma propria z didaktického aspektu. In Kontinuitné a diskontinuitné otázky jazykovej komunikácie. Zborník materiálov zo 6. medzinárodnej vedeckej konferencie o komunikácii, Banská Bystrica, 13. – 15. septembra 2006. Ed. P. Odaloš. Banská Bystrica : Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici 2007, s. 366–371. ISBN 978‑80‑8083‑455‑5.
- Problematika vlastného mena a písania veľkých písmen z didaktického aspektu. In Nowe nazwy wlasne/nowe tendencje badawcze. Red. E. Bednarska‑Gryniewicz. Krakov : Pandit 2007, s. 95–97. ISBN 978‑83‑88866‑36‑4.
- Vlastné meno – výmysel jazykovedcov? In Varia. 16. Zborník materiálov zo XVI. kolokvia mladých jazykovedcov (Častá – Papiernička 8. – 10. 11. 2006). Bratislava : Slovenská jazykovedná spoločnosť pri SAV – Jazykovedný ústav Ľ. Štúra SAV 2009, s. 26–28. ISBN 80‑89037‑04‑6.
- Možnosti využitia mapového fondu Ústredného archívu geodézie a kartografie na príklade onomastického výskumu. In Historické mapy. Recenzovaný zborník príspevkov z vedeckej konferencie konanej 9. septembra 2009 v Slovenskom národnom archíve v Bratislave. Bratislava : Kartografická spoločnosť SR a Slovenský národný archív 2009, s. 7–16. ISBN 978‑80‑89060‑14‑6 (spoluautor A. Belák).
- Vyučovanie proprií s komunikačným zameraním. In Lexika slovenskej onymie. Zborník materiálov zo 17. slovenskej onomastickej konferencie Trnava 12. – 14. 9. 2007. Zost. J. Hladký – I. Valentová. Bratislava, Trnava : Jazykovedný ústav Ľudovíta Štúra SAV, Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, VEDA, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 2010, s. 419–422. ISBN 978‑80‑224‑1126‑4.
- Pomenovaná aj nepomenovaná (Gidra). In Varia. 19. Zborník plných príspevkov z XIX. kolokvia mladých jazykovedcov (Trnava – Modra – Harmónia 18. – 20. 11. 2009). Ed. J. Hladký – Ľ. Rendár. Trnava : Trnavská univerzita v Trnave 2010, s. 7–11. ISBN 978‑80‑8082‑391‑7. Dostupné na: ⟨https://pdf.truni.sk/download?zborniky/varia‑2009.pdf 264,00 B (264,00 B), 10. 1. 2011⟩.
- Miesto onomastiky vo vyučovaní – didaktika vlastného mena. In Odborová didaktika v príprave a ďalšom vzdelávaní učiteľa materinského jazyka a literatúry. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie konanej pri príležitosti životného jubilea doc. PaedDr. Milana Ligoša, CSc. v Ružomberku 8. – 9. 9. 2009. Ed. Edita Príhodová. Ružomberok : Katolícka univerzita v Ružomberku. Filozofická fakulta 2012, s. 36–43. ISBN 978‑808084‑562‑9.
- Problematika nejednoznačného kartografického popisu vodného toku Gidra. In Hydronymia západného Slovenska. Red. J. Hladký. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 2010, ISBN 978‑80‑8082‑392‑4.
- Učenie (sa) jazyka vz. učenie (sa) o jazyku alebo Princípy tradičného systémovo‑opisného prístupu vo vyučovaní materinského jazyka vz. komunikačno‑poznávací princíp. In Metody a formy práce ve výuce mateřského jazyka. Olomouc : Hanex Olomouc, 2012. S. 4–11. ISBN 978‑80‑7409‑050‑9.
- Slovensko‑nemecké vzťahy v západoslovenskej hydronymii. In Nazwy terenowe i miejscowe w przestrzeni fizycznej = Geographical names in physical space. Redakcja / edited by Artur Gałkowski, Renata Gliwa; [recenzent / reviewer Barbara Czopek-Kopciuch]. 1. vyd. Łódź : Wydawnictwo uniwersytetu Łódzkiego, 2016. ISBN 978‑83‑8088‑241‑6. S. 101–105.
Výber z účasti na riešení projektov
- Spolupráca na projektoch Hydronymia Slovaciae – Hydronymia horného povodia Váhu (ukončený v roku 2011), Hydronymia Žitného ostrova (ukončený v roku 2015).
- KEGA Teoretické aspekty jazykového a literárneho vzdelávania v príprave učiteľov materinského jazyka a literatúry (ukončený v roku 2011) – spoluriešiteľka.
- VEGA č. 1/0289/16 Hydronymia Malého Dunaja (2016 – 2018) – spoluriešiteľka.
- KEGA 002TTU‑4/2018 Jazyk a komunikačná kompetencia (od 2018) – spoluriešiteľka.
Ďalšie vedecké a odborné aktivity
- členka redakčnej rady časopisu Slovenčinári;
- recenzentka učebníc v národnom Registri recenzentov;
- členka Slovenskej onomastickej komisie pri Jazykovednom ústave Ľudovíta Štúra v Bratislave;
- členka Slovenskej jazykovednej spoločnosti.
Workshopy a prednášky:
- Trnava, Trenčín (prednáška), Horná Bečva – projekt cezhraničnej spolupráce s Českou republikou.
- Slovenská asociácia učiteľov slovenčiny (20. 11. 2014, Bratislava) – Vlastné mená – španielska dedina?!
- SAUS (november 2015, Košice) – Vlastné mená – sú nám naozaj vlastné?
- 23. 3. 2012 Modrá škola – vodohospodárske múzeum – vyžiadaná prednáška.
Posudzovateľské aktivity (výber):
- projekt Modrá škola (2012, 2013) – posudzovateľka detských prác z literárneho hľadiska,
- jazykové korektúry pre Západoslovenské múzeum v Trnave,
- recenzovanie didaktických materiálov (učebníc a pracovných listov) pre nižší a vyšší sekundárny stupeň vzdelávania (výber):
Slovenský jazyk pre 5. – 9. ročník (učebnica) – SPN, Mladé letá;
Slovenský jazyk 2 – 4 (Nezábudka; učebnice + pracovné zošity) – Taktik;
Hravá slovenčina 2 – 4 (pracovné zošity) – Taktik;
Hravá literatúra 5 – 9 (pracovné zošity) – Taktik;
Príprava na testovanie. Slovenský jazyk a literatúra – Taktik;
A vznikli písmenká. Pracovný zošit k šlabikáru – T. Sogelová; - Slovenský jazyk pre stredné školy – vydavateľstvo ABCedu;
- Vybrané slová – Expol Pedagogika.
Prosím, zvoľte kartu s informáciami.
Dokument | Veľkosť | Dátum |
---|---|---|
|
||
100,86 kB (98,50 KiB) | 21. 9. 2021 | |
49,66 kB (48,50 KiB) | 21. 9. 2021 | |
39,31 kB (38,39 KiB) | 9. 9. 2020 | |
|
||
100,86 kB (98,50 KiB) | 21. 9. 2021 | |
25,80 kB (25,19 KiB) | 21. 9. 2021 | |
49,66 kB (48,50 KiB) | 21. 9. 2021 | |
37,92 kB (37,04 KiB) | 9. 9. 2020 |