Mgr. Michaela Košútová Guillaume, PhD.
Room: | 616 | |
---|---|---|
Extension: | 554 | |
E‑mail: | ||
Research/art/teacher profile of a person: RATP |
Mgr. Michaela Košútová Guillaume, PhD. (1976) študovala v rokoch 1995 – 1999 na Pedagogickej fakulte Trnavskej univerzity a v rokoch 2000 – 2007 ako externá doktorandka na Pedagogickej fakulte Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici. V rokoch 2012 – 2014 absolvovala akreditovaný vzdelávací program intervencia umením – arteterapia v procese socializácie, reedukácie, výchovy a liečby v Inštitúte vzdelávania v arteterapii v Bratislave. | |
Počas svojho pedagogického pôsobenia na Katedre pedagogiky výtvarného umenia paralelne pracovala v Galérii Jána Koniarka ako lektorka pre sprostredkovanie výtvarného umenia (2000 – 2002). Autorka sa venovala skúmaniu danej problematiky v súvislosti s rozvojom environmentálneho vedomia cez aktivity a poznanie environmentálneho umenia. V tejto oblasti má autorka viacero výstupov (domáce i zahraničné konferencie), odborné štúdie a články. V rámci pedagogiky výtvarného umenia a arteterapie autorka publikovala učebné texty pre študentov pedagogických fakúlt (Art vo vzdelávaní; Umenie v primárnom vzdelávaní), odborné a vedecké články, zúčastnila sa niekoľkých domácich i zahraničných konferencií. | |
Od roku 2001 publikuje tiež recenzie a štúdie vo výtvarných a vedeckých periodikách (Ateliér, Ostium, Human Affairs) a venuje sa kurátorskej práci v domácom kontexte (GEO‑TEXT, Spoločensky živí). Aktuálne pracuje s hlbším kontextom kultúrnych zmien – teóriou obratov (sociálny obrat, kultúrny obrat a obrat k obrazom) a problematikou súčasnej vizuálnej kultúry ako aj možnosťami jej implementácie do umeleckého vzdelávania. Z posledných aktivít možno spomenúť autorstvo a kurátorstvo projektu Spoločensky živí (monografia), ktorý transkultúrnou optikou pertraktuje relativizáciu kultúrnej identity, postkomunistický syndróm spoločenského a politického ochromenia a s ním spojený občiansky aktivizmus. Aktuálne tiež participuje na širšie postavenom sociologickom výskume v oblasti lásky a utvárania partnerských vzťahov v zmysle ich kultúrnej podmienenosti a potencionálneho vplyvu súčasnej vizuálnej kultúry. | |
Od roku 2000 pôsobí na Katedre pedagogiky výtvarného umenia Pedagogickej fakulty TU v Trnave. Vyučuje predmety teória galérií a múzeí, animácia výtvarného umenia, múzejná a galerijná animácia. V rámci magisterského programu prednáša a vedie semináre predmetov pedagogika výtvarného umenia, školská výtvarná výchova a arteterapia. |
Education and Qualification Growth
1991 – 1995, Stredná zdravotnícka škola v Trnave, odbor: detská sestra
Academic Degree: | Mgr., učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov pre 2. stupeň v aprobácii prírodopis – výtvarná výchova, Trnavská univerzita v Trnave, 1995 – 1999 |
---|---|
PhD., teória vyučovania predmetov všeobecnovzdelávacej a odbornej povahy – špecializácia teória vyučovania predmetov na 1. Stupni ZŠ, Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, 2001 – 2009 |
Enumeration of Employments
- Trnavská univerzita v Trnave, Pedagogická fakulta, KPVU, 2000 – doteraz
- ZŠ Podzámska 35 – Hlohovec, učiteľská prax, 1999 – 2000
Areas of Teaching
- animácia výtvarného umenia,
- galerijná a muzeálna prax,
- arteterapia,
- edukácia výtvarného umenia,
- školiteľka bakalárskych a diplomových prác.
Selected Publications
Vedecké monografie
- Guillaume, M. – GajdoŠ, R. 2017. Spoločensky živí. / Guillaume Michaela (redaktor, editor), Bílik René (recenzent), Kováčová Barbora (Recenzent). – [1. vyd.]. – Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 2017. 101 s. , [4,95 AH]. ISBN 978‑80‑568‑0025‑6.
Guillaume Michaela 95%
Ohlasy: 1
Kapitoly vo vedeckých monografiách
- GUILLAUME, M. 2011. Možnosti artefiletického prístupu v reflexii nad hodnotou samého (v procesoch sebapoznávania a sebapretvárania). In V4 ako výchova, vzdelávanie, voľný čas a vzájomná inšpirácia. Nitra : UKF (Nadácia otvorenej spoločnosti, Akadémia voľného času HC), s. 197–207. ISBN 80‑970833‑1‑1.
Vysokoškolské učebnice, kapitoly vo vysokoškolských učebniciach a učebné texty
- GUILLAUME, M. – KOVÁČOVÁ B. 2010. Art vo vzdelávaní. Trnava : Trnavská univerzita v Trnave, s. 8–79. ISBN 978‑80‑8082‑401.
Michaela Guillaume 50%
Ohlasy: 13 - GUILLAUME, M. 2012. Umenie v primárnom vzdelávaní. Trnava : Trnavská univerzita v Trnave, s. 174. ISBN 978‑80‑8082‑565‑2.
Ohlasy: 1
Vedecké práce vo vedeckých časopisoch databázovaných v Scopus a WoS
- GUILLAUME, M. – LUKŠÍK, I. 2018. Representations of love in the early stages of love. Guillaume, Michaela (autor 50 %); Lukšík, Ivan (autor 50 %). – angličtina. – In Human Affairs : a postdisciplinary journal for humanities & social sciences. Bratislava (Slovensko) : De Gruyter. ISSN 1210‑3055. ISSN (online) 1337‑401X. Roč. 28, č. 3 (2018), s. 271–284.
Ohlasy: 2
Vedecké práce v ostatných vedeckých časopisoch
- GUILLAUME, M. 2013. Mária Balážová – osobná geometria. In Ostium. Dostupné online. Roč. 9, č. 4 (2013), [10 s] eISSN 1336‑6556.
Ohlasy: 1 - GUILLAUME, M. 2017. Zamyslenie sa nad prípravou študentov pomáhajúcich profesií v oblasti arteterapie. In Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae Universitas Catholica Ružomberok. ISSN 1336‑2232. Roč. 16, č. 5 (2017), s. 106–122.
- GUILLAUME, M. 2015. Výtvarná edukácia ako súčinný faktor environmentálnej výchovy. In Acta Facultatis Pedagogice. Séria D – vedy o výchove a vzdelávaní. Trnava : PdF Trnavská univerzita, roč. 19, s. 34–44. Spôsob prístupu: ⟨https://pdf.truni.sk/actafp/2015/d/ ⟩.
- GUILLAUME, M. 2016. Fenomén obsahovej saturácie vyučovania výtvarnej výchovy – stratégie expresívnej výchovy orientované na rozvoj citovej stránky osobnosti dieťaťa. In Expresivita vo výchove. Bratislava : UK. S. 68–93.
Vedecké práce v recenzovaných publikáciách
- GUILLAUME, M. 2008. Galerijná a muzeálna animácia ako efektívny nástroj mimoškolskej edukácie. In O výchově a volném čase : Metodologická paradigmata pedagogiky volného času. 2008. Liberec : Technická univerzita v Liberci, Česká republika.
- GUILLAUME, M. 2009. Zvukové animácie a možnosti ich uplatnenia pri rozvoji vnímania. In 5. webová konferencia hudobnej výchovy. 2009. Ostrava : Ostravská univerzita, Česká univerzita.
- GUILLAUME, M. 2008. Artefiletika alebo rozvoj osobnosti prostredníctvom výtvarného umenia. In Klíma školy 21. storočia. 2008. Banská Bystrica : Pedagogická fakulta Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, Slovenská republika.
- GUILLAUME, M. 2009. Využitie expresívnej výchovy na vyučovaní výtvarnej výchovy a výchovy umením. In Kultúra – Umenie – Vzdelávanie. 2009. Banská Bystrica : Pedagogická fakulta Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, Slovenská republika.
- GUILLAUME, M. 2013. Formy a roviny komunikácie vo výtvarnej edukácii. In Kreatívne vzdelávanie. Bratislava : Zohor, Virvar UK. ISBN 978‑80‑970513‑5‑8, s. 18–28. 43,62 MB (41,60 MiB), 2. 9. 2017
Ohlasy: 2
- GUILLAUME, M. 2016. Mandala – cesta jednej duše. In expresívne terapie vo vedách o človeku. Bratislava : Univerzita Komenského V Bratislave. ISBN 978‑80‑223‑4148‑6. S. 179–191.
- GUILLAUME, M. 2017. Tvorivosť – šípová Ruženka reflexia nad stagnáciou v oblasti tvorivosti študentov pedagogických odborov. In Expresívne terapie vo vedách o človeku. Ružomberok : Verbum KU. 138,00 B (138,00 B), 3. 11. 2017
- GUILLAUME, M. 2018. Obraz môjho vnútra (moja identita) [elektronický dokument] In Expresívne terapie vo vedách o človeku. Ružomberok : Katolícka univerzita v Ružomberku. VERBUM KU, ISBN 978‑80‑561‑0563‑4, s. 104–115. 138,00 B (138,00 B), 9. 8. 2018
- GUILLAUME, M. 2019. Improvizácia ako nástroj sebaexpresie a sebauskutočnenia v edukačnej a terapeutickej praxi. In Expresívne terapie vo vedách o človeku 2019. Ružomberok : VERBUM. 2019, s. 19–28. 138,00 B (138,00 B), 20. 11. 2019
- KOŠÚTOVÁ GUILLAUME, M. – LUKŠÍK, L. 2020 Prvý partnerský vzťah ako medzník v období vynárajúcej sa dospelosti. In Community Psychology. Bratislava : Fakulta sociálnych a aekonomických vied UK, 2020, s. 88–102. 1,37 MB (1,30 MiB), 21. 12. 2020
Redakčné a zostavovateľské práce
- GUILLAUME, M. 2017. Spoločensky živí. Trnava : Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity v Trnave, 2017, 101 s. ISBN 978‑80‑568‑0025‑6.
- KOŠÚTOVÁ, GUILLAUME, M. 2020. Kultúrne dedičstvo 2020 : kultúrna pamäť ako výzva vo vzdelávaní. Banská Štiavnica : Združenie historických miest a obcí Slovenskej republiky, 2020, 126 s. ISBN 978‑80‑972880‑6‑8; ISBN 978‑80‑972880‑7‑5 (online).
Katalógy k výstavám
- GUILLAUME, M. – GALKO, A. 2019. Environementálne umenie na Slovensku. Katalóg k výstave Environementálne umenie na Slovensku 26. 9. – 6. 11. 2019. Turčianska galéria v Martine. 78 s. ISBN 978‑80‑99920‑05‑8.
Konferencie
- Interpretácia a analýza artefaktu – Francis Bacon: Triptych 1976. In V. Arteterapeutická konferencia. České Budějovice : Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity, Česká republika (2006).
- Galerijná a muzeálna animácia ako efektívny nástroj mimoškolskej edukácie. In O výchově a volném čase : Metodologická paradigmata pedagogiky volného času. Medzinárodná vedecká konferencia : Technická univerzita v Liberci, Česká republika (2008).
- Výtvarno‑environmentálny kurz: Čo sa deje s nami a s našou prírodou? In O výchově a volném čase : Metodologická paradigmata pedagogiky volného času. Medzinárodná vedecká konferencia : Technická univerzita v Liberci, Česká republika (2008).
- Artefiletika alebo rozvoj osobnosti prostredníctvom výtvarného umenia. In Klíma školy 21. storočia. Medzinárodná vedecká konferencia doktorandov a mladých vedeckých pracovníkov : Pedagogická fakulta Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, Slovenská republika (2008).
- Zvukové animácie a možnosti ich uplatnenia pri rozvoji vnímania. In Aktuální trendy hudební psychologie, hudební pedagogiky a didaktiky hudební výchovy III. Medzinárodná vedecká konferencia : Katedra hudební výchovy Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita v Ostravě (2009).
- Čo sa skrýva za prácou s odpadovým materiálom? Pedagogická tvorivosť učiteliek MŠ. Žilina : Spoločnosť pre predškolskú výchovu. Slovenská republika (2009).
- Expresia dieťaťa ako výsledok viacerých kreatívnych procesov. Materská škola a svet okolo. Ružomberok : Spoločnosť pre predškolskú výchovu. Slovenská republika (2010).
- Výtvarná edukácia ako forma variabilnej expresie. Didaktické možnosti rozvíjania osobnosti dieťaťa v materskej škole. Martin : Spoločnosť pre predškolskú výchovu. Slovenská republika (2011).
- Význam a prínos arteterapie v štúdiu s pedagogickým zameraním. In Vzdelávanie v arteterapii v ČR a SR. Medzinárodná konferencia : Keratos s Českou arteterapeutickou asociaciáciou a Slovenskou arteterapeutickou asociáciou. Praha (2013).
- Mandala – cesta jednej duše. Expresívne terapie vo vedách o človeku. Biodromálny aspekt liečebnej pedagogiky. Bratislava : univerzita Komenského (2016).
- Tvorivosť – šípová Ruženka reflexia nad stagnáciou v oblasti tvorivosti študentov pedagogických odborov. In Expresívne terapie vo vedách o človeku. Ružomberok : Pedagogická fakulta Katolíckej univerzity (2016).
- Obraz môjho vnútra (moja identita). In Expresívne terapie vo vedách o človeku/. Ružomberok : Pedagogická fakulta Katolíckej univerzity (2018).
- Odkiaľ prichádza láska? QAK – Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku, XVII. ročník. Olomouc (2018).
- Improvizácia ako nástroj sebaexpresie a sebauskutočnenia v edukačnej a terapeutickej praxi. In Expresívne/ terapie vo vedách o človeku 2019. Ružomberok : Pedagogická fakulta Katolíckej univerzity (2019).
- Premena Ja v dobe tekutej lásky. QAK – Kvalitatívny prístup a metódy vo vedách o človeku „Poznaj sám seba“. Bratislava (2020).
- Prvý partnerský vzťah ako medzník v období vynárajúcej sa dospelosti. Community psychology in Slovakia. Inštitút aplikovanej psychológe, fakulta sociálnych a ekonomických vied, Komenského univerzita Bratislava (2020).
Odborné práce
- KOZÁROVÁ, M. 2001. Mária Balážová – ústami hada. In Rak, roč. VI., č. 1/2001, s. 59. Bratislava.
- KOZÁROVÁ, M. 2001. Prach hmotného sveta. In Kultúrny život, roč. 2, č. 7/2001, s. 8 (14. 2. 2001).
- KOZÁROVÁ, M. 2001. Geometria poriadku Márie Balážovej. In Mosty, roč. 10, č. 9/2001, s. 12 (27. 2. 2001).
- KOZÁROVÁ, M. 2001. Študenti na nultej hodine. In Učiteľské noviny, roč. LI., č. 26, s. 10 (28. 6. 2001).
- KOZÁROVÁ, M. 2002. Mária – Baláž – Blažej. In Listy, Praha, 2002, Česká republika.
- KOZÁROVÁ, M. 2003. Započítané študentom výtvarnej výchovy. In Učiteľské noviny, 2003.
- KOZÁROVÁ, M. 2003. Blažej Baláž – autentické bádanie v nových dimenziách. In TN‑TH Extra, roč. 13, č. 26, s. 11, 30. 6. 2003.
- GUILLAUME, M. 2009. Čo sa skrýva za prácou s odpadovým materiálom. In Pedagogická tvorivosť učiteliek materských škôl. Materská škola na prahu 21. storočia. Žilina : Spoločnosť pre predškolskú výchovu, s. 68–75.
- GUILLAUME, M. 2009. Výchovné možnosti výtvarného umenia a ich vplyv na rozvoj osobnosti vnímateľa. In Vychovávateľ. Roč. LVII., č. 8/2009. s. 23–27. Bratislava.
- GUILLAUME, M. 2010. Expresia dieťaťa ako výsledok viacerých kreatívnych procesov. In Materská škola a svet okolo. Ružomberok : Spoločnosť pre predškolskú výchovu, s. 79–85.
- GUILLAUME, M. 2011. Výtvarná edukácia ako forma variabilnej expresie. In Didaktické možnosti rozvíjania osobnosti dieťaťa v materskej škole. Martin : Spoločnosť pre predškolskú výchovu, s. 11–19.
- GUILLAUME, M. 2012. Medzi interaktivitou a kontempláciou. (Recepcia statického artefaktu). Nitra : Katedra masmediálnej komunikácie a reklamy FF UKF.
- GUILLAUME, M. 2013. Mužské a ženské obrazy. In Ateliér, Praha, Česká republika. Roč. 26, č. 6/2013. s. 8.
- GUILLAUME, M. 2015. Trójsky kôň. In Ateliér, Praha, Česká republika. Roč. 28, č. 10/2015. s. 8.
- GUILLAUME, M. 2015. Blažej Baláž: Keď sa aktivizmus stáva umením. In Ateliér, Praha, Česká republika. Roč. 28, č. 23–24/2015. s. 8.
Selection of Participating in the Project
- KEGA K‑10‑047‑00/204‑014TVU‑4/10: Animácia výtvarného umenia a multimédiá, 2010 – 2011 (zodpovedný riešiteľ).
- Grant FPU č. 16‑142‑02612/2016: Výstava Spoločensky živí, 2016 – 2017 (hlavný riešiteľ).
- VEGA č. 1/0426/18: Psychologické, socio‑kultúrne a biologické zdroje lásky, 2018 – 2021 (spoluriešiteľ).
- APVV 18‑0303/ 2019: Medzníky v tranzíciách intímnych vzťahov a kvalita života v období adolescencie a mladej dospelosti (zopovedný riešiteľ).
Collective Exhibitions
2001 | – | Slovenská strela Krížová chodba Karolína Praha, 11. 4. – 9. 5. 2001, Česká republika |
2006 | – | Zetenaka, Západoslovenské múzeum, Trnava, 22. 2. 2006 – 23. 4. 2006 |
2003 | – | Započítané 07 / Výstava študentských prác katedry výtvarnej výchovy Pedagogickej fakulty TU v Trnave Západoslovenské múzeum, Trnava, 30. 4. – 30. 6. 2003 |
2001 | – | Nultá hodina, Nitrianska galéria, Nitra, 23. 5. – 10. 6. 2001 |
2000 | – | Dialóg, Trnavská univerzita, Trnava, 23. 9. – 15. 10. 2000 |
Please, select one of informational tabs.