Dátum: 11. 6. 2019, pred piatimi rokmi
Katedra pedagogických štúdií
Pedagogická fakulta TU v Trnave
Vás pozýva na vedecké kolokvium
Výchova charakteru – morálna reflexia – etická výchova
dňa 13. júna 2019 o 9:00 hod.
v zasadačke dekana PdF TU v Trnave
Program:
9:00 – 9:10 | |
Otvorenie kolokvia | |
9:10 – 9:40 | |
O charaktere „charakteru“ | |
(doc. PhDr. Andrej Rajský, PhD.; Trnavská Univerzita v Trnave) | |
9:40 – 10:10 | |
Kognitívne aspekty výchovy charakteru podľa Jubilee Centre for Character and Virtue | |
(Ing. Miroslava Ďuranková, Kolégium Antona Neuwirtha) | |
10:10 – 10:30 | |
prestávka na občerstvenie | |
10:30 – 11:00 | |
Kognitívne zručnosti vo fáze reflexie hodnôt | |
(doc. Mgr. Ján Kaliský, PhD., Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici) | |
11:00 – 12:00 | |
diskusia | |
12:00 – 13:00 | |
obed | |
13:00 – 13:30 | |
Výzvy a rozvojové možnosti pre prehĺbenie koncepcie etickej výchovy ako výchovy charakteru | |
(Mgr. Martin Brestovanský, PhD., Mgr. et Mgr. Anna Sádovská, PhD.; Trnavská Univerzita v Trnave) | |
13:30 – 15:00 | |
diskusia | |
Počas kolokvia bude zabezpečené občerstvenie. Tešíme sa na spoločné stretnutie!
Ciele a anotácia kolokvia
Od tzv. obratu k cnosti (aretaic turn) je možné badať nielen v etickej, ale aj v pedagogickej a školskej oblasti zdôrazňovanie rozvoja charakteru. V súčasnosti môžeme sledovať niekoľko významných centier, ktoré rozvíjajú koncept výchovy charakteru.
Z hľadiska výchovy je rozhodujúcim faktorom, ktorý ovplyvňuje výchovnú prax jednotlivých hnutí rozvoja charakteru, vymedzenie jeho základných etických východísk, resp. usporiadanie kľúčových aspektov rozvoja charakteru: racionality, vôle, cítenia, konania. Tu možno sledovať najmä líniu zdôrazňujúcu kognitívne aspekty morality, nadväzujúcu tak na kantovskú etiku a na strane druhej líniu odvolávajúcu sa na tradíciu etiky cnosti v jej antickej, prípadne scholastickej podobe.
V takomto širšom kontexte je cieľom kolokvia tematizovať práve význam racionality, resp. morálnej reflexie v rozvoji charakteru, čiže v nadobúdaní cnosti. Ide o špecifikovanie kognitívnych procesov ako napr. poznávanie, uvažovanie, myslenie a pod. v dynamike dobrého konania. Našou ambíciou je spoločné a dialogické odhaľovanie rôznych aspektov vymedzenej témy a ich interdisciplinárne prepájanie (filozofia, pedagogika, psychológia). Otázky, na ktoré by sme chceli spoločne hľadať odpovede, budú nasledovné:
- Aké má postavenie morálna reflexia v rozvíjaní charakteru?
- Aké sú súvislosti medzi kognitívnymi, racionálnymi procesmi rozpoznávania dobra a rozvojom charakteru?
- Aké kroky tvoria/mali by tvoriť proces morálnej reflexie, aby bola súčasťou rozvoja charakteru, resp. rozvoja cnosti?
- Ako spolu súvisí cnosť rozvážnosti a morálna reflexia?
- Možno z hľadiska rozvíjania charakteru hovoriť o špecifických požiadavkách na morálnu reflexiu, prípadne o jej špecifických úrovniach?
- Ako do teórie morálnej reflexie vstupuje prax a realita etickej výchovy na školách, vrátane motivačných, vývinových a sociálno‑dynamických aspektov?
- Aké výzvy a rozvojové možnosti má v tomto smere koncepcia etickej výchovy?
- Ako možno sformulovať operačnú definíciu pojmu charakter pre spresnenie cieľov v programe etickej výchovy?
Významným cieľom kolokvia je „problematizovanie“ témy vzťahu medzi morálnou reflexiou, resp. racionálno‑kognitívnymi aspektmi morálneho konania a formovaním cnosti. Chceme vytvoriť priestor na to, aby otázky kolokvia mohli zaznieť v rôznych kontextoch a z rôznych uhlov pohľadu. Týmto chceme umožniť tvorivý a hľadajúci dialóg, v ktorom jednotlivé otázky budú položené v ich problematickosti a naliehavosti.
Vedecké kolokvium je súčasťou riešenia projektu Vega 1/0056/19: Morálna reflexia ako primárny komponent výchovy charakteru v podmienkach realizácie predmetu etická výchova. Moral Reflection as a Primary Component of Character Education under Conditions of Implementation of the School Subject Ethical Education.