Naším cieľom bolo vytvoriť školskú pomôcku v softvéri SMART Notebook, ktorý je softvérom tabule SMART Board. Táto pomôcka je využiteľná pre učiteľov, ktorí majú prístup k tejto interaktívnej tabuli. Orientovali sme sa na anglický jazyk, ale učitelia ju môžu použiť aj na ľubovoľný iný predmet.
Otvoríme softvér SMART Notebook.
Súbor odporúčame najprv uložiť. Zvolíme položku Súbor – Uložiť ako.
Zvolíme cieľ uloženia – v našej ukážke ukladáme súbor na pracovnú plochu počítača. Súbor pomenujeme a uložíme ho tlačidlom Uložiť.
Klikneme na Galériu obrázkov, pozadí a animácií.
Do vyhľadávača zadáme pojem, ktorý chceme vyhľadať. Klikneme na symbol lupy, ktorý slúži na vyhľadávanie rôznych obrázkov a súborov súvisiacich s daným pojmom.
Vyhľadá nám rôzne Súvisiace priečinky alebo Obrázky. Naším cieľom bolo nájsť vhodný obrázok súvisiaci s daným pojmom, preto sme rozbalili práve obrázky.
Vyberieme konkrétny obrázok a potiahneme ho ľavým tlačidlom myši na bielu plochu.
Obrázok sa zobrazí na bielej pracovnej ploche prostredia softvéru SMART Notebook.
Na paneli nástrojov vyberieme symbol na vkladanie rôznych čiar a šípok.
Roztvorí sa ponuka rôznych farieb a tvarov šípok a čiar. Z nich si vyberieme podľa potreby.
V našej ukážke vyberáme šípku, ktorá bude smerovať k popisu časti tela.
Ľavým tlačidlom myši ju umiestnime a natiahneme na ľubovoľný rozmer.
Zvolíme iný typ šípky.
Šípku umiestnime rovnakým spôsobom ako v predošlom prípade a natiahneme ju na želaný rozmer.
Na paneli nástrojov si vyberieme Perá.
Zobrazia sa rôzne farby a tvary pier, z ktorých si môžeme vybrať.
Vybrali sme fialovú farbu a voľnou rukou sme nakreslili šípku.
Na paneli nástrojov zvolíme nástroj Kreatívne pero, ktorý slúži na vkladanie širokého pásu farebnej textúry.
Zvolíme ľubovoľnú farebnú textúru.
Vložíme ju napríklad na pás človeka na obrázku. Kreatívnym perom píšeme tak, že túto farebnú textúru ťaháme ľavým tlačidlom myši po kresbe.
Ak chceme textúru alebo inú časť kresby odstrániť, zvolíme na Paneli nástrojov Gumu. Mazacia guma vymazáva iba fixku a pero.
Vyberieme si vyhovujúcu veľkosť gumy.
Postupne vygumujeme farebnú textúru (ktorú sme pred tým vložili).
Na paneli nástrojov vyberieme Kurzor, ktorý slúži aj na označenie objektu tým, že na neho klikneme.
Kliknutím na objekt fialovej šípky ju označíme.
Na paneli nástrojov vyberieme nástroj Vlastnosti.
Zvolíme Štýl čiary a zmeníme Farbu a Hrúbku čiary.
Na paneli nástrojov vyberieme nástroj Text, s pomocou ktorého môžeme vložiť nový text. V položke Štýl textu zvolíme vhodné Písmo. My sme zvolili typ písma Arial.
Takisto ako Písmo zvolíme aj jeho Veľkosť. My sme zvolili veľkosť písma 18.
Na bielej ploche zvolíme ľubovoľné miesto, na ktoré napíšeme konkrétny pojem alebo iný text. My sme napísali slovo hair, čo v preklade do slovenského jazyka znamená vlasy. Pojem označuje časť tela, na ktorú poukazujeme šípkou.
Označíme text a zmeníme mu farbu. Zvolili sme oranžovú farbu.
Takto postupne priradíme k jednotlivým častiam tela zodpovedajúce popisy. Šípkam, čiaram i písmu môžeme nastaviť rôzne tvary, veľkosti i farby. Na paneli nástrojov vyberieme Kurzor. Klikneme na bielu plochu.
Znovu na paneli nástrojov zvolíme nástroj Vlastnosti.
Zvolíme položku Efekty výplne – Gradientovú výplň, ktorá urobí dojem svetelného zdroja. Vyberieme pre ňu vhodnú Farbu jeden (my sme vybrali tyrkysovú).
Na ďalšiu polovicu plochy určíme Farbu dva, ktorá sa bude prelínať s Farbou jeden.
Na paneli nástrojov si na ukážku vyberieme aj iný typ pera, a to Magické pero. Je to pero s tromi špeciálnymi funkciami – mazanie, lupa a reflektor. My si ukážeme mazanie. V Štýle čiary určíme farbu a hrúbku pera. Zvolili sme modrú farbu.
Na ľubovoľnú časť plochy nakreslíme na ukážku nejaký obrázok, ktorý o pár sekúnd zmizne.
Obrázok sám zmizol a už sa viac nezobrazí.
Na paneli nástrojov si určíme Pero na rozpoznávanie tvarov. Toto pero prevedie ručne nakreslený geometrický tvar na presne narysovaný.
Na plochu sme akreslili voľnou rukou trojuholník.
Trojuholník zmenil svoj tvar, zmenil sa na narysovaný geometrický útvar (ako vidno, výsledok nemusí presne zodpovedať kresbe).
Znovu zvolíme Kurzor na označenie objektu.
Označíme objekt, ktorý chceme vymazať. V našom prípade to je trojuholník.
Na paneli nástrojov zvolíme symbol, ktorý slúži na odstránenie označeného objektu. Po kliknutí na tento nástroj Odstrániť, bude zvolený text alebo obrázok zmazaný.
Objekt bol zmazaný.
Ďalej nám panel nástrojov ponúka nástroj Tvary. Po kliknutí naň sa nám otvorí paleta rôznych geometrických obrázkov a popisov.
Vyberieme si nejaký tvar z ponúknutých možností. My sme vybrali srdiečka. Po každom kliknutí na plochu sa zobrazí jedno srdce.
Počas práce v softvéri SMART Notebook je vhodné, aby sme dokument (ktorý budeme používať na hodine ako vyučovaciu pomôcku) neustále ukladali. Zvolíme preto položku Uložiť.
Ak chceme zobraziť prezentáciu na celú obrazovku, tak kliknutím zvolíme na paneli nástrojov ovládací prvok Celá obrazovka.
Vykonali sme prepnutie do režimu celej obrazovky (angl. fullscreen mode). Dokument (pomôcku) takto vidíme zobrazený na celej ploche.
Ak sa chceme z režimu celej obrazovky vrátiť späť do normálneho režimu, stlačíme znovu symbol v tvare počítača.
Ďalej chceme docieliť, aby sa objekt, vždy po jeho označení, zväčšil alebo zmenšil. Znovu kurzorom označíme objekt. Označili sme obrázok človeka.
Zvolíme Animácia objektu a potom čo chceme, aby sa s naším objektom udialo. My sme si určili, že ho chceme po kliknutí zmenšiť a zväčšiť. Ak na objekt po tejto voľbe akcii klikneme, zmenší sa, ak znovu na objekt klikneme, tak sa naopak zväčší.
Nakoniec (podobne ako sme to vykonávali priebežne) nezabudneme na uloženie dokumentu, ktorý bude slúžiť ako pomôcka na vyučovaciu hodinu s použitím interaktívnej tabule.