Farba bodu (pixelu) v rastrovej grafike môže byť opísaná pomocou farebného modelu, ktorý opisuje jednotlivé body miešaním základných farieb, alebo farby a jasu. Množstvo použitých bitov potrebných na opis závisí od zvolenej farebnej hĺbky. Napr. ak je použitá len čierna a biela farba, stačí pre opis farby jedného bodu jediný bit. Veľkosť obrázka tiež závisí od rozlíšenia, ktoré sa udáva v DPI (počet bodov na palec).
Farebný model RGB
Pokusmi sa zistilo, že takmer všetky farby sa dajú vytvoriť ľubovoľným zmiešaním troch nezávislých farieb. Najvýhodnejšie pre výrobu svetelných lúčov (aditívny farebný systém) bolo použitie farieb červená (Red), zelená (Green), modrá (Blue).
Aby sme vedeli vytvoriť 1,5 milióna farieb stačí, ak každú z týchto farieb rozdelíme na 115 odtieňov, ktorých zmiešaním v rôznych pomeroch vzniknú všetky farby.
Kvôli uchovaniu v pamäti počítača, je však výhodnejšie použiť až 256 odtieňov každej farby (čo zodpovedá 8 bitom, teda jednému bajtu). To nám umožní vytvoriť až 16 777 216 rôznych farieb. To znamená, že každý farebný bod možno zakódovať (digitalizovať ) 3 bajtmi: Prvý bajt udáva odtieň červenej farby, druhý zelenej a tretí modrej. Hovoríme o modeli RGB.
*Príklad:
255 00 |
sýte červená farba |
0 255 0 |
sýte zelená farba |
0 0 255 |
sýte modrá farba |
0 0 0 |
čierna farba |
255 255 255 |
biela farba |