Škola ako inštitúcia je mnohokrát kritizovaná. Často je obviňovaná, že stojí na autoritatívnych pravidlách a nerešpektuje individuálne potreby žiakov. Z toho dôvodu sa vzdelanie, ktoré poskytuje sa označuje za neúčinné.
Avšak škola poskytuje deťom také podmienky, ktoré rodina nemôže zabezpečiť. Školské vzdelávanie poskytuje dieťaťu sekundárnu socializáciu a poskytuje iný spôsob vzdelávania.
Škola aj rodina môže odovzdávať deťom rovnaké poznatky, ale dieťa v škole pochopí, že sa nejedná len o poznatky špecifické jeho rodine, ale že majú univerzálny charakter. Taktiež naučí dieťa dodržavaniu istých pravidiel a zásad, ktoré sú dôležité pre jeho ďalšie vzdelávanie, pretože v škole sa učia rozvíjať učenie pre ďalšie učenie.
V školskom vzdelávaní sa používajú neosobné pravidlá a rovný prístup ku každému. Žiaci si tu vytvárajú priateľstvá, vytvárajú rôzne vrstevnícke subkultúry a učia sa kooperácii, sociálnemu správaniu, ale aj asertivite a súťaživosti.
Škola využíva formalizované poznávanie. Nezameriava sa len na praktickosť poznatkov a ich využiteľnosť v bežnom živote, ale ponúka všeobecný vedomostný základ, ktorým sa precvičuje a buduje myslenie detí.