Na pozíciu učiteľa primárneho vzdelávania sa kládli čoraz väčšie nároky, čo napokon viedlo aj k nevyhnutnému absolvovaniu vysokoškolského štúdia.
Zmenili sa aj úlohy učiteľov. Učitelia nereprerezentujú čisto už len vzdelávaciu úlohu, ale zastávajú aj socializačnú úlohu, integračnú (pomáhajú stierať rozdiely medzi žiakmi z rôzneho sociálneho prostredia) či personalizačnú úlohu (celkový rozvoj dieťaťa).
V súčasnosti sa povolanie učiteľa neteší veľkej popularite aj vďaka nízkemu finančnému ohodnoteniu a zvyšujúcim sa nárokom na učiteľa. Dochádza k starnutiu učiteľského zboru. V primárnom vzdelávaní (2010) v Slovenskej republike je nad 50 rokov 25,5% učiteľov.
V personálnej oblasti má Slovensko najväčšie zastúpenie žien vo všetkých stupňoch škôl, až 75,4%.