Ďalšiu zmenu, ktorú priniesla implementácia zmien do praxe, bolo vytvorenie nultého ročníka. Spolu s ním sa zriadila pozícia asistenta učiteľa, ktorého úlohou bolo pomáhať deťom prekonať jazykové, zdravotné a sociálne bariéry.
V rámci legislatívy bolo významným krokom horizontálne rozšírenie vo vnútri výchovno-vzdelávacieho systému. Tento posun priniesol mnoho nových vyučovacích metód a postupov, ktoré otvorili cestu pre alternatívne výchovno-vzdelávacie programy a nárast počtu súkromných a cirkevných základných škôl.
V roku 1993 začalo ministerstvo školstva s diferenciáciou záväzných učebných osnov – školy si napr. mohli zvoliť zameranie (jazykové, športové, umelecké a pod.). Postupne sa začala vynárať potreba komplexnej reformy školstva, ktorá sa prejavila vo viacerých pokusoch, čo už je obsahom textu nasledujúcej kapitoly.