Prvým koncepčným pokusom bol Duch školy. Vznikol v roku 1991 a jeho snahou bolo zadefinovanie nových vzdelávacích cieľov a predstavy, ako tieto ciele uskutočniť.
Ďalší pokus sa ukutočnil v auguste roku 1994 prostredníctvom Projektu Konštantín – Národný program výchovy a vzdelávania, ktorý predstavoval prvú ucelenú reformnú koncepciu. Avšak aj tento pokus bol neúspešný, pretože v decembri v roku 1994 došlo k zmene vo vedení ministerstva školstva a Konštatnín upadol do zabudnutia.
Po ďalšej výmene ministra školstva v roku 1998 sa opäť objavila otázka komplexnej reformy. V tej dobe ministerstvo školstva zostavilo komisiu, ktorá mala vypracovať Koncepciu rozvoja výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike s prehľadom na najbližších 15 – 20 rokov.
Výsledkom bol projekt Milénium. Milénium bolo povýšené na záväzný reformný dokument, i keď nebolo po odbornej a ani koncepčnej stránke dotiahnuté a jeho konkrétna reformná stratégia sa nikdy neuskutočnila.